Debat armoede en bestaanszekerheid

2511 DP Den Haag
Zaal
Spaanse Trap

Koninklijke Vereniging voor Staathuishoudkunde organiseert samen met FGGA een verkiezingsdebat over armoede en bestaanszekerheid.

Op 22 november 2023 gaat Nederland opnieuw naar de stembus om een nieuwe koers te bepalen voor onze toekomst en waarbij deze onderwerpen van groot belang lijkte zijn. In Den Haag hebben alle politieke partijen het opeens over bestaanszekerheid.

Financiële bestaanszekerheid gaat over voldoende inkomen. Vooral gezinnen met kinderen komen tot honderden euro’s per maand tekort, afhankelijk van de ruimhartigheid van het lokale sociale beleid in de gemeente waarin ze wonen. De Commissie Sociaal Minimum kwam dit jaar met twee rapporten, over de hoogte van het sociaal minimum en over het ingewikkelde stelsel (inclusief Toeslagen) waarmee we in Nederland het sociaal minimum organiseren.

De meeste partijen willen af van het toeslagensysteem, maar zonder duidelijke alternatieven te presenteren. Dat laat zien dat veel voorstellen nog verdere uitwerking behoeven en dat er een grote taak ligt voor de politiek om met uitvoerbare en houdbare plannen te komen om mensen een meer zeker bestaan te bieden.

De inleiding voor dit debat zal door Prof. Dr. Koen Caminada, hoogleraar Empirische analyse van fiscale en sociale regelgeving, (UL) en Prof. Dr. Pierre Koning (VU) worden gedaan. Hierna zal onder leiding van Daniel Waagmeester, Directeur Werk en Participatie Amsterdam, een debat worden gehouden met Senna Maatoug (PvdA/GL), Pieter Grinwis (CU) en Dorien Blommers (D66).

Vanwege de verplichte LU Card controle en de borrel achteraf is aanmelden voor dit debat verplicht via de QR-code. Gasten van buiten de Universiteit zijn van harte welkom met de QR code die zij ontvangen na het aanmelden.

Voertaal van de bijeenkomst is Nederlands.

Scan de QR-code om aan te melden