Student aan het woord
Mattis
Bachelor(s): International Psychology en Business Economics
Universiteit: Erasmus Rotterdam
Hobby's: Basketbal, koken, stand-up comedy
'Het programma draait om het samenbrengen van studenten van verschillende opleidingen en universiteiten, en het uitwisselen van perspectieven. Vaak staat duurzaamheid daarbij centraal, maar het gaat zeker verder dan dat. Een belangrijk deel is het ontwikkelen van vaardigheden zoals communicatie, kritisch denken en het vinden van oplossingen. We volgden college, maar werkten ook aan echte vraagstukken samen met bedrijven in Delft, Den Haag of Rotterdam.'
'Juist de praktische kant vond ik heel waardevol'
'Juist de praktische kant vond ik heel waardevol. Bijvoorbeeld hoe je een wetenschappelijk onderwerp toegankelijk maakt voor een breder publiek, hoe je aandacht vasthoudt, of hoe je als wetenschapper kunt bijdragen aan het maatschappelijk debat. Vaak werd dit ondersteund met persoonlijke verhalen van gastsprekers, waardoor zowel duurzaamheid als het leven als wetenschapper heel tastbaar werden.'
'Tot mijn verrassing was het programma makkelijker te combineren met mijn studie en privéleven dan ik had gedacht. Ook als je nog weinig weet van duurzaamheid, maar wel nieuwsgierig bent, dan is het een geweldige kans! Je leert gestructureerd problemen aanpakken, goed samenwerken en oplossingen presenteren aan opdrachtgevers. Dat zijn vaardigheden die je niet zomaar in een gewone bachelor opdoet, en die mij meer zelfvertrouwen hebben gegeven.'
Video: studenten presenteren hun projecten
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofWassim
Bachelor: Bouwkunde
Universiteit: Technische Universiteit Delft
'Alles uit mijn studie halen, dat voornemen, daar begon het mee. Ik wilde mensen buiten mijn eigen studie en universiteit leren kennen, en iets doen waarmee ik echt impact kon maken, niet alleen theoretisch bezig zijn.'
'We kregen onderwijs van docenten en hoogleraren van alle drie de universiteiten, dus met verschillende perspectieven, dat was heel interessant. In het theoretische deel leer je over duurzaamheid en krijg je workshops in vaardigheden zoals onderzoeksethiek en systeemdenken.'
'Ik wilde iets doen waarmee ik echt impact kon maken.'
'Ik werkte aan de case van netbeheerder Stedin, in opdracht van de afdeling Strategie en Regulering. Samen met studenten van de andere universiteiten kregen we het vraagstuk hoe Stedin bedrijven kan aanmoedigen om over te stappen van gas naar elektriciteit. We kregen een lastig vraagstuk voorgelegd, waar we allemaal nog weinig kennis over hadden. Dat maakte het juist een interessante uitdaging.'
‘In mijn groep zaten studenten van allerlei studies. Ik was de ‘technische’ persoon uit Delft. Maar we hadden als principe dat je je niet bij je eigen vakgebied hoefde te houden. Erg leuk, ik moest dus ook over de sociale aspecten nadenken.’
'Ik heb er echt veel geleerd, je krijgt een kennisvoorsprong. Laatst hadden we het hier bij Bouwkunde over nieuwe energieoplossingen. Toen dacht ik: Weten ze dan niet dat het net vol is in Zuid-Holland? Dat je eerst het systeem moet analyseren voordat je met een oplossing komt, dat had ik dus geleerd tijdens het programma.’