Universiteit Leiden

nl en

Veelgestelde vragen

Veel gestelde vragen

Hoe meld ik me aan bij Universiteit Leiden?

Je kunt op de opleidingsspecifieke pagina de toelatingseisen vinden, controleer van tevoren of je aan de toelatingseisen voldoet.

Je dient jezelf via Studielink in te schrijven voor de gewenste opleiding. Studenten die niet direct toelaatbaar zijn tot de opleiding moeten via het toelatingsportaal een toelatingsverzoek indienen. Binnen enkele dagen nadat je jezelf via Studielink ingeschreven hebt, ontvang je je ULCN-account. Nadat je je account geactiveerd hebt, kun je via het online toelatingsportaal (uSis) een toelatingsverzoek indienen. In het toelatingsportaal is er te zien welke documenten verplicht zijn om te uploaden.

In de onderstaande links vind je de aanmelddeadlines en het stappenplan om een verzoek te kunnen indienen:

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging vanuit Studielink en per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden.  Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

1. Log in op uSis met je S-nummer
2. Klik op de tegel Communicatie
3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘berichten’ of  je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht het nodig zijn dat er een stempel van de Universiteit Leiden op het document staat dan kan je  de hardcopy versie van je Verklaring van inschrijving afhalen bij het Frontoffice Studentenzaken in Studentencentrum Plexus. Als je niet in de gelegenheid zijn om langs te komen, dan kun je het bewijs van inschrijving telefonisch aanvragen via 071 5278011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Als je het bewijs telefonisch of per e-mail aanvraagt, sturen wij het per post op: het is niet mogelijk om dit per email te ontvangen. Controleer van te voren of het juiste correspondentieadres in Studielink vermeld staat en pas dit zo nodig aan.


Meer informatie

Ik kan niet meer in Studielink inloggen. Wat moet ik doen?

Omdat Studielink.nl vernieuwd werd, was het tussen 1 en 10 oktober 2018 niet bereikbaar. Als je je Studielink account voor 1 oktober had aangemaakt en je maakt geen gebruik van DigiD dan dien je je account opnieuw te activeren. Je kunt de onderstaande stappen volgen om je account te activeren:
  1. Gebruik je emailadres of je oude gebruikersnaam.
  2. Ontvang en gebruik de link in de activatiemail. Voortaan is je emailadres je loginnaam.
  3. Activeer een nieuw wachtwoord.
Als je je oude gebruikersnaam niet meer weet, of als je emailadres in Studielink niet meer klopt, dan bestaat het omzetten van je account uit de volgende stappen:
  1. Stuur een email met een scan van je ID/paspoort en je nieuwe emailadres naar Front Office Studentenzaken. Zij kunnen eventueel waar nodig je emailadres aanpassen.
  2. Je krijgt een activatiemail. Activeer je account voor je nieuwe emailadres. Dit is dan voortaan je loginnaam.
  3. Ga terug naar Studielink. Druk op 'wachtwoord vergeten' om een nieuw wachtwoord in te kunnen stellen.
  4. Wijzig je wachtwoord. Je kan nu gebruik maken van je nieuwe Studielink account. 
Als je gebruik maakte van DigiD om in te loggen in Studielink, dan blijft dat geldig als je inlogmethode en hoef je je account niet opnieuw te activeren. Heb je toch problemen met inloggen? Ga naar de Studielink VRAAGbaak of neem contact op met het Frontoffice.

Meer informatie: 

Het lukt me niet om in te loggen. Wat doe ik nu?

Als je niet kan inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN account is niet meer actief. Het ULCN account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Blackboard.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord heb, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe haal ik e-mails van mijn uMail op naar mijn eigen computer?

Gebruik de volgende instellingen voor het ophalen van e-mails naar je eigen computer.

  • Servertype: IMAP (POP3 niet mogelijk)
  • Server inkomende mail: imap.leidenuniv.nl
  • Poort inkomende mail: 993 (kies voor SSL-verbinding)
  • Server uitgaande mail: neem de SMTP-server van je provider of gebruik smtp.leidenuniv.nl (kies voor de opties Encryptie: START TLS en Poort: 25)
  • Gebruikersnaam: de gebruikersnaam van je ULCN-account
  • Wachtwoord: het wachtwoord van je ULCN-account

Het originele bericht blijft in je uMailbox staan; schoon regelmatig je uMailbox op. 

Meer informatie

Hoe kan ik mijn uMail doorsturen naar een ander e-mailadres?

Op de studentenwebsite onder "Studiefaciliteiten" kun je lezen hoe je je uMail kunt doorsturen.

Kan ik tussentijds instromen voor een bacheloropleiding?

Voor alle bacherlopleidingen geldt dat je in het eerste jaar alleen per 1 september kan instromen. 

Wanneer je wilt instromen in een hoger jaar van een bacheloropleiding kan je kiezen uit 1 september of 1 februari, mits je aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet. De toelatingsvoorwaarden kan je vinden op de website van je opleiding

Aanmelden voor een opleiding kan via Studielink.


Meer informatie

Ik heb me aan het begin van de maand uitgeschreven waarom is er toch voor de hele maand collegegeld afgeschreven?

Je inschrijving wordt beëindigd met ingang van de eerste hele maand volgend op de maand waarin je uitschrijfverzoek via Studielink is ontvangen. Je dient bijvoorbeeld 6 mei je uitschrijfverzoek in, dan wordt je per 31 mei uitgeschreven met als gevolg dat je de hele maand mei moet betalen. Het kan daarom vóórkomen dat je na je afstudeerdatum voor een langere periode betaalt, in verband met je officiële uitschrijfdatum. Bij een uitschrijving met ingang van 1 juli en 1 augustus wordt geen restitutie meer verleend.

 

Meer informatie

Wat is een BBC?

BBC is een afkorting voor Bewijs Betaald Collegegeld. Wanneer je naast de Universiteit Leiden ook aan een andere instelling studeert, kun je mogelijk bij één van beide instellingen betalen met een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Je hoeft het collegegeld dan dus maar bij één instelling te voldoen. Om in aanmerking te komen voor het opvragen én indienen van een BBC, dien je in de regeling wettelijk collegegeld te vallen voor de opleidingen waar je het BBC bij wil opvragen en indienen. Overleg altijd met de Studentenzaken of Studentenadministratie van beide instellingen in kwestie om zeker te weten dat je hier recht op hebt.

Als je in aanmerking komt voor betaling met BBC of wil weten of je hiervoor in aanmerking komt, kan je dit via Front Office Studentenzaken regelen. Zie onder voor contactgegevens.

Je kan pas een BBC opvragen als je volledig ingeschreven staat voor een opleiding met wettelijk collegegeld. Bij de Universiteit Leiden betekent dit niet dat je nog al betaald moet hebben, maar wel dat je een betalingsmachtiging moet hebben ondertekend.

BBC’s kan je ook gebruiken om als gast- of minorstudent je inschrijving te regelen bij een andere universiteit.

Let op: als je twee opleidingen aan de Universiteit Leiden volgt, hoef je geen BBC in te leveren.

 

Meer informatie

Ik studeer aan een andere onderwijsinstelling. Kan ik ook vakken volgen aan de Universiteit Leiden?

Om één of meerdere bijvakken aan de Universiteit Leiden te kunnen volgen, dien je een inschrijfformulier als gaststudent in te vullen. Dit formulier geeft ook ruimte voor een officiële toestemming van je eigen studieadviseur (van de onderwijsinstelling waar je ingeschreven staat) en de docent of studieadviseur van de opleiding waar je een bijvak wil volgen. Een originele betalingsverklaring – het zogeheten ‘Bewijs Betaald Collegegeld (BBC)’ – (geen kopie), aan te vragen bij de studentenadministratie van je eigen universiteit/HBO (geen bewijs van inschrijving of kopie van giro- of bankafschrift).

Het inschrijfformulier kan je vinden op onze webpagina over '(her)inschrijven'.

 Let op: voor minorstudenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de TU Delft geldt een andere procedure. Raadpleeg hiervoor de minorenwebsite.

 

Meer informatie

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie