Universiteit Leiden

nl en

Klachten

Ben je het niet eens met een beslissing van de universiteit of het gedrag van een medestudent of medewerker? Als je er samen niet uitkomt of als je degene waarover de klacht gaat niet (zelf) wilt aanspreken, kun je een klacht indienen.

Waar kan ik terecht met mijn klacht?

  • Niet eens met een besluit
    Je bent het niet eens met een besluit van de universiteit, zoals een negatief BSA of de registratie van je studievertraging.
  • Ongewenst gedrag
    Je hebt te maken (gehad) met ongewenst gedrag van medestudenten of medewerkers, zoals (seksuele) intimidatie, pesten, geweld of discriminatie.
  • Onbehoorlijk behandeld
    Een medestudent of medewerker heeft je respectloos, oneerlijk of niet volgens de regels behandeld.

Algemene vragen, suggesties of problemen

Binnen de opleiding zijn de studieadviseurs het eerste aanspreekpunt voor algemene vragen, suggesties of problemen. Zij kunnen ook meedenken over waar terecht kan met jouw specifieke vraag, suggestie of probleem. 

Heb je een vraag, suggestie of klacht over een specifiek vak of over het studieprogramma en het rooster?

  • Probeer, als het om een vak gaat, eerst altijd met de docent zelf te overleggen.
  • Je kan het ook kenbaar maken op het cursus- of programmaevaluatieformulier (Let er wel dat de reactie niet nodeloos kwetsend of grof is).
  • Daarnaast kan je contact opnemen met de opleidingscommissie.
  • Wanneer het een directe actie vereist kan je contact opnemen met het student-lid van het opleidingsbestuur (EMAIL- volgt).

De universiteit heeft het academische jaar ingedeeld in twee semesters. Tijdens de twee semesters kan onderwijs of toetsing plaatsvinden. Heb je een vraag, suggestie of klacht over een toets:

Gaat het om iets anders, maar niet over het oneens zijn over een besluit, ongewenst gedrag, onbehoorlijk behandeld zijn of wetenschappelijke integriteit? Dan kun je terecht bij de assessor (student-lid van het bestuur) van de faculteit, hij of zij is de klachtencoördinator voor overige klachten. Je kan terecht bij de ombudsfunctionaris van de universiteit als je vindt dat je onbehoorlijk bent behandeld door een medewerker of bestuursorgaan van de universiteit.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie