Gesprek

Leiden
Zaal
Binnentuin

Praten over suïcidale gedachten is belangrijk, maar allesbehalve gemakkelijk. Om dit lastige onderwerp beter bespreekbaar te maken voor studenten en medewerkers, organiseert de universiteit een actieweek aansluitend op de landelijke campagne ‘1K Z1E J3’ van Stichting 113 Zelfmoordpreventie.

Maak je je zorgen over iemand, maar vind je het lastig om een gesprek over negatieve gevoelens te openen? Studenten en medewerkers die op 11 september rond het middaguur plaatsnemen op het 1K Z1E J3-bankje in de binnentuin van Studentencentrum Plexus kunnen in gesprek gaan met de jongens van We zien mekaar. Deze stichting is opgericht door een Leidse vriendengroep die zelf twee keer onverwacht te maken kreeg met zelfdoding. De vrienden nodigen studenten en medewerkers uit om samen met hen te sparren over hoe je een gesprek aangaat over hoe het echt met je gaat, of als je je zorgen maakt over iemand of zelf met negatieve gevoelens worstelt.

Voorzitter Tim Zuidberg kan zich voorstellen dat het voor mensen spannend is om over deze onderwerpen in gesprek te gaan. ‘Wij vinden het zelf ook spannend. En dat mógen deze gesprekken ook zijn: ze vragen toch om een soort kwetsbaarheid. Wat misschien helpt: wij zijn ook geen professionals, maar een groep jongens van rond de dertig die dit nu eenmaal hebben meegemaakt. Wie weet kunnen we van elkaar leren.’