Universiteit Leiden

nl en

Frontoffice Studentenzaken

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leidenen waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Ik heb mijn LU-Card (nog) niet ontvangen, wat nu?

Als je je LU-Card nog niet hebt ontvangen, kan dit een aantal oorzaken hebben. Check eerst of

  • je een pasfoto in Account Self Service hebt staan.
  • je LU-Card is misschien naar je oude correspondentieadres gestuurd. Ga na of je LU-Card daar is ontvangen. Zo niet, ga dan naar één van de LU-Card Steunpunten om een nieuwe LU-Card aan te vragen.
  • je inschrijving voltooid is; check je status in Studielink of bij de Frontoffice Studentenzaken. Pas als je inschrijving is voltooid, kun je een LU-Card aanvragen.

Wanneer je je pasfoto hebt vernieuwd, ontvang je niet automatisch een nieuwe LU-Card. Bij één van de LU-Card Steunpunten kun je je de oude kaart laten blokkeren en een vervangende kaart laten maken. Hieraan zijn kosten verbonden.

Meer informatie

Wie kan Honours Classes volgen?

Bachelor Honours Classes zijn toegankelijk voor:

  • Honours College-studenten
  • LUC-studenten
  • Gemotiveerde en getalenteerde derdejaars bachelorstudenten aan de Universiteit Leiden

Master Honours Classes zijn toegankelijk voor:

  • Gemotiveerde en getalenteerde masterstudenten aan de Universiteit Leiden

Ik heb een Studielinkaccount aangemaakt zonder DigiD, en heb problemen met inloggen. Wat moet ik doen?

Lukt het niet om je account te activeren of om in te loggen? Probeer dan onderstaande tips. Kom je er alsnog niet uit? Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie onderaan).

Geen activatiemail ontvangen
Nadat je je account hebt aangemaakt, kan het twee uur duren voor je de activatiemail ontvangt. Ontvang je geen activatiemail? Probeer je account dan opnieuw te activeren.

Account geactiveerd, maar inloggen lukt niet
Ga naar Studielink, kies ‘Log in zonder DigiD’ en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Je ontvangt binnen twee uur een e-mail met instructies om een nieuw wachtwoord in te stellen. Stel een nieuw wachtwoord in en probeer opnieuw in te loggen.

De website laadt niet na inloggen
Probeer het volgende:
  • Log in op een desktopcomputer, in plaats van op een mobiel apparaat. Gebruik als browser Chrome of Firefox.
  • Verwijder je browser cache, geschiedenis en cookies. Zorg dat Javascript geactiveerd is. Bekijk in de helpfunctie van je browser hoe je dat doet.
  • Heb je de tijd- en datuminstelling van je apparaat handmatig ingesteld? Zet de instelling dan terug naar automatisch. Soms werkt een veilige login namelijk alleen met automatische tijd- en datuminstelling.
Per ongeluk een tweede Studielinkaccount aangemaakt
In Studielink kan iedere student maar één account hebben. Als je per ongeluk een tweede account hebt aangemaakt, komt je aanmelding niet aan bij de Universiteit Leiden. Je ontvangt dan geen inloggegevens (die ontvang je normaal gesproken binnen 24 uur). In dat geval moet je ons vragen om je twee accounts samen te voegen en te heractiveren. Neem hiervoor contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie hieronder).

Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken
Heb je bovenstaande tips allemaal geprobeerd, en ervaar je nog steeds problemen?
Neem dan contact op met het Frontoffice Studentenzaken. Stuur eventueel screenshots mee van de foutmelding(en) die je krijgt.

Wat is een BBC?

BBC is een afkorting voor Bewijs Betaald Collegegeld. Wanneer je naast de Universiteit Leiden ook aan een andere instelling studeert, kun je mogelijk bij één van beide instellingen betalen met een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Je hoeft het collegegeld dan dus maar bij één instelling te voldoen. Om in aanmerking te komen voor het opvragen én indienen van een BBC, dien je in de regeling wettelijk collegegeld te vallen voor de opleidingen waar je het BBC bij wil opvragen en indienen. Overleg altijd met de Studentenzaken of Studentenadministratie van beide instellingen in kwestie om zeker te weten dat je hier recht op hebt.

Als je in aanmerking komt voor betaling met BBC of wil weten of je hiervoor in aanmerking komt, kan je dit via Front Office Studentenzaken regelen. Zie onder voor contactgegevens.

Je kan pas een BBC opvragen als je volledig ingeschreven staat voor een opleiding met wettelijk collegegeld. Bij de Universiteit Leiden betekent dit niet dat je nog al betaald moet hebben, maar wel dat je een betalingsmachtiging moet hebben ondertekend.

BBC’s kan je ook gebruiken om als gast- of minorstudent je inschrijving te regelen bij een andere universiteit.

Let op: als je twee opleidingen aan de Universiteit Leiden volgt, hoef je geen BBC in te leveren.

 

Meer informatie

Wat doe ik bij verlies of diefstal van mijn LU-Card?

Meld verlies of diefstal bij een van de LU-Card Steunpunten. Daar kun je je oude LU-Card laten blokkeren en ontvang je tegen betaling van 15,00 euro een vervangende kaart.

Bij het tonen van een proces-verbaal is de vervangende kaart gratis.

Meer informatie

Hoe krijg ik restitutie van het collegegeld na mijn verzoek tot uitschrijving?

Je uitschrijfverzoek wordt zo snel mogelijk verwerkt en eventueel te veel betaald collegegeld gerestitueerd. Je bent na uitschrijving alleen collegegeld verschuldigd voor de maanden dat je ingeschreven hebt gestaan. Let op: Bij uitschrijving per 1 juli of 1 augustus, krijg je geen collegegeld gerestitueerd. Meer informatie hierover kan je vinden op onze website.


Meer informatie

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 

Meer informatie

Contactformulier

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leidenen waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Ik heb mijn LU-Card (nog) niet ontvangen, wat nu?

Als je je LU-Card nog niet hebt ontvangen, kan dit een aantal oorzaken hebben. Check eerst of

  • je een pasfoto in Account Self Service hebt staan.
  • je LU-Card is misschien naar je oude correspondentieadres gestuurd. Ga na of je LU-Card daar is ontvangen. Zo niet, ga dan naar één van de LU-Card Steunpunten om een nieuwe LU-Card aan te vragen.
  • je inschrijving voltooid is; check je status in Studielink of bij de Frontoffice Studentenzaken. Pas als je inschrijving is voltooid, kun je een LU-Card aanvragen.

Wanneer je je pasfoto hebt vernieuwd, ontvang je niet automatisch een nieuwe LU-Card. Bij één van de LU-Card Steunpunten kun je je de oude kaart laten blokkeren en een vervangende kaart laten maken. Hieraan zijn kosten verbonden.

Meer informatie

Wie kan Honours Classes volgen?

Bachelor Honours Classes zijn toegankelijk voor:

  • Honours College-studenten
  • LUC-studenten
  • Gemotiveerde en getalenteerde derdejaars bachelorstudenten aan de Universiteit Leiden

Master Honours Classes zijn toegankelijk voor:

  • Gemotiveerde en getalenteerde masterstudenten aan de Universiteit Leiden

Ik heb een Studielinkaccount aangemaakt zonder DigiD, en heb problemen met inloggen. Wat moet ik doen?

Lukt het niet om je account te activeren of om in te loggen? Probeer dan onderstaande tips. Kom je er alsnog niet uit? Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie onderaan).

Geen activatiemail ontvangen
Nadat je je account hebt aangemaakt, kan het twee uur duren voor je de activatiemail ontvangt. Ontvang je geen activatiemail? Probeer je account dan opnieuw te activeren.

Account geactiveerd, maar inloggen lukt niet
Ga naar Studielink, kies ‘Log in zonder DigiD’ en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Je ontvangt binnen twee uur een e-mail met instructies om een nieuw wachtwoord in te stellen. Stel een nieuw wachtwoord in en probeer opnieuw in te loggen.

De website laadt niet na inloggen
Probeer het volgende:
  • Log in op een desktopcomputer, in plaats van op een mobiel apparaat. Gebruik als browser Chrome of Firefox.
  • Verwijder je browser cache, geschiedenis en cookies. Zorg dat Javascript geactiveerd is. Bekijk in de helpfunctie van je browser hoe je dat doet.
  • Heb je de tijd- en datuminstelling van je apparaat handmatig ingesteld? Zet de instelling dan terug naar automatisch. Soms werkt een veilige login namelijk alleen met automatische tijd- en datuminstelling.
Per ongeluk een tweede Studielinkaccount aangemaakt
In Studielink kan iedere student maar één account hebben. Als je per ongeluk een tweede account hebt aangemaakt, komt je aanmelding niet aan bij de Universiteit Leiden. Je ontvangt dan geen inloggegevens (die ontvang je normaal gesproken binnen 24 uur). In dat geval moet je ons vragen om je twee accounts samen te voegen en te heractiveren. Neem hiervoor contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie hieronder).

Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken
Heb je bovenstaande tips allemaal geprobeerd, en ervaar je nog steeds problemen?
Neem dan contact op met het Frontoffice Studentenzaken. Stuur eventueel screenshots mee van de foutmelding(en) die je krijgt.

Wat is een BBC?

BBC is een afkorting voor Bewijs Betaald Collegegeld. Wanneer je naast de Universiteit Leiden ook aan een andere instelling studeert, kun je mogelijk bij één van beide instellingen betalen met een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Je hoeft het collegegeld dan dus maar bij één instelling te voldoen. Om in aanmerking te komen voor het opvragen én indienen van een BBC, dien je in de regeling wettelijk collegegeld te vallen voor de opleidingen waar je het BBC bij wil opvragen en indienen. Overleg altijd met de Studentenzaken of Studentenadministratie van beide instellingen in kwestie om zeker te weten dat je hier recht op hebt.

Als je in aanmerking komt voor betaling met BBC of wil weten of je hiervoor in aanmerking komt, kan je dit via Front Office Studentenzaken regelen. Zie onder voor contactgegevens.

Je kan pas een BBC opvragen als je volledig ingeschreven staat voor een opleiding met wettelijk collegegeld. Bij de Universiteit Leiden betekent dit niet dat je nog al betaald moet hebben, maar wel dat je een betalingsmachtiging moet hebben ondertekend.

BBC’s kan je ook gebruiken om als gast- of minorstudent je inschrijving te regelen bij een andere universiteit.

Let op: als je twee opleidingen aan de Universiteit Leiden volgt, hoef je geen BBC in te leveren.

 

Meer informatie

Wat doe ik bij verlies of diefstal van mijn LU-Card?

Meld verlies of diefstal bij een van de LU-Card Steunpunten. Daar kun je je oude LU-Card laten blokkeren en ontvang je tegen betaling van 15,00 euro een vervangende kaart.

Bij het tonen van een proces-verbaal is de vervangende kaart gratis.

Meer informatie

Hoe krijg ik restitutie van het collegegeld na mijn verzoek tot uitschrijving?

Je uitschrijfverzoek wordt zo snel mogelijk verwerkt en eventueel te veel betaald collegegeld gerestitueerd. Je bent na uitschrijving alleen collegegeld verschuldigd voor de maanden dat je ingeschreven hebt gestaan. Let op: Bij uitschrijving per 1 juli of 1 augustus, krijg je geen collegegeld gerestitueerd. Meer informatie hierover kan je vinden op onze website.


Meer informatie

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 

Meer informatie
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.