Meme battle

Publieke installatie & meme battle over anti-Aziatisch racisme

donderdag 21 maart 2024
Wijnhaven gebouw Den Haag (loungegebied achter brasserie begane grond)

Als onderdeel van de Europese Week tegen Racisme organiseert het Pan Asian Collective een publieke installatie en meme battle in het Wijnhavengebouw, Den Haag.

Publieke installatie

In de reizende publieke installatie over anti-Aziatisch racisme komen thema's zoals positionality en micro-agressies op een toegankelijke manier aan bod. Door middel van informatiepanelen worden voorbijgangers uitgenodigd om zich in te lezen over hoe je micro-agressies herkent, hoe je ermee om kan gaan, waarom ze schadelijk zijn en waarom het van belang is om je uit te spreken.

Meme battle

Een meme battle wordt als volgt uitgevoerd: aanwezigen worden in twee groepen opgesplitst. Beide groepen krijgen dezelfde meme templates. Elke groep vult de templates aan met hun eigen teksten die verwijzen naar gevallen van anti-Aziatisch racisme. Zodra alle templates ingevuld zijn, bespreken zij de memes en vindt er een stemming plaats. De groep met de meeste stemmen wint de battle.

Bewustzijn over anti-Aziatisch racisme

In voorgaande battles deden tientallen studenten en medewerkers enthousiast mee en maakten zij memes die racistische retoriek en gedrag blootleggen en belachelijk maken. Ze bieden de voorbijgaande studenten en medewerkers de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier zich te verdiepen in anti-Aziatisch racisme en om persoonlijke ervaringen te delen. Ons streven is om hiermee het bewustzijn over anti-Aziatisch racisme binnen het onderwijs te bevorderen.

Waar, wanneer, hoe

• Datum: 21 maart 2024
  • Tijd: 11:00 - 15:00
  • Locatie: Wijnhaven gebouw den Haag - loungebied achter brasserie begane grond
  • Taal: Engels en Nederlands
  • Geen aanmelding nodig

We kijken ernaar uit om je daar te zien.