De oorsprong van het hokjesdenken ligt in onze Afrikaanse prehistorie

dinsdag 16 mei 2023
Online

Leiden is de stad van archeologie bij uitstek. De allereerste hoogleraar in de archeologie, Caspar Reuvens, was Leids! En ook nu, 200 jaar later, huisvest Leiden zowel de internationaal toonaangevende Faculteit der Archeologie als het beroemde Rijksmuseum van Oudheden.

Naar aanleiding van het succes van de Leidse Stellingen-lezingreeks van 2022 bundelen de twee erfgoedcentra opnieuw de krachten. Twee keer per maand is er een online lezing van één van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.

Lezing 16 mei: dr. Gerrit Dusseldorp

Stelling: De oorsprong van het hokjesdenken ligt in onze Afrikaanse prehistorie

Ingewikkelde sociale structuur

De lockdowns van de afgelopen jaren lieten duidelijk zien dat de mens tegelijkertijd een sociale soort is die in isolatie niet floreert én dat we elkaar nogal snel in groepen indelen. Wappies, of Sheeple, en dat soort zaken. Dat sociale karakter van onze soort is geen verrassing: we zijn sociale primaten, net als onze naaste verwanten, chimpansees en bonobo’s. Maar onze sociale structuur is veel ingewikkelder dan die van chimpansees en waarschijnlijk ook dan die van de nóg meer op ons lijkende neanderthalers. Het ontstaan van die ingewikkelde sociale structuur is integraal onderdeel van de wording van onze soort.

Wat hebben we aan onze sociale organisatie?

In zijn lezing bespreekt Gerrit Dusseldorp het ontstaan van de unieke menselijke sociale organisatie en hoe die verschilt van die van neanderthalers. Hij doet dat op basis van zijn eigen opgravingen in Zuid Afrika. Ook probeert hij de hamvraag te beantwoorden: wat hebben we daar nu aan?

Aanmelden kan via de website van het Rijksmuseum van Oudheden.

Meld je aan!