Lezing | Studium Generale

2511 DP Den Haag
Zaal
3.46

Prof.dr. Mary Kemperink, emeritus hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde, Rijksuniversiteit Groningen
Dr. Dick van Vliet, auteur en Couperuskenner, over de bijzondere boekomslagen van Couperus

Couperus heeft een vaste plek in de Nederlandse literaire pantheon. Maar hoewel zijn oeuvre nog steeds gewaardeerd en gelezen wordt, staan zijn boeken tegenwoordig, met name onder scholieren, als ingewikkeld te boek. ‘Toegankelijk en tijdloos’ zijn geen woorden die direct in je opkomen als je Couperus’ werk openslaat. De archaïsche spelling en het tamelijk bloemrijke taalgebruik maken het vrij taaie lectuur. Zijn zwierige volzinnen en woordenweelde doen tegenwoordig wat pralerig en potsierlijk aan. Tegelijkertijd maken nu juist die talige schoonheid en rijkdom Couperus’ werk ook vandaag de dag nog zo de moeite waard. Bovendien biedt zijn oeuvre in vorm en inhoud een venster op een vervlogen tijd. Op fin de siècle Den Haag, militaire en koloniale macht van het Nederlandse koninkrijk, de merkbare invloeden van wetenschappers en denkers zoals Marx, Darwin en Comte, het verzet tegen het idealistische en romantische en de opkomst van het spiritisme. En zijn werk geeft ook nu nog voldoende te denken. Kortom, laat je binnenleiden door deze dandyeske Hagenaar en schuif aan bij Salon Couperus!

Lees meer en aanmelden