Universiteit Leiden

nl en

Frontoffice Studentenzaken

Veel gestelde vragen

Hoe lang duurt het voor er een besluit wordt genomen over mijn toelating?

Over het algemeen duurt het 4 tot 6 weken voor je het besluit van de toelatingscommissie ontvangt, vanaf de datum waarop je bericht ontvangt dat je aanmelding compleet is. Als er aanvullende informatie nodig is tijdens het aanmeldingsproces, kan het iets langer duren. Zorg dat je aanmelding compleet is en je deze zo vroeg mogelijk indient.

Wanneer er een besluit over je aanmelding is genomen, krijg je per emailformeel bericht van de faculteit.

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring/Bewijs van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig voltooid is. Je kunt zelf een Verklaring/Bewijs van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring/Bewijs van inschrijving.

Mocht je je Verklaring/Bewijs van Inschrijving met stempel en/of handtekening nodig hebben voor een derde partij, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per e-mail via info@leidenuniv.nl, of kom langs bij ons kantoor in Leiden of in Den Haag. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag.


Meer informatie

Hoe gaat een selectieprocedure (numerus fixus) in zijn werk?

Sommige bacheloropleidingen zijn erg populair en daarom biedt de Universiteit Leiden een aantal opleidingen aan met een numerus fixus. Dit betekent dat je moet deelnemen aan een selectieprocedure. Dat houdt in dat zelfs als je wordt toegelaten, je niet verzekerd bent van een plaats in de opleiding. Je moet ook een plaats toegewezen krijgen via de selectieprocedure.

De Universiteit Leiden bepaalt wat de selectiecriteria precies zijn, zodat de kans groter wordt dat de juiste student op de juiste plek komt. Zo wordt er niet alleen gekeken naar je gemiddelde eindexamencijfer, maar ook naar je motivatie, persoonlijkheid en eerdere schoolprestaties. Een overzicht van numerus fixes opleidingen vind je hier.

De Universiteit Leiden biedt nog een bacheloropleiding met selectie aan, namelijk Leiden University College The Hague (LUC). Dit is echter geen numerus fixus-opleiding. Deze studie heeft een eigen selectieprocedure, en telt daarom niet als deelname aan een numerus fixus-opleiding in Studielink.

Voor meer informatie kijk op de website van de opleiding, of ga naar de Toelatingseisen - Selectieprocedure.

Meer informatie

Wanneer en hoe moet ik digitale of gewaarmerkte kopieën van mijn studieresultaten naar de universiteit sturen?

Bij aanmelding
Wanneer je je aanmeldt voor toelating tot een opleiding, hoef je alleen digitale kopieën van je studieresultaten te uploaden in het online aanmeldportaal (uSis). Gewaarmerkte kopieën zijn nog niet nodig.

Bij toelating
Bij toelating krijg je bericht via uSis over het volgende:
  • Wanneer je digitale of gewaarmerkte kopieën moet aanleveren
  • Welke items je moet aanleveren
  • De manier waarop je ze moet aanleveren
Download en lees je officiële toelatingsbesluit. Kijk goed welke documenten gevraagd worden (bijv. diploma, cijferlijsten, vertalingen, verificatiecodes) en wat de aanleverdeadline is. Doorloop dan de volgende twee stappen:
  1. Upload digitale kopieën van alle items/informatie zoals beschreven in jouw voorwaarden via de ‘Upload je documenten’-knop op het scherm met je besluit.
  2. Controleer of er aanvullende instructies zijn voor het aanleveren van de documenten in jouw voorwaarden. Als je per post gewaarmerkte kopieën moet sturen, kijk dan goed aan welke criteria de documenten moeten voldoen, wie ze moet uitgeven en hoe ze verstuurd moeten worden.
Vragen?
Twijfel je nog steeds over wanneer en hoe je gewaarmerkte kopieën moet aanleveren, stuur dan een mail naar het team bachelortoelating: bacheloradmission@sea.leidenuniv.nl, of het team mastertoelating: masteradmission@sea.leidenuniv.nl.

Voor meer informatie, zie de FAQ Wat is een gewaarmerkte kopie?

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.


Meer informatie

Waar kan ik heen met vragen over ICT-zaken, zoals Brightspace, mijn studentenaccount en uMail?

Bekijk op de studentenwebsite de pagina's Faciliteiten.

Vind je daar het antwoord op je vraag niet, stel je vraag dan via de Helpdesk Portal.

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Volg de onderstaande instructies:
  1. Download het besluit en sla het op in je cloud of op je computer
  2. Annuleer je oude inschrijving in Studielink
  3. Na 1 oktober: Ga naar Studielink en meld je voor je nieuwe startdatum aan.
  4. Log in bij uSis en volg de vereiste stappen voor een nieuwe aanmelding.
  5. Wanneer je bij de stap 'Vooropleiding' komt, upload dan elk verkregen diploma sinds je laatste aanmelding.
  6. Zodra je bij de stap 'Toelating' komt, klik op Uploads > Andere Documenten > Vorig toelatingsbesluit en dien je toelatingsbesluit in.
  7. Dien je complete toelatingsdossier in. 
Meestal hoef je niet nogmaals de application fee te betalen. Bekijk de uitzonderingen hieronder. 

Uitzonderingen
  • Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, betaal je de application fee opnieuw.
  • Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer (of vaker) opnieuw aanmeldt, betaal je de application fee wel.
Andere belangrijke stappen
  • Heb je al een beurs aangevraagd via uSis? Na je uitstel wordt je verzoek tot een beurs automatisch geannuleerd. Je moet je opnieuw aanmelden voor een beurs wanneer je je inschrijft voor een heraanmelding.
  • Heb je al een visum/verblijfsvergunning aangevraagd? Bij uitstel wordt je aanvraag voor een visum/verblijfsvergunning automatisch geannuleerd. Zodra je opnieuw toegelaten bent, krijg je informatie over hoe je je opnieuw kunt aanmelden voor een visum of verblijfsvergunning.
Meer informatie

Ik ben geplaatst in een minor aan een andere LDE-universiteit. Waar vind ik praktische informatie?

Universiteit Leiden
Bij plaatsing ontvang je van de faculteit/opleiding die de minor aanbiedt meer informatie over de start en praktische zaken.

TU Delft
Kijk op de 'Welkom Nieuwe Student' pagina van TU Delft

Erasmus Universiteit Rotterdam
Kijk op de 'Minoren - Praktische Informatie' pagina van de EUR

Meer informatie

Wat is een plaatsingsbrief/aanmeldingsbrief en hoe lever ik deze aan?

Sommige masterprogramma’s vragen je om een plaatsingsbrief/aanmeldingsbrief te uploaden tijdens je aanmelding. In dit document dien je in het kort uit te leggen waarom jij zo goed bij het gekozen programma past aan de hand van je persoonlijke, professionele achtergrond en interesses en hoe het je helpt om je toekomstige doelen te behalen.

De meeste opleidingen gebruiken van een eigen sjabloon voor deze brief. Check daarom altijd de vereisten onder ‘benodigde documenten’ op de website van jouw studieprogramma.

Let op: een plaatsingsbrief of aanmeldingsbrief is niet hetzelfde als een motivatiebrief. 

Meer informatie

Kan ik meer documenten uploaden nadat ik mijn online aanvraag heb ingediend?

Nadat je je online aanvraag hebt ingediend, is het technisch niet mogelijk om aanvullende documenten te uploaden zonder de hulp van het Admissions Office. We raden je daarom aan om indien mogelijk alle benodigde documenten te uploaden voordat je je aanvraag indient.

Als je op een later tijdstip aanvullende documenten moet uploaden, bijvoorbeeld een bijgewerkt cijferoverzicht, neem dan contact op met het Admissions Office via hun contactformulier (zie onderstaande links) voor hulp. Houd er rekening mee dat documenten die na het indienen van de online aanmelding worden ontvangen, kunnen leiden tot vertraging in de verwerking van je aanvraag.

Meer informatie

Contactformulier

Veel gestelde vragen

Hoe lang duurt het voor er een besluit wordt genomen over mijn toelating?

Over het algemeen duurt het 4 tot 6 weken voor je het besluit van de toelatingscommissie ontvangt, vanaf de datum waarop je bericht ontvangt dat je aanmelding compleet is. Als er aanvullende informatie nodig is tijdens het aanmeldingsproces, kan het iets langer duren. Zorg dat je aanmelding compleet is en je deze zo vroeg mogelijk indient.

Wanneer er een besluit over je aanmelding is genomen, krijg je per emailformeel bericht van de faculteit.

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring/Bewijs van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig voltooid is. Je kunt zelf een Verklaring/Bewijs van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring/Bewijs van inschrijving.

Mocht je je Verklaring/Bewijs van Inschrijving met stempel en/of handtekening nodig hebben voor een derde partij, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per e-mail via info@leidenuniv.nl, of kom langs bij ons kantoor in Leiden of in Den Haag. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag.


Meer informatie

Hoe gaat een selectieprocedure (numerus fixus) in zijn werk?

Sommige bacheloropleidingen zijn erg populair en daarom biedt de Universiteit Leiden een aantal opleidingen aan met een numerus fixus. Dit betekent dat je moet deelnemen aan een selectieprocedure. Dat houdt in dat zelfs als je wordt toegelaten, je niet verzekerd bent van een plaats in de opleiding. Je moet ook een plaats toegewezen krijgen via de selectieprocedure.

De Universiteit Leiden bepaalt wat de selectiecriteria precies zijn, zodat de kans groter wordt dat de juiste student op de juiste plek komt. Zo wordt er niet alleen gekeken naar je gemiddelde eindexamencijfer, maar ook naar je motivatie, persoonlijkheid en eerdere schoolprestaties. Een overzicht van numerus fixes opleidingen vind je hier.

De Universiteit Leiden biedt nog een bacheloropleiding met selectie aan, namelijk Leiden University College The Hague (LUC). Dit is echter geen numerus fixus-opleiding. Deze studie heeft een eigen selectieprocedure, en telt daarom niet als deelname aan een numerus fixus-opleiding in Studielink.

Voor meer informatie kijk op de website van de opleiding, of ga naar de Toelatingseisen - Selectieprocedure.

Meer informatie

Wanneer en hoe moet ik digitale of gewaarmerkte kopieën van mijn studieresultaten naar de universiteit sturen?

Bij aanmelding
Wanneer je je aanmeldt voor toelating tot een opleiding, hoef je alleen digitale kopieën van je studieresultaten te uploaden in het online aanmeldportaal (uSis). Gewaarmerkte kopieën zijn nog niet nodig.

Bij toelating
Bij toelating krijg je bericht via uSis over het volgende:
  • Wanneer je digitale of gewaarmerkte kopieën moet aanleveren
  • Welke items je moet aanleveren
  • De manier waarop je ze moet aanleveren
Download en lees je officiële toelatingsbesluit. Kijk goed welke documenten gevraagd worden (bijv. diploma, cijferlijsten, vertalingen, verificatiecodes) en wat de aanleverdeadline is. Doorloop dan de volgende twee stappen:
  1. Upload digitale kopieën van alle items/informatie zoals beschreven in jouw voorwaarden via de ‘Upload je documenten’-knop op het scherm met je besluit.
  2. Controleer of er aanvullende instructies zijn voor het aanleveren van de documenten in jouw voorwaarden. Als je per post gewaarmerkte kopieën moet sturen, kijk dan goed aan welke criteria de documenten moeten voldoen, wie ze moet uitgeven en hoe ze verstuurd moeten worden.
Vragen?
Twijfel je nog steeds over wanneer en hoe je gewaarmerkte kopieën moet aanleveren, stuur dan een mail naar het team bachelortoelating: bacheloradmission@sea.leidenuniv.nl, of het team mastertoelating: masteradmission@sea.leidenuniv.nl.

Voor meer informatie, zie de FAQ Wat is een gewaarmerkte kopie?

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.


Meer informatie

Waar kan ik heen met vragen over ICT-zaken, zoals Brightspace, mijn studentenaccount en uMail?

Bekijk op de studentenwebsite de pagina's Faciliteiten.

Vind je daar het antwoord op je vraag niet, stel je vraag dan via de Helpdesk Portal.

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Volg de onderstaande instructies:
  1. Download het besluit en sla het op in je cloud of op je computer
  2. Annuleer je oude inschrijving in Studielink
  3. Na 1 oktober: Ga naar Studielink en meld je voor je nieuwe startdatum aan.
  4. Log in bij uSis en volg de vereiste stappen voor een nieuwe aanmelding.
  5. Wanneer je bij de stap 'Vooropleiding' komt, upload dan elk verkregen diploma sinds je laatste aanmelding.
  6. Zodra je bij de stap 'Toelating' komt, klik op Uploads > Andere Documenten > Vorig toelatingsbesluit en dien je toelatingsbesluit in.
  7. Dien je complete toelatingsdossier in. 
Meestal hoef je niet nogmaals de application fee te betalen. Bekijk de uitzonderingen hieronder. 

Uitzonderingen
  • Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, betaal je de application fee opnieuw.
  • Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer (of vaker) opnieuw aanmeldt, betaal je de application fee wel.
Andere belangrijke stappen
  • Heb je al een beurs aangevraagd via uSis? Na je uitstel wordt je verzoek tot een beurs automatisch geannuleerd. Je moet je opnieuw aanmelden voor een beurs wanneer je je inschrijft voor een heraanmelding.
  • Heb je al een visum/verblijfsvergunning aangevraagd? Bij uitstel wordt je aanvraag voor een visum/verblijfsvergunning automatisch geannuleerd. Zodra je opnieuw toegelaten bent, krijg je informatie over hoe je je opnieuw kunt aanmelden voor een visum of verblijfsvergunning.
Meer informatie

Ik ben geplaatst in een minor aan een andere LDE-universiteit. Waar vind ik praktische informatie?

Universiteit Leiden
Bij plaatsing ontvang je van de faculteit/opleiding die de minor aanbiedt meer informatie over de start en praktische zaken.

TU Delft
Kijk op de 'Welkom Nieuwe Student' pagina van TU Delft

Erasmus Universiteit Rotterdam
Kijk op de 'Minoren - Praktische Informatie' pagina van de EUR

Meer informatie

Wat is een plaatsingsbrief/aanmeldingsbrief en hoe lever ik deze aan?

Sommige masterprogramma’s vragen je om een plaatsingsbrief/aanmeldingsbrief te uploaden tijdens je aanmelding. In dit document dien je in het kort uit te leggen waarom jij zo goed bij het gekozen programma past aan de hand van je persoonlijke, professionele achtergrond en interesses en hoe het je helpt om je toekomstige doelen te behalen.

De meeste opleidingen gebruiken van een eigen sjabloon voor deze brief. Check daarom altijd de vereisten onder ‘benodigde documenten’ op de website van jouw studieprogramma.

Let op: een plaatsingsbrief of aanmeldingsbrief is niet hetzelfde als een motivatiebrief. 

Meer informatie

Kan ik meer documenten uploaden nadat ik mijn online aanvraag heb ingediend?

Nadat je je online aanvraag hebt ingediend, is het technisch niet mogelijk om aanvullende documenten te uploaden zonder de hulp van het Admissions Office. We raden je daarom aan om indien mogelijk alle benodigde documenten te uploaden voordat je je aanvraag indient.

Als je op een later tijdstip aanvullende documenten moet uploaden, bijvoorbeeld een bijgewerkt cijferoverzicht, neem dan contact op met het Admissions Office via hun contactformulier (zie onderstaande links) voor hulp. Houd er rekening mee dat documenten die na het indienen van de online aanmelding worden ontvangen, kunnen leiden tot vertraging in de verwerking van je aanvraag.

Meer informatie
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.