Lezing

Lezing ‘Feest in Alkmaar!’ over vorstelijke bezoeken aan Alkmaar in de 16e tot 18e eeuw

maandag 22 mei 2023
Regionaal Archief Alkmaar
Bergerweg 1
1815 AC Alkmaar

Originele bericht op Alkmaar.Nieuws.nl

Uitbundige banketten op het stadhuis, balletten in Franse stijl en kleurrijke processies door de stad; in het Alkmaar van de zestiende tot achttiende eeuw was dat geen uitzondering. De stad was regelmatig het internationale middelpunt van spectaculaire feesten. Bram van Leuveren neemt ons tijdens het Alkmaars Historisch Café van 22 mei mee naar de feeststad van weleer. Waarom waren deze feesten zo belangrijk voor Alkmaar?

Kosten noch moeite werden gespaard om het vorsten, graven en stadhouders zo goed mogelijk naar de zin te maken en Alkmaar op de kaart te zetten als een stad van internationaal belang. De Graaf van Leicester, één van de beroemdste gasten die Alkmaar in 1585 en 1586 ontving, schreef zelfs naar zijn Koningin Elizabeth van Engeland hoe buitengewoon hartelijk hij was ontvangen door het Alkmaarse volk.

Bram van Leuveren is historicus aan de Universiteit Leiden en geeft een inkijkje in het doen van historisch onderzoek. Hoe ga je als onderzoeker te werk met historische bronnen uit de omvangrijke collectie van het Regionaal Archief Alkmaar? Hoe ontcijfer je een kriebelig handschrift? En hoe ga je om met burgemeesters die in hun kronieken niet de volledige waarheid over hun ontvangsten van hooggeplaatste gasten vertelden?

De bronnen zullen tijdens de lezing opgesteld staan. Een unieke kans om eeuwenoude kronieken van Alkmaarse bestuurders, financiële afschriften en brieven van deelnemers aan de festiviteiten eens van dichtbij te bekijken. Na afloop is er de mogelijkheid om aan te sluiten bij een rondleiding achter de schermen van het archief, door de depots die normaal niet toegankelijk zijn voor publiek.

Tickets

De lezing van maandag 22 mei begint om 11:00 uur en vindt plaats in het Regionaal Archief Alkmaar, aan de Bergerweg 1. Tickets kosten € 7,50 en zijn alleen online te bestellen via de website van Bibliotheek Kennemerwaard: https://bit.ly/FeestinAlkmaarlezing. Voor abonnees/leden en vrienden van de Historische Vereniging Alkmaar, Stedelijk Museum Alkmaar, het Regionaal Archief Alkmaar, de Bibliotheek Kennemerwaard en de Stichting Vrienden van de Grote Sint Laurenskerk geldt een gereduceerd tarief van € 5,00.

Robert Dudley Graaf van Leicester