Lezing | Studium Generale

2311 BD Leiden
Zaal
019

Prof.dr. Heleen Zorgdrager, hoogleraar Systematische theologie en genderstudies, Prot. Theol. Universiteit Amsterdam

De laatste jaren gaat het ‘overal’ over gender, queer, lhbti, en meer. Maar bedoelen we wel hetzelfde? Waarom trekt gender juist in onze tijd zoveel aandacht en woeden er ‘cultuuroorlogen’ omheen? Heeft het christendom, samen met jodendom en islam, niet altijd pal gestaan voor een heldere tweevoudige scheppingsorde van man en vrouw? In deze lezing zal Heleen Zorgdrager ingaan op culturele en politieke dimensies van de strijd voor of juist tegen een binaire genderorde, en op theologische visies die in het geding zijn. Bijvoorbeeld hoe je naar de schepping kijkt: als statisch, dynamisch, oneindig gevarieerd, of misschien zelfs creatiefchaotisch?

Lees meer, livestreams en aanmelden