Spinozalezing 2023

2311 GJ Leiden
Zaal
Groot Auditorium

De Nicaraguaanse dichter Gioconda Belli houdt de Spinozalezing 2023, getitele ‘Van Rubén Darío tot Ernesto Cardenal: Nicaraguaanse poëzie, een prachtige anomalie’. Gioconda Belli wordt alom beschouwd als een van de meest productieve en prestigieuze dichters van onze tijd, als een van de meest heldere en originele stemmen van Latijns-Amerika.

De Spinozalezing is een jaarlijkse conferentie in het Spaans die sinds 2005 wordt gegeven door een vooraanstaand persoon uit de Spaanse of Latijns-Amerikaanse literatuur. Sinds 2005 wordt die georganiseerd door de Culturele Raad van de Spaanse Ambassade in Den Haag, de Universiteit van Amsterdam en het Instituto Cervantes in Utrecht.

Dit jaar heeft de Universiteit Leiden de eer om de Spinozalezing mede te organiseren omdat deze tevens de opening zal vormen van het 10e Congres van Hispanisten van de Benelux (AHBx) -Transhispanismos: contactos y contagios- dat aansluitend van 2 t/m 4 november gehouden wordt in Leiden. Dit congres, georganiseerd door Latijns-Amerikanisten van het Leiden Centre for the Arts in Society (LUCAS), wordt medegefinancierd door genoemd instituut en door ht Leids Universiteits Fonds (LUF).

Gioconda Belli

Over Gioconda Belli

Het werk van Gioconda Belli (Managua, 1948) wordt gekenmerkt door een sterk politiek, feministisch en erotisch engagement. Haar eerste dichtbundel (Sobre la grama) dateert van 1972 en verkent taboes over vrouwelijke seksualiteit. Haar belangrijkste werken zijn Línea de fuegoEl Taller de las mariposasLa mujer habitada en El país de las mujeres. De complexe geschiedenis van Latijns-Amerika, inclusief gewapende strijd en autoritaire regimes, zit verweven door haar werk. Haar composities zijn beïnvloed door andere schrijvers zoals Ana María Rodas en Alejandra Pizarnik. Belli’s werk beperkt zich niet alleen tot poëzie, want ze heeft ook gewerkt als journaliste en essayiste.

Registreren

Interesse? Aanmelden voor de Spinzoalezing 2023 kan via onderstaande button.

Aanmelden voor de Spinozalezing 2023