Wanneer?

Tijdens je bachelor

Een verblijf in het buitenland past het best in de keuzeruimte van je bacheloropleiding. Je hebt dan nauwelijks beperkingen in de vakken die je kunt volgen. En de studiepunten die je haalt kun je meestal mee laten tellen voor je studie in Leiden. Je moet dit wel altijd van tevoren afstemmen met je studieadviseur en examencommissie.

Tijdens je master

Je kunt ook tijdens je master naar het buitenland, bijvoorbeeld voor een onderzoeksstage of -project. Als je een tweejarige master doet heb je daar in ieder geval genoeg ruimte voor. Bij een eenjarige master kan het moeilijker in te passen zijn.

Begin op tijd

Tijdens je master naar het buitenland gaan kan om verschillende redenen lastig zijn: niet alle gastuniversiteiten accepteren masterstudenten en er gelden soms zeer strenge voorwaarden. De aanmeldprocedure kan ook veel tijd in beslag nemen. Begin daarom op tijd met je oriëntatie en bespreek je plannen ruim voor de aanmelddeadline met je buitenlandcoördinator!

Tweede semester als alternatief

Maak je plannen om in het eerste semester naar het buitenland te gaan? Bekijk dan ook of het in je studie past om tijdens het tweede semester op uitwisseling te gaan. Als je dan in het eerste semester niet bij een universiteit van je voorkeur terechtkunt, kan je buitenlandcoördinator je in sommige gevallen direct een plek aanbieden in het tweede semester. Je kunt dit bij je aanmelding vermelden in je motivatiebrief. Stem het van tevoren wel af met je studieadviseur.

Afstemmen met je opleiding

Weet je niet wat voor jou de beste periode is om te gaan? Bespreek het met je studieadviseur. Ook als je wel weet wanneer je wilt gaan, moet je met je opleiding afstemmen hoe je verblijf in het buitenland in je studie past. Zonder toestemming van je opleiding kun je niet op uitwisseling gaan. Bespreek je plannen daarom ruim op tijd met je studieadviseur.

Foto: Andrea De Remes

BSc Political Science: International Relations and Organisations - exchange, when?