Universiteit Leiden

nl en

Frontoffice Studentenzaken

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Hoe annuleer ik mijn inschrijving?

Als je je (verzoek tot) inschrijving wilt annuleren, dan kun je dit doen via Studielink.

  • Ga naar <Mijn opleidingen>
  • Selecteer het verzoek tot inschrijving dat je wilt annuleren
  • Druk op de knop 'Intrekken verzoek tot inschrijving'
  • Bevestig de annulering
  • Studielink stuurt je een bevestiging van je intrekking

Let op:

  • Annuleren is iets anders dan uitschrijven: annuleren is alleen met betrekking op het intrekken van de hele aanmelding vóórdat het definitief is of begonnen is. 
  • Als je inschrijving wordt geannuleerd, en je niet ingeschreven staat voor een andere opleiding aan de Universiteit Leiden, dan ben je ook GEEN collegegeld verschuldigd. Mocht je al collegegeld hebben betaald, dan wordt dit gerestitueerd. Een eventueel afgegeven digitale machtiging is na annulering van je inschrijving ongeldig en komt automatisch te vervallen.
Meer informatie

Ik heb een Studielinkaccount aangemaakt zonder DigiD, en heb problemen met inloggen. Wat moet ik doen?

Lukt het niet om je account te activeren of om in te loggen? Probeer dan onderstaande tips. Kom je er alsnog niet uit? Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie onderaan).

Geen activatiemail ontvangen
Nadat je je account hebt aangemaakt, kan het twee uur duren voor je de activatiemail ontvangt. Ontvang je geen activatiemail? Probeer je account dan opnieuw te activeren.

Account geactiveerd, maar inloggen lukt niet
Ga naar Studielink, kies ‘Log in zonder DigiD’ en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Je ontvangt binnen twee uur een e-mail met instructies om een nieuw wachtwoord in te stellen. Stel een nieuw wachtwoord in en probeer opnieuw in te loggen.

De website laadt niet na inloggen
Probeer het volgende:
  • Log in op een desktopcomputer, in plaats van op een mobiel apparaat. Gebruik als browser Chrome of Firefox.
  • Verwijder je browser cache, geschiedenis en cookies. Zorg dat Javascript geactiveerd is. Bekijk in de helpfunctie van je browser hoe je dat doet.
  • Heb je de tijd- en datuminstelling van je apparaat handmatig ingesteld? Zet de instelling dan terug naar automatisch. Soms werkt een veilige login namelijk alleen met automatische tijd- en datuminstelling.
Per ongeluk een tweede Studielinkaccount aangemaakt
In Studielink kan iedere student maar één account hebben. Als je per ongeluk een tweede account hebt aangemaakt, komt je aanmelding niet aan bij de Universiteit Leiden. Je ontvangt dan geen inloggegevens (die ontvang je normaal gesproken binnen 24 uur). In dat geval moet je ons vragen om je twee accounts samen te voegen en te heractiveren. Neem hiervoor contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie hieronder).

Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken
Heb je bovenstaande tips allemaal geprobeerd, en ervaar je nog steeds problemen?
Neem dan contact op met het Frontoffice Studentenzaken. Stuur eventueel screenshots mee van de foutmelding(en) die je krijgt.

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leidenen waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Waar vind ik vacatures voor een bijbaan bij de universiteit?

Bijbanen bij de universiteit worden meestal via Jobmotion geregeld, het interne uitzendbureau van de Universiteit Leiden. Je kunt je via de Jobmotion website aanmelden voor de studentenpool.

Meer links naar websites met bijbanen vind je op LU Career Zone.

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 

Meer informatie

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service. Je kunt ook een pasfoto laten maken bij de Frontoffice Studentenzaken of bij de Servicedesk Wijnhaven.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen 5 tot 10 werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden bij een LU-Card Steunpunt. Zie onderstaande link voor de verschillende locaties van de steunpunten. Neem daarbij altijd een geldig legitimatiebewijs mee!


Meer informatie

Kan ik tussentijds instromen voor een bacheloropleiding?

Voor alle bacherlopleidingen geldt dat je in het eerste jaar alleen per 1 september kan instromen. 

Wanneer je wilt instromen in een hoger jaar van een bacheloropleiding en je wilt tussentijds instromen, neem dan eerst contact op met de studieadviseur van de desbetreffende opleiding.

Aanmelden voor een opleiding kan via Studielink.


Meer informatie

Hoe meld ik me aan bij Universiteit Leiden?

Je kunt op de opleidingsspecifieke pagina de toelatingseisen vinden, controleer van tevoren of je aan de toelatingseisen voldoet.

Je dient jezelf via Studielink in te schrijven voor de gewenste opleiding. Studenten die niet direct toelaatbaar zijn tot de opleiding moeten via het toelatingsportaal een toelatingsverzoek indienen. Binnen enkele dagen nadat je jezelf via Studielink ingeschreven hebt, ontvang je je ULCN-account. Nadat je je account geactiveerd hebt, kun je via het online toelatingsportaal (uSis) een toelatingsverzoek indienen. In het toelatingsportaal is er te zien welke documenten verplicht zijn om te uploaden.

In de onderstaande links vind je de aanmelddeadlines en het stappenplan om een verzoek te kunnen indienen:

Contactformulier

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Hoe annuleer ik mijn inschrijving?

Als je je (verzoek tot) inschrijving wilt annuleren, dan kun je dit doen via Studielink.

  • Ga naar <Mijn opleidingen>
  • Selecteer het verzoek tot inschrijving dat je wilt annuleren
  • Druk op de knop 'Intrekken verzoek tot inschrijving'
  • Bevestig de annulering
  • Studielink stuurt je een bevestiging van je intrekking

Let op:

  • Annuleren is iets anders dan uitschrijven: annuleren is alleen met betrekking op het intrekken van de hele aanmelding vóórdat het definitief is of begonnen is. 
  • Als je inschrijving wordt geannuleerd, en je niet ingeschreven staat voor een andere opleiding aan de Universiteit Leiden, dan ben je ook GEEN collegegeld verschuldigd. Mocht je al collegegeld hebben betaald, dan wordt dit gerestitueerd. Een eventueel afgegeven digitale machtiging is na annulering van je inschrijving ongeldig en komt automatisch te vervallen.
Meer informatie

Ik heb een Studielinkaccount aangemaakt zonder DigiD, en heb problemen met inloggen. Wat moet ik doen?

Lukt het niet om je account te activeren of om in te loggen? Probeer dan onderstaande tips. Kom je er alsnog niet uit? Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie onderaan).

Geen activatiemail ontvangen
Nadat je je account hebt aangemaakt, kan het twee uur duren voor je de activatiemail ontvangt. Ontvang je geen activatiemail? Probeer je account dan opnieuw te activeren.

Account geactiveerd, maar inloggen lukt niet
Ga naar Studielink, kies ‘Log in zonder DigiD’ en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Je ontvangt binnen twee uur een e-mail met instructies om een nieuw wachtwoord in te stellen. Stel een nieuw wachtwoord in en probeer opnieuw in te loggen.

De website laadt niet na inloggen
Probeer het volgende:
  • Log in op een desktopcomputer, in plaats van op een mobiel apparaat. Gebruik als browser Chrome of Firefox.
  • Verwijder je browser cache, geschiedenis en cookies. Zorg dat Javascript geactiveerd is. Bekijk in de helpfunctie van je browser hoe je dat doet.
  • Heb je de tijd- en datuminstelling van je apparaat handmatig ingesteld? Zet de instelling dan terug naar automatisch. Soms werkt een veilige login namelijk alleen met automatische tijd- en datuminstelling.
Per ongeluk een tweede Studielinkaccount aangemaakt
In Studielink kan iedere student maar één account hebben. Als je per ongeluk een tweede account hebt aangemaakt, komt je aanmelding niet aan bij de Universiteit Leiden. Je ontvangt dan geen inloggegevens (die ontvang je normaal gesproken binnen 24 uur). In dat geval moet je ons vragen om je twee accounts samen te voegen en te heractiveren. Neem hiervoor contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie hieronder).

Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken
Heb je bovenstaande tips allemaal geprobeerd, en ervaar je nog steeds problemen?
Neem dan contact op met het Frontoffice Studentenzaken. Stuur eventueel screenshots mee van de foutmelding(en) die je krijgt.

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leidenen waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Waar vind ik vacatures voor een bijbaan bij de universiteit?

Bijbanen bij de universiteit worden meestal via Jobmotion geregeld, het interne uitzendbureau van de Universiteit Leiden. Je kunt je via de Jobmotion website aanmelden voor de studentenpool.

Meer links naar websites met bijbanen vind je op LU Career Zone.

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 

Meer informatie

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service. Je kunt ook een pasfoto laten maken bij de Frontoffice Studentenzaken of bij de Servicedesk Wijnhaven.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen 5 tot 10 werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden bij een LU-Card Steunpunt. Zie onderstaande link voor de verschillende locaties van de steunpunten. Neem daarbij altijd een geldig legitimatiebewijs mee!


Meer informatie

Kan ik tussentijds instromen voor een bacheloropleiding?

Voor alle bacherlopleidingen geldt dat je in het eerste jaar alleen per 1 september kan instromen. 

Wanneer je wilt instromen in een hoger jaar van een bacheloropleiding en je wilt tussentijds instromen, neem dan eerst contact op met de studieadviseur van de desbetreffende opleiding.

Aanmelden voor een opleiding kan via Studielink.


Meer informatie

Hoe meld ik me aan bij Universiteit Leiden?

Je kunt op de opleidingsspecifieke pagina de toelatingseisen vinden, controleer van tevoren of je aan de toelatingseisen voldoet.

Je dient jezelf via Studielink in te schrijven voor de gewenste opleiding. Studenten die niet direct toelaatbaar zijn tot de opleiding moeten via het toelatingsportaal een toelatingsverzoek indienen. Binnen enkele dagen nadat je jezelf via Studielink ingeschreven hebt, ontvang je je ULCN-account. Nadat je je account geactiveerd hebt, kun je via het online toelatingsportaal (uSis) een toelatingsverzoek indienen. In het toelatingsportaal is er te zien welke documenten verplicht zijn om te uploaden.

In de onderstaande links vind je de aanmelddeadlines en het stappenplan om een verzoek te kunnen indienen:

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.