Alumni-activiteit | Lezing

2311 BD Leiden
Zaal
019

33e Bert van Selm-lezing: Struisvogelgedrag in de humaniora. Een pleidooi voor computationele zelfredzaamheid

Op donderdag 5 september 2024 vindt voor de drieëndertigste keer de Bert van Selm-lezing plaats ter opening van het academische jaar van de opleiding Nederlandse taal en cultuur van de Universiteit LeidenDe lezing wordt dit jaar gehouden door prof. dr. Joris van Eijnatten (Netherlands eScience Center/Universiteit Utrecht), hoogleraar digitale geschiedenis.

Hoe toekomstbestendig zijn de geesteswetenschappen in het licht van de voortgaande digitalisering? In vergelijking met andere wetenschapsdomeinen, loopt kennis van het digitale in de humaniora in zowel onderwijs als onderzoek flink achter. Substantiële investeringen in geavanceerde digitale vaardigheden en computationele competenties onder docenten en studenten zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat de geesteswetenschappen controle behouden over hun eigen toekomst. Het digitale moet geesteswetenschappers een tweede natuur worden. Hoe leuk het zelfstandig klooien met computers en code kan zijn, toont Joris van Eijnatten aan in de beschrijving van een methode om boektitels te extraheren uit een gedigitaliseerde krant.

Toegang tot de lezing

De lezing vindt plaats op donderdagmiddag 5 september 2024 om 16:15 in zaal 0.19 van het Lipsiusgebouw van de Universiteit Leiden. Alumni van de opleiding Nederlands, studenten, docenten, collega’s, vakgenoten en alle andere belangstellenden worden van harte uitgenodigd deze lezing bij te wonen. De toegang is vrij, u hoeft zich niet vooraf aan te melden.

Uitgave van de lezing

De lezing wordt, zoals elk jaar, door de Stichting Neerlandistiek Leiden in samenwerking met uitgeverij Leiden University Press in boekvorm uitgegeven en verschijnt op 5 september. U kunt in het bezit komen van een of meer exemplaren door € 8,90 (of een veelvoud daarvan) over te maken op NL77INGB0003881447 van de Stichting Neerlandistiek Leiden te Leiden, onder vermelding van ‘Bert van Selm-lezing 2024’ en uw adresgegevens.