Universiteit Leiden

nl en

Studievaardigheden

Studeren kun je leren! Hoe pak jij je studie aan? Ga je op tijd aan de slag en gebruik je al goede strategieën om veel informatie te verwerken? Of zou je je studievaardigheden nog verder willen verbeteren? Bekijk hier welke (online) workshops en apps je kunnen helpen beter te studeren en bij wie je terechtkunt voor persoonlijke ondersteuning.

Hulp nodig tijdens je studie?

Heb je problemen met studeren? Meld dit altijd zo snel mogelijk bij je studieadviseur/-coördinator. Je studieadviseur/-coördinator is je eerste aanspreekpunt voor begeleiding bij en advies over je studie. Je kunt met zowel praktische als persoonlijke problemen terecht, ook wanneer je hulp nodig hebt bij het maken van studiekeuzes, zoals keuzevakken, een minor of een vervolgopleiding.

Studiekeuze- en loopbaanvragen

Misschien heb je vragen over je studiekeuze en je verdere loopbaan, zoals welke kant je opgaat binnen je bachelor of welke master je gaat kiezen. De Career Services bieden begeleiding. Je vindt een Career Service op iedere faculteit. Je studieadviseur/-coördinator kan je hierin ook begeleiden.

Geef je studievaardigheden een boost bij de online ePOPcorner

Wil je efficiënter studeren? Wil je weten hoe je leerstof het beste kunt onthouden? Zou je je tentamens beter willen voorbereiden? Of wil je leren hoe je een realistische studieplanning maakt? Bij de ePOPcorner zijn diverse online studievaardigheden-workshops beschikbaar voor alle studenten van de Universiteit Leiden. De workshops duren ongeveer een uur en je kunt ze in je eigen tempo volgen.

Workshops studievaardigheden

Wil je liever deelnemen aan een groepsworkshop met een trainer? Maandelijks zijn er groepsworkshops over studievaardigheden, zoals effectief studeren, omgaan met tentamenstress en faalangst, scriptieschrijven en timemanagement.

Learning how to learn

Wil je nog meer leren over leren? Coursera biedt een zeer informatieve cursus over leren aan: Learning how to learn. Deze cursus is gratis wanneer je ervoor kiest om het vak te volgen zonder aan het eind een certificaat te ontvangen.

10 tips voor thuis studeren

Door de coronacrisis komen er nieuwe uitdagingen bij studeren kijken. We geven je graag tips om gemotiveerd te blijven én je goed te blijven voelen tijdens je studie.

Zet je wekker op de tijd die je gewend was, zoals half acht of acht uur ’s ochtends. Neem een douche, kleed je aan, maak een lekker ontbijtje klaar en begin fris aan de nieuwe dag. Het is misschien verleidelijk om de hele dag in je pyjama te blijven zitten, maar je zult merken dat je je een stuk beter voelt wanneer je op tijd opstaat en je aankleedt. Ook helpt het om in een studieritme te komen en dus lekker aan de slag te gaan. Vind je dit lastig en stel je graag uit? Neem dan eens een kijkje bij het e-healthprogramma van Caring Universities.

Deel je kamer in verschillende plekken in en gebruik zo’n plek alleen voor het bedachte doel. Maak bijvoorbeeld een studieplek, een slaapplek en een relaxplek. Dit zorgt ervoor dat je brein gestructureerder werkt en makkelijker kan switchen tussen studeermodus, slaapmodus en relaxmodus en zo haal je meer uit je dag.

Of reserveer een studieplek (met of zonder pc) op de universiteit. Vanwege coronamaatregelen zijn studieplekken beperkt beschikbaar. Houd er rekening mee dat deze snel vol kunnen zitten.

Maak een to-do-list, zet deze op volgorde van urgentie en plan je taken in verschillende tijdsblokken op de dag. En vergeet niet om realistisch te plannen! Plan genoeg tijd in voor de verschillende taken. Vind je dat lastig? Plan dan een halfuurtje langer in voor bijvoorbeeld het lezen van een artikel en vergeet niet om ook activiteiten buiten de studie om te plannen, zoals boodschappen doen, koken, schoonmaken en sporten. Behoefte aan meer professionele hulp om je studievaardigheden te verbeteren? Bekijk bovenaan deze pagina wie je hierbij kan helpen.

Maak tijd voor (mini)pauzes. Verlaat in ieder geval elk uur je werkplek voor minstens een minuutje om bijvoorbeeld koffie of thee te halen. Het is het beste als je dan ook even een schermpauze neemt en dus niet Instagram of Whatsapp opent. Zo krijgt je brein een stuk meer rust en begin je fris aan je volgende taak.

Frisse lucht helpt je om je brein even te resetten en wandelen is een goede manier om alle informatie die je hebt opgedaan te verwerken. Ken je de app Ommetje van Erik Scherder al? Deze helpt je om regelmatig een stukje te wandelen door jou en je vrienden uit te dagen!

Als je het lastig vindt om jezelf te motiveren, neem dan contact op met een vriend of studiegenoot en help elkaar om je werk af te maken of even bij te praten. Ook als je tegen wat problemen aanloopt of niet zo lekker in je vel zit, kan het helpen om dit met een vriend of een professional te bespreken. Sharing is caring! Weet trouwens dat je er niet alleen voor staat. Bekijk hier bij wie je terecht kunt.

Nu alles grotendeels online plaatsvindt, is het verleidelijk om op de bank te blijven liggen om je favoriete film of serie te kijken met chocolade of een zak chips. Maar je zult je fysiek én mentaal een stuk beter voelen wanneer je aan wat beweging hebt gedaan. Denk aan een wandelingetje, een work-out, een yogales of een andere sport. Als je het lastig vindt om jezelf te motiveren om te gaan sporten, kun je ook met een vriend afspreken om samen te sporten.

Ken je dat gevoel dat de gedachtes in je hoofd maar door blijven gaan? Je kunt met jezelf afspreken en specifieke momenten inplannen waarin je mag piekeren. In deze piekermomentjes, bijvoorbeeld van 12:00 tot 12:20 uur, mag je brein er even lekker op los piekeren. Buiten die momenten om merk je de piekergedachtes wel op, maar bewaar je ze voor het specifieke piekermoment. Staan de piekergedachtes te veel in je weg en weet je niet goed wat je ermee aan moet? Bekijk hier bij wie je terecht kunt.

Het is handig om het nieuws te volgen, zowel van de wereld als van je vrienden. Maar het leidt je ook af van de taken die je moet doen en voordat je het weet, ben je uren verder en heb je weinig aan je studie gedaan. Beperk daarom je (sociale) nieuwsinname tot specifieke momenten op de dag. Buiten deze momenten vind je meer focus wanneer je de meldingen van je e-mail, sociale media en Whatsapp uitzet.

Muziek is fantastisch: het kan je helpen om in een bepaalde modus te komen, bijvoorbeeld om te studeren. Gebruik vrolijke en activerende muziek om jezelf te motiveren en positief te blijven. Er zijn ook andere manieren om positiever in het leven te leren staan. Neem een kijkje bij het e-healthprogramma Moodpep van Caring Universities en ontdek hoe je jouw stemming kunt verbeteren.

Zelf een idee? Vertel het ons!

Heb je zelf een idee om studentenwelzijn te verbeteren? Neem contact met ons op via studentwellbeing@sea.leidenuniv.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.