Universiteit Leiden

nl en

Schrijven

De Universiteit Leiden heeft een eigen Studietipswebsite ontwikkeld, waarop je oplossingen kunt vinden voor veel voorkomende studieproblemen, net als adviezen en handige tips ter ondersteuning van je studie.

Academisch schrijven is een belangrijke vaardigheid binnen je studie. Leer hoe je het beste kunt schrijven en hoe je jezelf daarvoor kunt motiveren. Productief en met voldoening schrijven kun je leren! 

Een scriptie schrijven lijkt een heel grote klus. Gelukkig bestaat deze klus uit verschillende fasen. Weet je eenmaal wat deze fasen zijn en wat je daarin moet doen, dan wordt het makkelijker om het schrijven stap voor stap aan te pakken.

Meer hulp nodig?

  • Het is wenselijk om tijdens het schrijven van je scriptie geregeld contact te hebben met je scriptiebegeleider. Vaak zijn daar goede afspraken over te maken. Zorg voor duidelijke afspraken met regelmatige deadlines voor het inleveren van delen van de scriptie.
  • De scriptieworkshop leert je alle do’s en don’ts van het (scriptie) schrijven.
  • Wil je wekelijks contact met medestudenten in de afstudeerfase om elkaar te motiveren? Dan is de afstudeergroep een goede optie.
  • Online cursussen voor o.a. het zoeken en beoordelen van wetenschappelijke informatie vind je in de toolbox van de Universitaire Bibliotheek.
  • Moet je je scriptie in het Engels schrijven en vind je dat lastig? De English Editing Service van het Talencentrum kan dan een goede optie zijn.
  • Je mag je vragen ook stellen via de vraagbaak van de studentenpsychologen.

Open spreekuur

Heb je ondanks bovenstaande informatie toch nog last van schrijfproblemen? Bezoek de studentenpsychologen dan eens tijdens het open spreekuur.

Schrijfhulp nodig? Kom naar het Schrijfcentrum EAV!

Heb je hulp nodig bij een academische schrijfopdracht (eindwerkstuk, paper of anderszins)? Doe dan een beroep op het Schrijfcentrum EAV. Het Schrijfcentrum EAV is er voor alle BA-studenten van de Faculteit der Geesteswetenschappen die hun academische schrijfvaardigheid willen verbeteren. De nadruk ligt erop jou te helpen zelf je scriptie of andere schrijfopdracht te verbeteren. Het Schrijfcentrum EAV is onderdeel van het Expertisecentrum Academische Vaardigheden van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Maak hier een afspraak. Lees ook onze schrijftips onderstaand!

Persoonlijk gesprek

Een individueel gesprek met een schrijftutor duurt ongeveer 45 minuten. Het kan eenmalig zijn, maar er kunnen ook meerdere vervolgafspraken worden gemaakt voor eenzelfde schrijfopdracht. Ondersteuning door het Schrijfcentrum is voor studenten geheel kosteloos.

Wat doen wij voor je?

De schrijftutoren zijn geselecteerde (Res)MA-studenten, die een speciale training hebben afgerond, gericht op onder andere de analyse van schrijf- en tekstproblemen en feedback geven. Zij kunnen je helpen je onderwerp te structureren, bijvoorbeeld via een heldere hoofdstukindeling. Ook geven ze advies over academische schrijfstijl en helder taalgebruik.

Het Schrijfcentrum EAV gaat niet over de inhoud van jouw schrijfopdracht: die bepaal jij zelf in overleg met je begeleider. De schrijftutoren geven dan ook geen inhoudelijke beoordeling ("Is mijn tekst zo goed?"). Ook zullen zij niet optreden als taalcorrectoren; zij geven advies over hoe jij je tekst kunt verbeteren.

Wie zijn wij?

Onze schrijftutoren zijn:

Maak een afspraak

Als je een beroep wilt doen op het Schrijfcentrum, maak dan een afspraak met een van de vier schrijftutoren via het Aanmeldingsformulier.

Stuur uiterlijk 24 uur van tevoren per e-mail een tekst op die je in het gesprek wilt doornemen. Maar ook wanneer je nog niets op papier hebt staan en hulp nodig hebt bij het formuleren van je vraagstelling of het opstellen van een onderzoeksplan, kun je een afspraak maken met een schrijftutor. De gesprekken vinden plaats in Van Eyckhof 4, 001a.

Openingstijden

Het Schrijfcentrum is geopend op maandag t/m donderdag van 9:00-17:00 uur. Het team is bereikbaar via schrijfcentrum-eav@hum.leidenuniv.nl. N.B. Tijdens de vakantieperiode zijn we wel beschikbaar, maar werken we met beperkte openingstijden.

Mission Statement & Reglement Schrijfcentrum EAV

Schrijftips

Begin je aan onderzoek voor een nieuw werkstuk? Bespreek je ideeën eerst met je docent of een schrijftutor van het Schrijfcentrum EAV! Iemand met een frisse blik kan vaak gemakkelijk knelpunten herkennen en benoemen.

Het op voorhand wegnemen van knelpunten voorkomt het doen van onnodig onderzoek en het (her)schrijven van hele stukken tekst. Kortom: het voorkomt een hoop frustratie. 

Is er iets mis met een alinea, maar je weet niet wat? Probeer dan de kernzin aan te wijzen. Dit is de zin die de essentie van de alinea het beste beschrijft. Alle andere zinnen horen verbonden te zijn aan de kernzin en moeten de strekking van de zin onderbouwen. 

Kun je geen kernzin vinden, of vind je er meer dan één? Vind je zinnen die niets met je kernzin te maken hebben? Dan probeer je waarschijnlijk meerdere ideeën in één alinea te behandelen. Niet doen.

Een goede afbakening van je onderzoeksvraag is de sleutel tot succes. Als je hoofdvraag te breed is ben je nooit in staat om die volledig te beantwoorden en organiseer je dus bij voorbaat je eigen teleurstelling. Een te nauw geformuleerde vraag leidt tot een oppervlakkig en oninteressant werkstuk.

Let op het soort vraag dat je stelt. Puur descriptieve hoofdvragen ("Wat/Hoe is X?") zijn het minst pakkend en het kan onduidelijk zijn wanneer het antwoord voldoende is. 

Probeer bijvoorbeeld:

  • een vergelijking 
    "Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen X en Y?"
  • een evaluatie 
    "Wat zijn de voor-/nadelen van X?"
  • of een verklaring 
    "Waarom is X gebeurd?"

Een academisch werkstuk is net een omgekeerde detective story. Voor de lezer moet vanaf het begin duidelijk zijn wie wat heeft gedaan, net zoals het hoe en waarom.

Je moet al in de inleiding van je werkstuk uitleggen wat je onderzoeksvraag is, waarom je die behandelt, wat je methode is en wat het resultaat is. Het is minder spannend dan een detectiveverhaal, maar academici willen in een oogopslag kunnen zien of je stuk informatie bevat die voor hen relevant is. 

Probeer je in één keer een perfect werkstuk te schrijven? Dat lijkt efficiënt, maar kost uiteindelijk meestal meer tijd. Schrijven en revisie zijn verschillende processen; het eerste doet meer een beroep op de creatieve rechterhersenhelft, en het tweede op de kritische linkerhersenhelft.

Laat het schrijven van je eerste versie vrij en creatief zijn, en let niet op details zoals de correcte verwoording, spelling of grammatica (zonder je onderzoeksvraag en je werkstukplan uit het oog te verliezen). Zo kom je sneller vooruit en heb je er ook meer plezier in. Laat je interne criticus wachten tot de revisieronde. Reviseer dan je tekst in etappes: verbeter eerst de inhoud en de argumentatie, dan de structuur, en dan pas de stijl en de grammatica. 

Als je een academische tekst schrijft, dan wil je de lezer overtuigen van jouw onderzoeksbevindingen. Hiervoor moet je onderzoek voldoen aan wetenschappelijke criteria, zoals bijvoorbeeld een inbedding in de huidige literatuur en goed bronnengebruik. Maar ook een sterk betoog is van essentieel belang om de lezer te overtuigen.

Goede argumentatie

Voor een goed betoog heb je goede argumentatie nodig, maar hoe controleer je of je argumentatie overtuigend genoeg is? Ga in je tekst op zoek naar stellingen en standpunten en onderstreep deze. Vervolgens kijk je welke argumenten je gebruikt om een stelling te onderbouwen. Zijn deze argumenten zelf overtuigend genoeg?

Bij het schrijven van een academische tekst is het altijd belangrijk om een duidelijke structuur te hebben. Dit helpt niet alleen de lezer om je argumenten beter te begrijpen, het helpt ook om een overtuigender betoog te schrijven.

Om de duidelijkheid en structuur van je tekst te verbeteren is het verstandig om bij elk hoofdstuk, paragraaf en alinea goed na te denken wat je met het stuk tekst wil zeggen en wat het doel is van de tekst. 

Lees daarom je tekst aandachtig door en schrijf in de kantlijn waar elke paragraaf en hoofdstuk over gaat. Dit geeft je een mooi overzicht van de structuur van je tekst en helpt om fouten te ontdekken.

Als je vastloopt tijdens het schrijven, neem dan even pauze en ga iets doen waar je geen denkkracht bij nodig hebt. Ga bijvoorbeeld wandelen, douchen of slapen. Hierdoor krijgen je hersenen de gelegenheid om informatie te verwerken en voordat je het weet, krijg je nieuwe inspiratie.

Gedachten ordenen

Het nemen van pauze helpt ook bij andere schrijfactiviteiten, zoals het bedenken wat de beste structuur is voor je scriptie, het proberen om je argumenten zo scherp mogelijk krijgen of tijdens het redigeren van je tekst. Deze dingen kosten een hoop hersenactiviteit en het is daardoor lastig om in een korte periode een goed resultaat te boeken. Een korte pauze helpt dus om je gedachten te ordenen.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie