Universiteit Leiden

nl en

Veelgestelde vragen

Veel gestelde vragen

Hoe vraag ik een Verklaring/Bewijs van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig voltooid is. Je kunt zelf een Verklaring/Bewijs van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring/Bewijs van inschrijving.

Mocht je je Verklaring/Bewijs van Inschrijving met stempel en/of handtekening nodig hebben voor een derde partij, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per e-mail via info@leidenuniv.nl, of kom langs bij ons kantoor in Leiden of in Den Haag. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag.


Meer informatie

Hoe gaat een selectieprocedure (numerus fixus) in zijn werk?

Sommige bacheloropleidingen zijn erg populair en daarom biedt de Universiteit Leiden een aantal opleidingen aan met een numerus fixus. Dit betekent dat je moet deelnemen aan een selectieprocedure. Dat houdt in dat zelfs als je wordt toegelaten, je niet verzekerd bent van een plaats in de opleiding. Je moet ook een plaats toegewezen krijgen via de selectieprocedure.

De Universiteit Leiden bepaalt wat de selectiecriteria precies zijn, zodat de kans groter wordt dat de juiste student op de juiste plek komt. Zo wordt er niet alleen gekeken naar je gemiddelde eindexamencijfer, maar ook naar je motivatie, persoonlijkheid en eerdere schoolprestaties. Een overzicht van numerus fixes opleidingen vind je hier.

De Universiteit Leiden biedt nog een bacheloropleiding met selectie aan, namelijk Leiden University College The Hague (LUC). Dit is echter geen numerus fixus-opleiding. Deze studie heeft een eigen selectieprocedure, en telt daarom niet als deelname aan een numerus fixus-opleiding in Studielink.

Voor meer informatie kijk op de website van de opleiding, of ga naar de Toelatingseisen - Selectieprocedure.

Meer informatie

Hoe lang duurt het voor er een besluit wordt genomen over mijn toelating?

Over het algemeen duurt het 4 tot 6 weken voor je het besluit van de toelatingscommissie ontvangt, vanaf de datum waarop je bericht ontvangt dat je aanmelding compleet is. Als er aanvullende informatie nodig is tijdens het aanmeldingsproces, kan het iets langer duren. Zorg dat je aanmelding compleet is en je deze zo vroeg mogelijk indient.

Wanneer er een besluit over je aanmelding is genomen, krijg je per emailformeel bericht van de faculteit.

Meer informatie

Wanneer en hoe moet ik digitale of gewaarmerkte kopieën van mijn studieresultaten naar de universiteit sturen?

Bij aanmelding
Wanneer je je aanmeldt voor toelating tot een opleiding, hoef je alleen digitale kopieën van je studieresultaten te uploaden in het online aanmeldportaal (uSis). Gewaarmerkte kopieën zijn nog niet nodig.

Bij toelating
Bij toelating krijg je bericht via uSis over het volgende:
  • Wanneer je digitale of gewaarmerkte kopieën moet aanleveren
  • Welke items je moet aanleveren
  • De manier waarop je ze moet aanleveren
Download en lees je officiële toelatingsbesluit. Kijk goed welke documenten gevraagd worden (bijv. diploma, cijferlijsten, vertalingen, verificatiecodes) en wat de aanleverdeadline is. Doorloop dan de volgende twee stappen:
  1. Upload digitale kopieën van alle items/informatie zoals beschreven in jouw voorwaarden via de ‘Upload je documenten’-knop op het scherm met je besluit.
  2. Controleer of er aanvullende instructies zijn voor het aanleveren van de documenten in jouw voorwaarden. Als je per post gewaarmerkte kopieën moet sturen, kijk dan goed aan welke criteria de documenten moeten voldoen, wie ze moet uitgeven en hoe ze verstuurd moeten worden.
Vragen?
Twijfel je nog steeds over wanneer en hoe je gewaarmerkte kopieën moet aanleveren, stuur dan een mail naar het team bachelortoelating: bacheloradmission@sea.leidenuniv.nl, of het team mastertoelating: masteradmission@sea.leidenuniv.nl.

Voor meer informatie, zie de FAQ Wat is een gewaarmerkte kopie?

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Als je je opnieuw aanmeldt, verloopt het proces anders dan bij je eerste aanmelding:
  1. Download het besluit en sla het op in je cloud of op je computer
  2. Annuleer je oude inschrijving in Studielink
  3. Schrijf jezelf voor de gewenste startdatum in via Studielink.
  4. In uSis kan je de gevraagde documenten uploaden en een verzoek tot toelating doen. Voeg het oude toelatingsbesluit als ‘additional document’ toe onder het tabblad Toelatingsdocumenten.
  5. Dien je complete toelatingsdossier in. 
Meestal hoef je niet nogmaals de application fee te betalen. Bekijk de uitzonderingen hieronder. 

Uitzonderingen
  • Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, doe je een volledige nieuwe aanmelding en betaal je de application fee opnieuw.
  • Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer (of vaker) opnieuw aanmeldt, betaal je de application fee wel opnieuw en dien je je aanvraagdocumenten nogmaals in. Werk zo nodig je cv en informatie over je vooropleiding(en) bij.

Meer informatie

Hoe moet ik me inschrijven voor een studieactiviteit in MyStudymap of uSis?

MyStudymap

  • Bekijk hoe plannen en inschrijven via MyStudymap werkt op de pagina Inschrijven voor vakken en tentamens.
  • Op deze pagina vind je ook artikelen en video’s waarin wordt uitgelegd hoe je je kunt inschrijven voor een studieactiviteit via MyStudymap.
  • Kom je er niet uit? Neem contact op met de helpdesk.

Ben je voltijd eerstejaars bachelorstudent, volg je een premaster of ben je bij een andere universiteit ingeschreven? Dan verloopt jouw inschrijving anders. Je ontvangt hierover bericht.

uSis

  • ​Je kunt in uSis kiezen voor een helppagina door in de menubalk van uSis op de 3 bolletjes te klikken.
  • Je kunt ook deze instructiefilm bekijken


Meer informatie

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.


Meer informatie

Waar kan ik heen met vragen over ICT-zaken, zoals Brightspace, mijn studentenaccount en uMail?

Bekijk op de studentenwebsite de pagina's Faciliteiten.

Vind je daar het antwoord op je vraag niet, stel je vraag dan via de Helpdesk Portal.

Kan de universiteit woonruimte voor me vinden?

Universiteit Leiden regelt huisvesting voor nieuwe internationale (niet-Nederlandse) bachelor-, master-, Study Abroad en uitwisselingsstudenten.


De Service Centre International Staff van de universiteit bemiddelt ook voor promovendi, gastonderzoekers en gastsprekers die op zoek zijn naar huisvesting.

Universiteit Leiden regelt huisvesting in samenwerking met lokale organisaties als DUWO en Boerhaave Foundation (enkel promovendi).

Meer informatie

Wat is een BBC?

BBC is een afkorting voor Bewijs Betaald Collegegeld. Wanneer je naast aan de Universiteit Leiden ook aan een andere instelling studeert, kun je mogelijk bij één van beide instellingen betalen met een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Je hoeft het collegegeld dan dus maar bij één instelling te voldoen. Om in aanmerking te komen voor het opvragen én indienen van een BBC, dien je in de regeling wettelijk collegegeldtarief te vallen voor de opleidingen waar je het BBC bij wil opvragen en indienen. Overleg altijd met de Studentenzaken of de Studentenadministratie van beide instellingen in kwestie om zeker te weten of je hier recht op hebt.

Als je in aanmerking komt voor betaling met BBC of wil weten of je hiervoor in aanmerking komt, kan je dit via Front Office Studentenzaken regelen en/of aanvragen. Zie onder voor contactgegevens.

Je kan pas een BBC opvragen als je volledig ingeschreven staat voor een opleiding met wettelijk collegegeldtarief. Bij de Universiteit Leiden betekent dit niet dat je al betaald moet hebben, maar wel dat je een betalingsmachtiging moet hebben ondertekend.


BBC’s kun je ook gebruiken om als gast- of minorstudent je inschrijving te regelen bij een andere universiteit.

Let op: als je twee opleidingen aan de Universiteit Leiden volgt, hoef je geen BBC in te leveren.

 

Meer informatie
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.