Frontoffice Studentenzaken
Veel gestelde vragen
Hoe vraag ik een Verklaring/Bewijs van inschrijving aan?
Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig voltooid is. Je kunt zelf een Verklaring/Bewijs van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:
- Log in op uSis met je studentennummer
- Klik op de tegel 'Communicatie'
- Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
- Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring/Bewijs van inschrijving.
Mocht je je Verklaring/Bewijs van Inschrijving met stempel en/of handtekening nodig hebben voor een derde partij, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per e-mail via info@leidenuniv.nl, of kom langs bij ons kantoor in Leiden of in Den Haag. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag.
Hoe gaat een selectieprocedure (numerus fixus) in zijn werk?
Sommige bacheloropleidingen zijn erg populair en daarom biedt de Universiteit Leiden een aantal opleidingen aan met een numerus fixus. Dit betekent dat je moet deelnemen aan een selectieprocedure. Dat houdt in dat zelfs als je wordt toegelaten, je niet verzekerd bent van een plaats in de opleiding. Je moet ook een plaats toegewezen krijgen via de selectieprocedure.
De Universiteit Leiden bepaalt wat de selectiecriteria precies zijn, zodat de kans groter wordt dat de juiste student op de juiste plek komt. Zo wordt er niet alleen gekeken naar je gemiddelde eindexamencijfer, maar ook naar je motivatie, persoonlijkheid en eerdere schoolprestaties. Een overzicht van numerus fixes opleidingen vind je hier.
De Universiteit Leiden biedt nog een bacheloropleiding met selectie aan, namelijk Leiden University College The Hague (LUC). Dit is echter geen numerus fixus-opleiding. Deze studie heeft een eigen selectieprocedure, en telt daarom niet als deelname aan een numerus fixus-opleiding in Studielink.
Voor meer informatie kijk op de website van de opleiding, of ga naar de Toelatingseisen - Selectieprocedure.
Hoe lang duurt het voor er een besluit wordt genomen over mijn toelating?
Wanneer er een besluit over je aanmelding is genomen, krijg je per emailformeel bericht van de faculteit.
Meer informatie
Wanneer en hoe moet ik digitale of gewaarmerkte kopieën van mijn studieresultaten naar de universiteit sturen?
Wanneer je je aanmeldt voor toelating tot een opleiding, hoef je alleen digitale kopieën van je studieresultaten te uploaden in het online aanmeldportaal (uSis). Gewaarmerkte kopieën zijn nog niet nodig.
Bij toelating
Bij toelating krijg je bericht via uSis over het volgende:
- Wanneer je digitale of gewaarmerkte kopieën moet aanleveren
- Welke items je moet aanleveren
- De manier waarop je ze moet aanleveren
- Upload digitale kopieën van alle items/informatie zoals beschreven in jouw voorwaarden via de ‘Upload je documenten’-knop op het scherm met je besluit.
- Controleer of er aanvullende instructies zijn voor het aanleveren van de documenten in jouw voorwaarden. Als je per post gewaarmerkte kopieën moet sturen, kijk dan goed aan welke criteria de documenten moeten voldoen, wie ze moet uitgeven en hoe ze verstuurd moeten worden.
Twijfel je nog steeds over wanneer en hoe je gewaarmerkte kopieën moet aanleveren, stuur dan een mail naar het team bachelortoelating: bacheloradmission@sea.leidenuniv.nl, of het team mastertoelating: masteradmission@sea.leidenuniv.nl.
Voor meer informatie, zie de FAQ Wat is een gewaarmerkte kopie?
Kan ik de start van mijn studie uitstellen?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.
Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Als je je opnieuw aanmeldt, verloopt het proces anders dan bij je eerste aanmelding:
- Download het besluit en sla het op in je cloud of op je computer
- Annuleer je oude inschrijving in Studielink
- Schrijf jezelf voor de gewenste startdatum in via Studielink.
- In uSis kan je de gevraagde documenten uploaden en een verzoek tot toelating doen. Voeg het oude toelatingsbesluit als ‘additional document’ toe onder het tabblad Toelatingsdocumenten.
- Dien je complete toelatingsdossier in.
Uitzonderingen
- Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, doe je een volledige nieuwe aanmelding en betaal je de application fee opnieuw.
- Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer (of vaker) opnieuw aanmeldt, betaal je de application fee wel opnieuw en dien je je aanvraagdocumenten nogmaals in. Werk zo nodig je cv en informatie over je vooropleiding(en) bij.
Meer informatie
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om een deel van mijn studie in het buitenland te doen?
Je moet minimaal je eerste jaar succesvol hebben afgerond en ingeschreven staan bij de Universiteit Leiden.
Je opleiding moet het buitenlandverblijf altijd goedkeuren. Neem dus bijtijds contact op met je studieadviseur en de buitenlandcoördinator. Ook moet je voldoen aan de eisen van de buitenlandse universiteit. In de meeste gevallen moet je gemiddeld een 7 hebben en een Engelse taaltoets doen (TOEFL/IELTS).
In het geval van een uitwisselingsprogramma moet je geselecteerd worden voor het buitenlandverblijf door de coördinator van het uitwisselingsprogramma.
Met wat voor problemen kan ik bij de studentenpsychologen terecht?
Tijdens de eerste afspraak (het spreekuur) van 30 minuten zul je samen bekijken wat de beste vervolgstap is. Dit kunnen individuele vervolggesprekken zijn of een training, groep of workshop gericht op de problemen die je ervaart. Zie lijst van aankomende workshops.
Waar kan ik heen met vragen over ICT-zaken, zoals Brightspace, mijn studentenaccount en uMail?
Bekijk op de studentenwebsite de pagina's Faciliteiten.
Vind je daar het antwoord op je vraag niet, stel je vraag dan via de Helpdesk Portal.
Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?
Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:
- Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
- Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
- Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
- Je wachtwoord is verlopen. Reset je wachtwoord.
- Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.
Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:
- Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
- Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
- Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat
Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:
- Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
- Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
- Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.
Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?
Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ('kopie conform origineel'). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten.
De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
Bekijk altijd je officiele besluitbrief voor informatie over welke documenten je op dient te sturen naar het Admissions Office en de exacte voorwaarden.
Meer informatie
Contactformulier
Veel gestelde vragen
Hoe vraag ik een Verklaring/Bewijs van inschrijving aan?
Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig voltooid is. Je kunt zelf een Verklaring/Bewijs van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:
- Log in op uSis met je studentennummer
- Klik op de tegel 'Communicatie'
- Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
- Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring/Bewijs van inschrijving.
Mocht je je Verklaring/Bewijs van Inschrijving met stempel en/of handtekening nodig hebben voor een derde partij, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per e-mail via info@leidenuniv.nl, of kom langs bij ons kantoor in Leiden of in Den Haag. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag.
Hoe gaat een selectieprocedure (numerus fixus) in zijn werk?
Sommige bacheloropleidingen zijn erg populair en daarom biedt de Universiteit Leiden een aantal opleidingen aan met een numerus fixus. Dit betekent dat je moet deelnemen aan een selectieprocedure. Dat houdt in dat zelfs als je wordt toegelaten, je niet verzekerd bent van een plaats in de opleiding. Je moet ook een plaats toegewezen krijgen via de selectieprocedure.
De Universiteit Leiden bepaalt wat de selectiecriteria precies zijn, zodat de kans groter wordt dat de juiste student op de juiste plek komt. Zo wordt er niet alleen gekeken naar je gemiddelde eindexamencijfer, maar ook naar je motivatie, persoonlijkheid en eerdere schoolprestaties. Een overzicht van numerus fixes opleidingen vind je hier.
De Universiteit Leiden biedt nog een bacheloropleiding met selectie aan, namelijk Leiden University College The Hague (LUC). Dit is echter geen numerus fixus-opleiding. Deze studie heeft een eigen selectieprocedure, en telt daarom niet als deelname aan een numerus fixus-opleiding in Studielink.
Voor meer informatie kijk op de website van de opleiding, of ga naar de Toelatingseisen - Selectieprocedure.
Hoe lang duurt het voor er een besluit wordt genomen over mijn toelating?
Wanneer er een besluit over je aanmelding is genomen, krijg je per emailformeel bericht van de faculteit.
Meer informatie
Wanneer en hoe moet ik digitale of gewaarmerkte kopieën van mijn studieresultaten naar de universiteit sturen?
Wanneer je je aanmeldt voor toelating tot een opleiding, hoef je alleen digitale kopieën van je studieresultaten te uploaden in het online aanmeldportaal (uSis). Gewaarmerkte kopieën zijn nog niet nodig.
Bij toelating
Bij toelating krijg je bericht via uSis over het volgende:
- Wanneer je digitale of gewaarmerkte kopieën moet aanleveren
- Welke items je moet aanleveren
- De manier waarop je ze moet aanleveren
- Upload digitale kopieën van alle items/informatie zoals beschreven in jouw voorwaarden via de ‘Upload je documenten’-knop op het scherm met je besluit.
- Controleer of er aanvullende instructies zijn voor het aanleveren van de documenten in jouw voorwaarden. Als je per post gewaarmerkte kopieën moet sturen, kijk dan goed aan welke criteria de documenten moeten voldoen, wie ze moet uitgeven en hoe ze verstuurd moeten worden.
Twijfel je nog steeds over wanneer en hoe je gewaarmerkte kopieën moet aanleveren, stuur dan een mail naar het team bachelortoelating: bacheloradmission@sea.leidenuniv.nl, of het team mastertoelating: masteradmission@sea.leidenuniv.nl.
Voor meer informatie, zie de FAQ Wat is een gewaarmerkte kopie?
Kan ik de start van mijn studie uitstellen?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.
Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Als je je opnieuw aanmeldt, verloopt het proces anders dan bij je eerste aanmelding:
- Download het besluit en sla het op in je cloud of op je computer
- Annuleer je oude inschrijving in Studielink
- Schrijf jezelf voor de gewenste startdatum in via Studielink.
- In uSis kan je de gevraagde documenten uploaden en een verzoek tot toelating doen. Voeg het oude toelatingsbesluit als ‘additional document’ toe onder het tabblad Toelatingsdocumenten.
- Dien je complete toelatingsdossier in.
Uitzonderingen
- Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, doe je een volledige nieuwe aanmelding en betaal je de application fee opnieuw.
- Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer (of vaker) opnieuw aanmeldt, betaal je de application fee wel opnieuw en dien je je aanvraagdocumenten nogmaals in. Werk zo nodig je cv en informatie over je vooropleiding(en) bij.
Meer informatie
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om een deel van mijn studie in het buitenland te doen?
Je moet minimaal je eerste jaar succesvol hebben afgerond en ingeschreven staan bij de Universiteit Leiden.
Je opleiding moet het buitenlandverblijf altijd goedkeuren. Neem dus bijtijds contact op met je studieadviseur en de buitenlandcoördinator. Ook moet je voldoen aan de eisen van de buitenlandse universiteit. In de meeste gevallen moet je gemiddeld een 7 hebben en een Engelse taaltoets doen (TOEFL/IELTS).
In het geval van een uitwisselingsprogramma moet je geselecteerd worden voor het buitenlandverblijf door de coördinator van het uitwisselingsprogramma.
Met wat voor problemen kan ik bij de studentenpsychologen terecht?
Tijdens de eerste afspraak (het spreekuur) van 30 minuten zul je samen bekijken wat de beste vervolgstap is. Dit kunnen individuele vervolggesprekken zijn of een training, groep of workshop gericht op de problemen die je ervaart. Zie lijst van aankomende workshops.
Waar kan ik heen met vragen over ICT-zaken, zoals Brightspace, mijn studentenaccount en uMail?
Bekijk op de studentenwebsite de pagina's Faciliteiten.
Vind je daar het antwoord op je vraag niet, stel je vraag dan via de Helpdesk Portal.
Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?
Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:
- Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
- Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
- Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
- Je wachtwoord is verlopen. Reset je wachtwoord.
- Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.
Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:
- Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
- Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
- Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat
Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:
- Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
- Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
- Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.
Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?
Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ('kopie conform origineel'). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten.
De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
Bekijk altijd je officiele besluitbrief voor informatie over welke documenten je op dient te sturen naar het Admissions Office en de exacte voorwaarden.
Meer informatie