Universiteit Leiden

nl en
Studentenwebsite Zoek en selecteer een opleiding
Je ziet nu alleen algemene informatie. Selecteer je opleiding of exchange-faculteit om ook informatie te zien over jouw faculteit en opleiding.

Nieuwe leden Leiden Teacher’s Academy zetten zich in voor onderwijsinnovatie

De Leiden Teachers’ Academy verwelkomt zes nieuwe fellows: Dennis Braekmans, Arjan Louwen, Noa Schonmann, Anouk van der Weiden, Deepak Balak en Joeri Reinders. De docenten delen hun ervaring met de rest van de universiteit en lanceren vernieuwende onderwijsprojecten.

De Leiden University Teachers’ Academy (LTA) bestaat nu in totaal uit 26 Teaching Fellows. Elk jaar worden nieuwe fellows geselecteerd uit voordrachten van de faculteiten. Fellows zetten zich actief in voor onderwijsvernieuwing, delen hun ervaringen en zoeken naar samenwerking met andere docenten binnen en buiten hun eigen discipline. De winnaar van de LUS Onderwijsprijs, dit jaar archeoloog Arjan Louwen, wordt ook altijd Teaching Fellow. De Teaching Fellows krijgen een subsidie van 25.000 euro voor het uitvoeren van een of meer projecten op het gebied van onderwijsvernieuwing. Vijf nieuwe leden dienden al een project in waar zij mee aan de slag willen.

Deepak Balak – dermatoloog, onderwijscoördinator en docent bij het LUMC

Visuele patroonherkenning is een essentiële vaardigheid in veel academische vakgebieden, maar vereist een complexe wisselwerking tussen analytisch redeneren en visuele perceptie. Dit maakt het leerproces voor studenten in eerste instantie veeleisend en lastig. Dit project richt zich op de ontwikkeling van een innovatief digitaal educatieplatform met gamificatie, om het onderwijs in visuele patroonherkenning effectiever, interactiever en inclusiever te maken. De eerste toepassing is gericht op het dermatologie-onderwijs binnen de studie Geneeskunde, met expliciete aandacht voor diversiteit in huidskleur om diagnostische vaardigheden voor huidziekten op alle huidtypes te verbeteren.

Joeri Reinders – Universitair docent bij het Leiden University College

Docenten krijgen steeds vaker de vraag om duurzaamheid en klimaatverandering in hun onderwijs op te nemen, maar het precieze doel daarvan is niet altijd duidelijk. Voor lesmateriaal dat studenten voorbereidt op de complexe uitdagingen van deze tijd is zogeheten transformatief onderwijs nodig  waarin zij leren een mening te vormen over duurzaamheidsvraagstukken. Het project van Joeri richt zich op het ontwikkelen van vernieuwende werkvormen die universiteits- en mbo-studenten samenbrengen rondom het thema duurzaamheid. Door middel van veldwerk, dialoog en spelvormen zoals het KlimaatCasino maken studenten kennis met verschillende perspectieven, denken zij kritisch na over hun rol in de klimaatcrisis en werken zij samen aan oplossingen.

Anouk van der Weiden – Universitair hoofddocent Sociale, Economische en Organisatiepsychologie

Vaardigheden in autonoom leren zijn essentieel voor een leven lang leren, waarin studenten met minimale begeleiding zichzelf na hun opleiding blijvend zullen moeten ontwikkelen en bijscholen. Momenteel worden studenten hier onvoldoende op voorbereid. Daarnaast is er vanuit docenten toenemende frustratie dat studenten zelf te weinig verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Het ontbreekt echter aan een didactische uitwerking van hoe studenten dit leren, en hoe cursuscoördinatoren en docenten hen hierin kunnen begeleiden. In dit project streven we naar een structurele, curriculum-brede aanpak waarin studenten leren zelf de regie te nemen in hun leerproces.

Dennis Braekmans - Universitair hoofddocent bij Archeologie

Challenge-based learning is een waardevolle methode om studenten vaardigheden te laten verwerven die hen in staat stellen om een ​​veelheid aan (maatschappelijke) problemen aan te pakken die verder gaan dan hun academische specialisatie. Door de aanzienlijke toename van het aantal studenten in de afgelopen jaren wordt het steeds uitdagender om deze grote groepen studenten de intensieve begeleiding te bieden die deze onderwijsvorm vereist. Desalniettemin is het een belangrijk doel om de tijd die studenten 'hands-on' kunnen leren te handhaven.

Dit project combineert innovatieve principes van Challenge-based learning met de ontwikkeling van lesprogramma’s waarbij studenten op gezette tijden data ontvangen om mee te werken. Uiteindelijk kan dit concept worden ingezet voor het oplossen van grotere maatschappelijke problemen in interdisciplinaire teams verspreid over verschillende Leidse faculteiten.

Noa Schonmann - Universitair docent bij het Instituut voor Regiostudies

Een gezonde democratie floreert door diepgaande interactie met verschillende perspectieven en radicaal nieuwe ideeën. Studenten staan voor de uitdaging om zinvol deel te nemen aan publieke gesprekken over politiek controversiële kwesties. De uitdaging hierbij is om controverse te cultiveren en tegelijkertijd het gesprek te depolariseren. 

Op basis van haar ervaringen met het vak 'Radio Palestine/Israel' zal Noa binnen de Academy werken aan:

1. Het ontwikkelen van een toolkit voor docenten die hen helpt en inspireert om in hun onderwijs kansen te creëren waarin studenten kunnen oefenen met het voeren van moeilijke of gevoelige gesprekken in het openbaar.

2. Training te bieden aan een gemeenschap van docenten en studenten die graag de vaardigheden willen verwerven om kritische gesprekken te voeren en het voortouw willen nemen in het openstellen van de Universiteit Leiden als een ruimte voor diepgaande en goed geïnformeerde publieke dialoog, over politieke grenzen heen.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.