Veelgestelde vragen
Veel gestelde vragen
Hoe vraag ik een Verklaring/Bewijs van inschrijving aan?
Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig voltooid is. Je kunt zelf een Verklaring/Bewijs van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:
- Log in op uSis met je studentennummer
- Klik op de tegel 'Communicatie'
- Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
- Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring/Bewijs van inschrijving.
Mocht je je Verklaring/Bewijs van Inschrijving met stempel en/of handtekening nodig hebben voor een derde partij, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per e-mail via info@leidenuniv.nl, of kom langs bij ons kantoor in Leiden of in Den Haag. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag.
Hoe gaat een selectieprocedure (numerus fixus) in zijn werk?
Sommige bacheloropleidingen zijn erg populair en daarom biedt de Universiteit Leiden een aantal opleidingen aan met een numerus fixus. Dit betekent dat je moet deelnemen aan een selectieprocedure. Dat houdt in dat zelfs als je wordt toegelaten, je niet verzekerd bent van een plaats in de opleiding. Je moet ook een plaats toegewezen krijgen via de selectieprocedure.
De Universiteit Leiden bepaalt wat de selectiecriteria precies zijn, zodat de kans groter wordt dat de juiste student op de juiste plek komt. Zo wordt er niet alleen gekeken naar je gemiddelde eindexamencijfer, maar ook naar je motivatie, persoonlijkheid en eerdere schoolprestaties. Een overzicht van numerus fixus opleidingen vind je hier.
De Universiteit Leiden biedt nog een bacheloropleiding met selectie aan, namelijk Leiden University College The Hague (LUC). Dit is echter geen numerus fixus-opleiding. Deze studie heeft een eigen selectieprocedure, en telt daarom niet als deelname aan een numerus fixus-opleiding in Studielink.
Voor meer informatie kijk op de website van de opleiding, of ga naar de Toelatingseisen - Selectieprocedure.
Kan ik de start van mijn studie uitstellen?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.
Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Volg de onderstaande instructies:
- Download het besluit en sla het op in je cloud of op je computer
- Annuleer je oude inschrijving in Studielink
- Na 1 oktober: Ga naar Studielink en meld je voor je nieuwe startdatum aan.
- Log in bij uSis en volg de vereiste stappen voor een nieuwe aanmelding.
- Wanneer je bij de stap 'Vooropleiding' komt, upload dan elk verkregen diploma sinds je laatste aanmelding.
- Zodra je bij de stap 'Toelating' komt, klik op Uploads > Andere Documenten > Vorig toelatingsbesluit en dien je toelatingsbesluit in.
- Dien je complete toelatingsdossier in.
Uitzonderingen
- Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, betaal je de application fee opnieuw.
- Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer (of vaker) opnieuw aanmeldt, betaal je de application fee wel.
- Heb je al een beurs aangevraagd via uSis? Na je uitstel wordt je verzoek tot een beurs automatisch geannuleerd. Je moet je opnieuw aanmelden voor een beurs wanneer je je inschrijft voor een heraanmelding.
- Heb je al een visum/verblijfsvergunning aangevraagd? Bij uitstel wordt je aanvraag voor een visum/verblijfsvergunning automatisch geannuleerd. Zodra je opnieuw toegelaten bent, krijg je informatie over hoe je je opnieuw kunt aanmelden voor een visum of verblijfsvergunning.Let erop dat na het uitstellen van de start van je studie, je minimaal 2 dagen dient te wachten voor het indienen van een nieuwe aanvraag voor een visum of verblijfsvergunning via uSis.
Hoe lang duurt het voor er een besluit wordt genomen over mijn toelating?
Wanneer er een besluit over je aanmelding is genomen, krijg je per emailformeel bericht van de faculteit.
Meer informatie
Er is geen (termijn van het) collegegeld afgeschreven, wat nu?
Wanneer het niet gelukt is om (een termijn van) het collegegeld af te schrijven, ontvang je hier na ongeveer twee weken een email over. Je wordt daarin verzocht het bedrag zelf over te maken. Als je het bedrag al weet, hoef je de email niet af te wachten en kun je het ook al eerder overmaken. Let op: doe dit altijd onder vermelding van je studentnummer! Informeer daarnaast verder altijd bij je bank naar een eventuele incassoblokkade op je bankrekening in verband met toekomstige termijnbetalingen. Als je contact wilt opnemen met de financiële administratie dan kan dat via de mail op fa@sea.leidenuniv.nl.
Let op: je inschrijving kan worden geannuleerd als je niet tijdig betaalt. Eventuele herinschrijvingen of diplomeringen kunnen ook worden geblokkeerd bij betalingsachterstanden.
Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?
Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:
- Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
- Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
- Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
- Je wachtwoord is verlopen. Reset je wachtwoord.
- Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.
Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:
- Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
- Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
- Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat
Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:
- Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
- Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
- Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.
Wanneer en hoe moet ik digitale of gewaarmerkte kopieën van mijn studieresultaten naar de universiteit sturen?
Wanneer je je aanmeldt voor toelating tot een opleiding, hoef je alleen digitale kopieën van je studieresultaten te uploaden in het online aanmeldportaal (uSis). Gewaarmerkte kopieën zijn nog niet nodig
Bij toelating
Bij toelating krijg je via uSis bericht over het volgende:
- Welke aanvullende (gewaarmerkte of digitale) studieresultaten je moet aanleveren.
- De manier waarop je ze moet aanleveren.
- De deadlines voor aanleveren.
- Download je officiële toelatingsbesluit (via uSis) en lees het zorgvuldig door. Bekijk goed aan welke toelatingsvoorwaarden je moet voldoen en welke deadlines daarvoor gelden.
- Op het uSis-scherm 'toelatingsbesluit': upload digitale kopieën van alle documenten die in je voorwaarden zijn vermeld via de knop 'Upload je documenten'.
- Ga na of er anvullende instructies voor indienen staan vermeld op je besluit. Dit kunnen bijvoorbeeld gewaarmerkte kopieën per post zijn of het regelen van online verificatie. Volg de instructies zorgvuldig op! Controleer voor documenten per post wie ze moet afgeven en hoe ze moeten worden opgestuurd.
- Lever alleen stukken aan op de manier die in je besluit staat vermeld. Documenten die via andere methoden worden aangeleverd, kunnen niet worden geaccepteerd.
- Het is niet nodig om documenten op meerdere manieren te verzenden, tenzij hierom wordt gevraagd. Als je bijvoorbeeld de opdracht krijgt om alleen online verificatie te regelen, hoef je geen documenten per post op te sturen.
Bekijk de veelgestelde vraag Wat moet ik doen na mijn toelating als ik de gewaarmerkte kopieën niet op de gevraagde manier kan indienen?
Vragen?
Twijfel je nog steeds over wanneer en hoe je gewaarmerkte kopieën moet aanleveren, stuur dan een mail naar het team bachelortoelating: bacheloradmission@sea.leidenuniv.nl, of het team mastertoelating: masteradmission@sea.leidenuniv.nl.
Zie ook
Kan ik mijn collegegeld in termijnen betalen?
Ja, dit is mogelijk indien je voor een digitale machtiging kiest. Je kunt kiezen om het collegegeld in één keer van je rekening te laten afschrijven of om in vijf termijnen te laten incasseren. De termijnbetalingen vinden iedere twee maanden van je inschrijving plaats, beginnende eind oktober (als je per september instroomt). Bij betaling in termijnen komen er eenmalig administratiekosten bij. Je regelt je betaling in termijnen via Studielink met de digitale machtiging.
Waar kan ik heen met vragen over ICT-zaken, zoals Brightspace, mijn studentenaccount en uMail?
Bekijk op de studentenwebsite de pagina's IT faciliteiten.
Vind je daar het antwoord op je vraag niet, stel je vraag dan via de Helpdesk Portal.
Hoe kan ik collegegeld betalen?
Er zijn een aantal manieren waarop je het collegegeld kunt betalen wanneer je (her)ingeschreven wil worden als student.
- Een digitale machtiging (via Studielink). Dit kan je via Studielink aangeven. Dit is de enige optie waarbij je in termijnen kunt betalen voor EU-studenten. Je hebt hier een ‘SEPA’-bankrekening met een IBAN-nummer voor nodig.
- Overschrijving van het gehele collegegeldbedrag. Dit moet voorafgaand aan je start van je studieprogramma en/of de start van het collegejaar volledig worden gedaan.
- Pinnen van het gehele collegegeldbedrag bij de Frontoffice Studentenzaken (betaalkaarten van Maestro of met het V PAY-logo, niet met creditcard). Bij creditcardbetalingen worden additionele kosten in rekening gebracht. In beide gevallen is het alleen mogelijk om het collegegeld in één keer te voldoen vóór aanvang van je studieprogramma en/of de start van het collegejaar.
- Betaling door de werkgever via een factuur. Deze kun je aanvragen via de Financiële Administratie: fa@sea.leidenuniv.nl
- Het inleveren van een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Let hierbij op de voorwaarden van de regeling Wettelijk Collegegeld.
Afhankelijk van de betaalmethode kun je kiezen voor een incasso ineens of voor een betaling in termijnen.