Wat doet een opleidingscommissie van de faculteit Rechtsgeleerdheid?
Binnen de Faculteit der Rechtsgeleerdheid vervullen de opleidingscommissies een belangrijke rol in de medezeggenschap. Maar wat doen deze commissies nu precies?
Er zijn twee typen commissies: de kleine opleidingscommissies (OLC) en de gezamenlijke opleidingscommissie (GOLC). Deze laatste commissie kwam op 17 november voor de eerste keer in dit facultair jaar bijeen. De volle zaal was gevuld met student-en docentleden van alle opleidingen van de faculteit. Hieronder vertellen we je wat een opleidingscommissie nou precies doet, afgewisseld met foto’s en reacties van studenten en docenten op deze eerste bijeenkomst.
‘Ik wil graag iets terug doen voor de universiteit en als er iets verbeterd kan worden, doe ik dat graag langs deze weg’
Studentlid masteropleiding
Kleine opleidingscommissies: focus op de eigen opleiding
De kleine opleidingscommissies bestaan uit student- en docentleden van één specifieke opleiding. Bij bacheloropleidingen is elke jaargang vertegenwoordigd door minimaal één studentlid. Voor masteropleidingen nemen in principe twee studenten zitting in de commissie.De opleidingsdirecteur zit de vergaderingen voor.
Deze commissies bespreken onderwerpen die direct verbonden zijn aan de betreffende opleiding, zoals het opleidingsjaarverslag, vakevaluaties, de inrichting van het curriculum en de borging van onderwijskwaliteit. Hier wordt nauwkeurig gekeken naar wat de opleiding nodig heeft om het onderwijs actueel, samenhangend en van hoge kwaliteit te houden.
De GOLC: gezamenlijke blik op faculteitsbreed beleid
Alle kleine opleidingscommissies zijn vertegenwoordigd in de GOLC, waarin studenten en docenten van álle opleidingen samenkomen. Binnen deze commissie wordt gesproken over onderwerpen die de gehele faculteit aangaan. Denk aan de Onderwijs- en Examenregeling (OER), het rooster- en tentamenbeleid en andere strategische of beleidsmatige thema’s op het gebied van onderwijs.
‘Ik heb zelf een functiebeperking en daarmee wil ik ook graag de stem van studenten met een functiebeperking laten horen.’
Studentlid
Een kijkje in de praktijk
De eerste GOLC-vergadering van studiejaar 2025–2026 ging voortvarend van start. Op de agenda stonden twee belangrijke onderwerpen: de uitgangspunten voor de onderwijs- en tentamenroostering en een geheel nieuw faculteitsbreed inzagebeleid.
De commissie werd gevraagd mee te denken over een herziening van het roosterbeleid, waarbij thema’s als studeerbaarheid, tentamenspreiding, zaalcapaciteit en werkdruk voor zowel studenten als docenten centraal stonden. De inbreng van de GOLC helpt om het roosterbeleid toekomstbestendig én werkbaar te maken.
‘Ik vind het belangrijk om deel te nemen, omdat we net met onze vernieuwde bacheloropleiding zijn gestart’
Docentlid
Inzagebeleid
Ook leverde de GOLC waardevolle input bij de ontwikkeling van een nieuw kader voor het inzageproces. Dit kader, opgesteld in overleg met verschillende betrokkenen, beschrijft hoe inzage, nabespreking en de afhandeling van herbeoordelingsverzoeken binnen de faculteit helder en zorgvuldig worden georganiseerd.
Dit laat mooi zien hoe student- en docentleden in de GOLC daadwerkelijk invloed hebben op de onderwijspraktijk en zo bijdragen aan de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs binnen de faculteit.
Medezeggenschap
Medezeggenschapsorganen functioneren als orgaan van overleg, advies, informatie en communicatie. Zij behartigen de belangen van de medewerkers en studenten. Binnen de universiteit hebben een aantal organen instemmings- en adviesrecht: De faculteitsraad voor facultaire zaken en de universiteitsraad voor universiteitsbrede zaken. Andere organen met deze bevoegdheden zijn het Lokaal Overleg, de Dienstraden en de Opleidingscommissies.