Universiteit Leiden

nl en

Veelgestelde vragen

Vanwege de situatie rond het coronavirus kan deze informatie momenteel onjuist of onvolledig zijn. Bekijk de corona-FAQs voor actuele informatie.

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Ik heb een Studielinkaccount aangemaakt zonder DigiD, en heb problemen met inloggen. Wat moet ik doen?

Lukt het niet om je account te activeren of om in te loggen? Probeer dan onderstaande tips. Kom je er alsnog niet uit? Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie onderaan).

Geen activatiemail ontvangen
Nadat je je account hebt aangemaakt, kan het twee uur duren voor je de activatiemail ontvangt. Ontvang je geen activatiemail? Probeer je account dan opnieuw te activeren.

Account geactiveerd, maar inloggen lukt niet
Ga naar Studielink, kies ‘Log in zonder DigiD’ en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Je ontvangt binnen twee uur een e-mail met instructies om een nieuw wachtwoord in te stellen. Stel een nieuw wachtwoord in en probeer opnieuw in te loggen.

De website laadt niet na inloggen
Probeer het volgende:
  • Log in op een desktopcomputer, in plaats van op een mobiel apparaat. Gebruik als browser Chrome of Firefox.
  • Verwijder je browser cache, geschiedenis en cookies. Zorg dat Javascript geactiveerd is. Bekijk in de helpfunctie van je browser hoe je dat doet.
  • Heb je de tijd- en datuminstelling van je apparaat handmatig ingesteld? Zet de instelling dan terug naar automatisch. Soms werkt een veilige login namelijk alleen met automatische tijd- en datuminstelling.
Per ongeluk een tweede Studielinkaccount aangemaakt
In Studielink kan iedere student maar één account hebben. Als je per ongeluk een tweede account hebt aangemaakt, komt je aanmelding niet aan bij de Universiteit Leiden. Je ontvangt dan geen inloggegevens (die ontvang je normaal gesproken binnen 24 uur). In dat geval moet je ons vragen om je twee accounts samen te voegen en te heractiveren. Neem hiervoor contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie hieronder).

Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken
Heb je bovenstaande tips allemaal geprobeerd, en ervaar je nog steeds problemen?
Neem dan contact op met het Frontoffice Studentenzaken. Stuur eventueel screenshots mee van de foutmelding(en) die je krijgt.

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leidenen waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Als je je opnieuw aanmeldt, verloopt het proces anders dan bij je eerste aanmelding:
  1. Log in op uSis en ga naar het scherm ‘Bevestiging’. Geef aan dat je de start van je studie wilt uitstellen. Lukt dit niet? Neem dan contact op met het Admissions Office via het contactformulier hieronder.
  2. Je hoort vervolgens van het Admissions Office wat je moet doen om je aan te melden voor een latere startdatum. Meestal hoef je hiervoor geen nieuwe documenten in te sturen of application fee te betalen. Bekijk de uitzonderingen hieronder.
Uitzonderingen
  • Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, doe je een volledige nieuwe aanmelding en betaal je de application fee opnieuw.
  • Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer of meer opnieuw aanmeldt betaal je de application fee wel opnieuw. Daarnaast werk je zo nodig de informatie over je vooropleiding en je cv bij.

Meer informatie

Hoe annuleer ik mijn inschrijving?

Als je je (verzoek tot) inschrijving wilt annuleren, dan kun je dit doen via Studielink.

  • Ga naar <Mijn opleidingen>
  • Selecteer het verzoek tot inschrijving dat je wilt annuleren
  • Druk op de knop 'Intrekken verzoek tot inschrijving'
  • Bevestig de annulering
  • Studielink stuurt je een bevestiging van je intrekking

Let op:

  • Annuleren is iets anders dan uitschrijven: annuleren is alleen met betrekking op het intrekken van de hele aanmelding vóórdat het definitief is of begonnen is. 
  • Als je inschrijving wordt geannuleerd, en je niet ingeschreven staat voor een andere opleiding aan de Universiteit Leiden, dan ben je ook GEEN collegegeld verschuldigd. Mocht je al collegegeld hebben betaald, dan wordt dit gerestitueerd. Een eventueel afgegeven digitale machtiging is na annulering van je inschrijving ongeldig en komt automatisch te vervallen.
Meer informatie

Ik ben zwanger. Waar kan ik dit melden? En kan ik een aangepast studieplan volgen?

Het handigste is om dit te bespreken met je studieadviseur. Hij/zij weet welke aanpassingen in je programma mogelijk zijn. 


Meer informatie

Het lukt me niet om me in te schrijven voor een studieactiviteit in uSis, wat doe ik nu?

Bekijk eerst de melding in het i-bolletje links! Daar staat een uitleg over de inschrijfstatus van de studieactiviteit. Zie hieronder wat te doen bij welke meldingen.

Er is geen hokje om het vak aan te vinken.

Dit vak wordt op dit moment niet ter inschrijving aangeboden. Controleer of je het juiste studiegidsnummer gebruikt. Zoja, neem dan contact op met je onderwijsadministratie.

Er is wel een hokje, maar ik kan het niet aanvinken.

  • De studieactiviteit zit al in je winkelwagen; ga naar je winkelwagen, waar je de inschrijving kunt voltooien.
  • Je bent al ingeschreven voor deze studieactiviteit; raadpleeg 'Mijn studierooster'.
  • Het vak is gesloten, omdat de inschrijvingstermijn nog niet open is of al verstreken. Controleer wanneer je je mag inschrijven en wacht tot de inschrijvingstermijn wordt geopend; controleer of je je wel moet inschrijven voor deze studieactiviteit, want bij sommige opleidingen is inschrijving voor hoorcolleges niet nodig of mogelijk; als je te laat bent met je inschrijving, moet je contact opnemen met de onderwijsadministratie van je opleiding.
  • Het vak zit al vol; probeer je in te schrijven voor een andere variant van deze studieactiviteit of neem contact op met je onderwijsadministratie.
Meer informatie

Ik ben te laat met in te schrijven voor een studieactiviteit in uSis. Hoe kan ik toch deelnemen?

Neem z.s.m. contact op met de onderwijsadministratie van je opleiding.

Meer informatie

Wat is de hoogte van mijn collegegeld?

De hoogte van je collegegeld is afhankelijk van een aantal dingen: uit welk land je afkomstig bent, welke opleiding je doet en of je eerder al eens een opleiding hebt afgerond in Nederland.

Er zijn verschillende soorten collegegeld:

  • Het wettelijke collegegeld
  • Het instellingstarief voor een niet-bekostigde opleiding
  • Het instellingstarief voor studenten die niet uit de EER, Suriname of Zwitserland komen
  • Het instellingstarief voor een tweede opleiding
  • Tarief premaster of schakelprogramma

Je vindt de actuele bedragen op onze website.


Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.