NSE-resultaten: Geesteswetenschappen blijft scoren!
Elk jaar geven studenten in de Nationale Studenten Enquête (NSE) hun mening over hun studie. De uitkomsten zijn niet alleen belangrijk voor het verbeteren van opleidingen, maar helpen ook nieuwe studenten bij het kiezen van de juiste studie. Dit jaar deden maar liefst 2190 studenten van de Faculteit Geesteswetenschappen mee — ongeveer 30% van alle studenten binnen de faculteit.
Wat vinden studenten?
De algemene tevredenheid ligt hoog: studenten geven hun opleiding gemiddeld een 3,98 van de 5. Vooral de waardering voor docenten valt op: met een 4,04 scoren zij bovengemiddeld op deskundigheid, didactiek en betrokkenheid.
Ook thema’s als Inhoud en opzet van de opleiding, Toetsing en beoordeling en Betrokkenheid en contact worden significant beter beoordeeld dan het universitaire gemiddelde.
En hoe zit het met voorbereiding op de arbeidsmarkt?
Net als eerdere jaren blijft ‘voorbereiding op de beroepsloopbaan’ een punt van aandacht. De faculteit investeert hier actief in, onder andere via de Humanities Career Service, waar je advies kunt krijgen over stages, cv’s, vaardigheden en loopbaanoriëntatie. Zeker de moeite waard om eens te kijken wat zij voor jou kunnen betekenen!
Wat zeggen alumni?
Om een nog beter beeld te krijgen van de arbeidsmarktpositie van Geesteswetenschappers, onderzocht de faculteit de carrières van alumni die tussen 2020 en 2024 afstudeerden. De uitkomsten zijn positief:
- 85% heeft binnen zes maanden een baan.
- 62% vindt zelfs binnen twee maanden werk.
- 77% werkt op hbo- of academisch niveau.
Hoewel huidige studenten soms twijfelen over hun arbeidsmarktvoorbereiding, geven afgestudeerden juist aan dat ze tijdens hun studie een brede set aan vaardigheden hebben ontwikkeld — en die blijken zeer gewild te zijn.
Wil je meer weten?
Bekijk alle onderzoeksresultaten of blader door de digitale flyer.
Loopbaanadvies nodig? Ga naar de Career Service Geesteswetenschappen
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website of