Universiteit Leiden

nl en

Veelgestelde vragen

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen. Wat doe ik nu?

Als je niet kan inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN account is niet meer actief. Het ULCN account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Blackboard.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord heb, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe meld ik me aan bij Universiteit Leiden?

Je kunt op de opleidingsspecifieke pagina de toelatingseisen vinden, controleer van tevoren of je aan de toelatingseisen voldoet.

Je dient jezelf via Studielink in te schrijven voor de gewenste opleiding. Studenten die niet direct toelaatbaar zijn tot de opleiding moeten via het toelatingsportaal een toelatingsverzoek indienen. Binnen enkele dagen nadat je jezelf via Studielink ingeschreven hebt, ontvang je je ULCN-account. Nadat je je account geactiveerd hebt, kun je via het online toelatingsportaal (uSis) een toelatingsverzoek indienen. In het toelatingsportaal is er te zien welke documenten verplicht zijn om te uploaden.

In de onderstaande links vind je de aanmelddeadlines en het stappenplan om een verzoek te kunnen indienen:

Ik ga afstuderen, wat moet ik regelen?

Faculteiten hanteren hier verschillende regels en procedures in. Informatie daarover vind je doorgaans op de website van je opleiding. Voor het aanvragen van zowel het Bachelor- als het Masterdiploma zijn administratieve procedures aanwezig. Meestal nemen die minimaal een maand in beslag, soms langer. Hiervoor kan je terecht bij je opleiding.

Als je tijdens het jaar (tussen september en eind mei) afstudeert, kan je je ook uitschrijven om collegegeld te besparen.

Let op: als je afstudeert en/of je uitschrijft, moet je ook eventuele producten of toelagen bij DUO stopzetten met ingang van de datum waarop je niet meer ingeschreven staat als (voltijds) student.

 

Meer informatie

Hoe annuleer ik mijn inschrijving?

Als je je (verzoek tot) inschrijving wilt annuleren, dan kun je dit doen via Studielink.

  • Ga naar <Mijn opleidingen>
  • Selecteer het verzoek tot inschrijving dat je wilt annuleren
  • Druk op de knop 'Intrekken verzoek tot inschrijving'
  • Bevestig de annulering
  • Studielink stuurt je een bevestiging van je intrekking

Let op: Als je inschrijving wordt geannuleerd, en je niet ingeschreven staat voor een andere opleiding aan de Universiteit Leiden, dan ben je ook GEEN collegegeld verschuldigd. Mocht je al collegegeld hebben betaald, dan wordt dit gerestitueerd. Een eventueel afgegeven digitale machtiging is na annulering van je inschrijving ongeldig en komt automatisch te vervallen.

Meer informatie

Ik kan niet meer in Studielink inloggen. Wat moet ik doen?

Omdat Studielink.nl vernieuwd werd, was het tussen 1 en 10 oktober 2018 niet bereikbaar. Als je je Studielink account voor 1 oktober had aangemaakt en je maakt geen gebruik van DigiD dan dien je je account opnieuw te activeren. Je kunt de onderstaande stappen volgen om je account te activeren:
  1. Gebruik je emailadres of je oude gebruikersnaam.
  2. Ontvang en gebruik de link in de activatiemail. Voortaan is je emailadres je loginnaam.
  3. Activeer een nieuw wachtwoord.
Als je je oude gebruikersnaam niet meer weet, of als je emailadres in Studielink niet meer klopt, dan bestaat het omzetten van je account uit de volgende stappen:
  1. Stuur een email met een scan van je ID/paspoort en je nieuwe emailadres naar Front Office Studentenzaken. Zij kunnen eventueel waar nodig je emailadres aanpassen.
  2. Je krijgt een activatiemail. Activeer je account voor je nieuwe emailadres. Dit is dan voortaan je loginnaam.
  3. Ga terug naar Studielink. Druk op 'wachtwoord vergeten' om een nieuw wachtwoord in te kunnen stellen.
  4. Wijzig je wachtwoord. Je kan nu gebruik maken van je nieuwe Studielink account. 
Als je gebruik maakte van DigiD om in te loggen in Studielink, dan blijft dat geldig als je inlogmethode en hoef je je account niet opnieuw te activeren. Heb je toch problemen met inloggen? Ga naar de Studielink VRAAGbaak of neem contact op met het Frontoffice.

Meer informatie: 

Hoe en wanneer kan ik me aanmelden voor een minor?

Ben je een Leidse student? Dan kun je je voor minoren aan de Universiteit Leiden van 1 mei (om 13:00 uur) tot 1 augustus inschrijven via uSis. Maar let op: voor sommige minoren geldt een eerdere deadline. Bekijk de e-Studiegids voor de precieze data. Wil je in Delft of Rotterdam een minor volgen? Ook hiervoor kun je je via uSis inschrijven. Doe dit tussen 1 en 31 mei, let op ook hier geldt voor sommige minoren een eerdere deadline in april. In deze periode geldt er een voorrangsregeling voor Leidse studenten. Je kunt je na 31 mei ook nog aanmelden, maar dan heb je geen voorrang meer en is de kans dus kleiner dat je wordt toegelaten. Bekijk de websites van deze universiteiten (hieronder) voor meer informatie.

Studeer je aan de TU Delft of Erasmus Universiteit Rotterdam en wil je je aanmelden voor een Leidse minor? Dan meld je je tussen 1 en 31 mei aan via Osiris binnen je eigen instelling. Let op ook hier geldt voor sommige minoren een eerdere deadline in april.

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging vanuit Studielink en per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden.  Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

1. Log in op uSis met je S-nummer
2. Klik op de tegel Communicatie
3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘berichten’ of  je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht het nodig zijn dat er een stempel van de Universiteit Leiden op het document staat dan kan je  de hardcopy versie van je Verklaring van inschrijving afhalen bij het Frontoffice Studentenzaken in Studentencentrum Plexus. Als je niet in de gelegenheid zijn om langs te komen, dan kun je het bewijs van inschrijving telefonisch aanvragen via 071 5278011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Als je het bewijs telefonisch of per e-mail aanvraagt, sturen wij het per post op: het is niet mogelijk om dit per email te ontvangen. Controleer van te voren of het juiste correspondentieadres in Studielink vermeld staat en pas dit zo nodig aan.


Meer informatie

Tot wanneer is het mogelijk mijn inschrijving te annuleren?

Je kunt je (verzoek tot) inschrijving annuleren tot vóór aanvang van je opleiding. Bij inschrijving per 1 september kun je dus tot en met 31 augustus annuleren en bij inschrijving per 1 februari tot en met 31 januari. Hierna is annuleren niet meer mogelijk en dien je een verzoek tot uitschrijving doen via Studielink als je wilt stoppen met je opleiding. Let op! Je bent bij uitschrijving al wel collegegeld verschuldigd over de maanden waarin je ingeschreven staat.

 

Meer informatie

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je al toegelaten tot de studie?
Meld via het contactformulier van het Admissions Office (zie de links hieronder) dat je de start van je studie wilt uitstellen.
Doe dit vóór de deadline voor aanmelding voor de nieuwe startdatum. Het Admissions Office vertelt je wat je vervolgens moet doen.
Let op: Als je je studie uitstelt, hoef je de application fee niet nogmaals te betalen, behalve wanneer je een andere studie of specialisatie wilt gaan doen.
 
Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Meer informatie

Hoe meld ik me aan voor een tweede Bachelor/Master?

Een aanmelding voor een tweede bacheloropleiding kun je indienen via Studielink. Bedenk daarbij wel dat je voor het volgen van een tweede bacheloropleiding (nadat je de eerste bacheloropleiding hebt afgerond) soms een instellingstarief betaalt, dat hoger is dan het wettelijke collegegeld. Neem contact op met Frontoffice Studentenzaken om te vragen naar de financiële gevolgen van het starten aan een tweede studie.

Op onze collegegeld webpagina kan je nalezen wanneer je het hoge (instellingstarief) of het lage (wettelijke) tarief betaalt.

 

Meer informatie

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie