Universiteit Leiden

nl en

Veelgestelde vragen

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen. Wat doe ik nu?

Als je niet kan inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN account is niet meer actief. Het ULCN account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Blackboard.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord heb, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging vanuit Studielink en per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden.  Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

1. Log in op uSis met je S-nummer
2. Klik op de tegel Communicatie
3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘berichten’ of  je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht het nodig zijn dat er een stempel van de Universiteit Leiden op het document staat dan kan je  de hardcopy versie van je Verklaring van inschrijving afhalen bij het Frontoffice Studentenzaken in Studentencentrum Plexus. Als je niet in de gelegenheid zijn om langs te komen, dan kun je het bewijs van inschrijving telefonisch aanvragen via 071 5278011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Als je het bewijs telefonisch of per e-mail aanvraagt, sturen wij het per post op: het is niet mogelijk om dit per email te ontvangen. Controleer van te voren of het juiste correspondentieadres in Studielink vermeld staat en pas dit zo nodig aan.


Meer informatie

Ik heb een Studielinkaccount aangemaakt zonder DigiD, en heb problemen met inloggen. Wat moet ik doen?

Lukt het niet om je account te activeren of om in te loggen? Probeer dan onderstaande tips. Kom je er alsnog niet uit? Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie onderaan).

Geen activatiemail ontvangen
Nadat je je account hebt aangemaakt, kan het twee uur duren voor je de activatiemail ontvangt. Ontvang je geen activatiemail? Probeer je account dan opnieuw te activeren.

Account geactiveerd, maar inloggen lukt niet
Ga naar Studielink, kies ‘Log in zonder DigiD’ en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Je ontvangt binnen twee uur een e-mail met instructies om een nieuw wachtwoord in te stellen. Stel een nieuw wachtwoord in en probeer opnieuw in te loggen.

De website laadt niet na inloggen
Probeer het volgende:
  • Log in op een desktopcomputer, in plaats van op een mobiel apparaat. Gebruik als browser Chrome of Firefox.
  • Verwijder je browser cache, geschiedenis en cookies. Zorg dat Javascript geactiveerd is. Bekijk in de helpfunctie van je browser hoe je dat doet.
  • Heb je de tijd- en datuminstelling van je apparaat handmatig ingesteld? Zet de instelling dan terug naar automatisch. Soms werkt een veilige login namelijk alleen met automatische tijd- en datuminstelling.
Per ongeluk een tweede Studielinkaccount aangemaakt
In Studielink kan iedere student maar één account hebben. Als je per ongeluk een tweede account hebt aangemaakt, komt je aanmelding niet aan bij de Universiteit Leiden. Je ontvangt dan geen inloggegevens (die ontvang je normaal gesproken binnen 24 uur). In dat geval moet je ons vragen om je twee accounts samen te voegen en te heractiveren. Neem hiervoor contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie hieronder).

Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken
Heb je bovenstaande tips allemaal geprobeerd, en ervaar je nog steeds problemen?
Neem dan contact op met het Frontoffice Studentenzaken. Stuur eventueel screenshots mee van de foutmelding(en) die je krijgt.

Wat is een BBC?

BBC is een afkorting voor Bewijs Betaald Collegegeld. Wanneer je naast de Universiteit Leiden ook aan een andere instelling studeert, kun je mogelijk bij één van beide instellingen betalen met een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Je hoeft het collegegeld dan dus maar bij één instelling te voldoen. Om in aanmerking te komen voor het opvragen én indienen van een BBC, dien je in de regeling wettelijk collegegeld te vallen voor de opleidingen waar je het BBC bij wil opvragen en indienen. Overleg altijd met de Studentenzaken of Studentenadministratie van beide instellingen in kwestie om zeker te weten dat je hier recht op hebt.

Als je in aanmerking komt voor betaling met BBC of wil weten of je hiervoor in aanmerking komt, kan je dit via Front Office Studentenzaken regelen. Zie onder voor contactgegevens.

Je kan pas een BBC opvragen als je volledig ingeschreven staat voor een opleiding met wettelijk collegegeld. Bij de Universiteit Leiden betekent dit niet dat je nog al betaald moet hebben, maar wel dat je een betalingsmachtiging moet hebben ondertekend.

BBC’s kan je ook gebruiken om als gast- of minorstudent je inschrijving te regelen bij een andere universiteit.

Let op: als je twee opleidingen aan de Universiteit Leiden volgt, hoef je geen BBC in te leveren.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een nieuw bewijs betaald collegegeld (BBC) aan?

Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) kun je – wanneer je daar recht op hebt – aanvragen bij het Frontoffice Studentenzaken, in studentencentrum Plexus. Je kunt deze dan afhalen bij de Frontoffice op Kaiserstraat 25, of hij wordt naar je correspondentieadres opgestuurd. Vermeld wel je studentnummer en voor welke andere instelling of universiteit dit een bewijs is, anders kunnen wij het bewijs niet uitgeven! Studenten van de Campus Den Haag kunnen terecht bij de balie in het Wijnhavengebouw op Turfmarkt 99. Kijk op onze website voor openingstijden van beide balies.

Kijk op de FAQ over BBC’s of jij in aanmerking komt voor het opvragen en/of inleveren van een BBC.

 

Meer informatie

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je al toegelaten tot de studie?
Meld via het contactformulier van het Admissions Office (zie de links hieronder) dat je de start van je studie wilt uitstellen.
Doe dit vóór de deadline voor aanmelding voor de nieuwe startdatum. Het Admissions Office vertelt je wat je vervolgens moet doen.
Let op: Als je je studie uitstelt, hoef je de application fee niet nogmaals te betalen, behalve wanneer je een andere studie of specialisatie wilt gaan doen.
 
Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Meer informatie

Er is geen (termijn van het) collegegeld afgeschreven, wat nu?

Wanneer het niet gelukt is om (een termijn van) het collegegeld af te schrijven, ontvang je hier na ongeveer twee weken een email over op je uMail-account. Je wordt daarin verzocht het bedrag zelf over te maken. Als je het bedrag al weet, hoef je de email niet af te wachten en kun je het ook al eerder overmaken. Let op: doe dit altijd onder vermelding van je studentnummer! Informeer verder altijd bij je bank naar een eventuele incassoblokkade op je bankrekening in verband met toekomstige termijnen. Als je contact wilt opnemen met de financiële administratie dan kan dat van maandag tot en met vrijdag, tussen 9:00 en 17:00 op telefoonnummer 071-5273160, of via de mail op fa@sea.leidenuniv.nl.

Let op: je inschrijving kan worden geannuleerd als je niet tijdig betaalt. Eventuele herinschrijvingen of diplomeringen kunnen ook worden geblokkeerd bij betalingsachterstanden.

 

Meer informatie

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieen van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 
 

Meer informatie

Ik heb mijn LU-Card (nog) niet ontvangen, wat nu?

Als je je LU-Card nog niet hebt ontvangen, kan dit een aantal oorzaken hebben. Check eerst of

  • je een pasfoto in uPrefs hebt staan.
  • je LU-Card is misschien naar je oude correspondentieadres gestuurd. Ga na of je LU-Card daar is ontvangen. Zo niet, ga dan naar één van de LU-Card Steunpunten om een nieuwe LU-Card aan te vragen.
  • je inschrijving voltooid is; check je status in Studielink of bij de Frontoffice Studentenzaken. Pas als je inschrijving is voltooid, kun je een LU-Card aanvragen.

Wanneer je je pasfoto hebt vernieuwd, ontvang je niet automatisch een nieuwe LU-Card. Bij één van de LU-Card Steunpunten kun je je de oude kaart laten blokkeren en een vervangende kaart laten maken. Hieraan zijn kosten verbonden.

Meer informatie

Hoe meld ik me aan bij Universiteit Leiden?

Je kunt op de opleidingsspecifieke pagina de toelatingseisen vinden, controleer van tevoren of je aan de toelatingseisen voldoet.

Je dient jezelf via Studielink in te schrijven voor de gewenste opleiding. Studenten die niet direct toelaatbaar zijn tot de opleiding moeten via het toelatingsportaal een toelatingsverzoek indienen. Binnen enkele dagen nadat je jezelf via Studielink ingeschreven hebt, ontvang je je ULCN-account. Nadat je je account geactiveerd hebt, kun je via het online toelatingsportaal (uSis) een toelatingsverzoek indienen. In het toelatingsportaal is er te zien welke documenten verplicht zijn om te uploaden.

In de onderstaande links vind je de aanmelddeadlines en het stappenplan om een verzoek te kunnen indienen:

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie