Steun aan door aardbeving getroffen Turkije en Syrië

14 februari 2023

De ramp in Syrië en Turkije heeft ook de medewerkers en studenten van de Universiteit Leiden erg geraakt. Rector magnificus Hester Bijl sprak tijdens de dies natalis haar medeleven uit naar onze medewerkers en studenten die familie en vrienden hebben in het gebied. Veel medewerkers en studenten vragen zich af wat zij kunnen doen om de getroffenen te steunen.

Het Rode Kruis roept op om vooral een financiële bijdrage te geven aan officiële hulporganisaties. Dat is het meest effectief om goede en snelle hulp te kunnen verlenen. De Samenwerkende Hulporganisaties hebben Giro555 geopend voor hulp aan de slachtoffers van de aardbeving. Ook Islamitische Stichting Nederland heeft een inzamelingsactie georganiseerd.

Inzamelen goederen

De Turkse ambassade heeft een mededeling geplaatst op Facebook waarin zij aangeven aan welke hulpmiddelen behoefte is. Ook staan er een aantal inzamelingspunten verspreid door het land vermeld. Op de websites van Sleutelstad en Indebuurt zijn een aantal inzamelpunten in Leiden en Den Haag te vinden.

Steunacties op de universiteit

• Leidse studenten verspreiden posters met daarop een QR-code waarmee makkelijk gedoneerd kan worden aan een aantal hulporganisaties. De poster is hier te vinden.
  • In de centrale hal van het Pieter de la Courtgebouw staat een informatiestand met studenten voor een gesprek en QR-code voor donatie. Dinsdag 14 februari vond er ook een taartverkoop plaats om geld in te zamelen.
  • Het USC zamelt geld in voor het Rode Kruis en hield 15 februari een spinning marathon in het sportcafé. De teller staat inmiddels al op €2490,-. Wil jij nog een kleine bijdrage leveren? Dat kan door op deze pagina een donatie te doen.
  • Het Nederlands Instituut in Turkije (NIT) is een campagne begonnen om geld in te zamelen om de bewoners in de directe omgeving van de archeologische opgravingen waar ze aan werken, steun te bieden bij het weer opbouwen van hun huizen.

Ben je een student of medewerker en heb jij een actie opgezet die je hier graag vermeld wil zien? Stuur ons dan een mail.

Ben je student en word je direct of indirect geraakt door de gebeurtenissen in Turkije en Syrië weet dan dat je binnen kan lopen bij het Meeting Point in Leiden of Den Haag.

Meeting Point, Studentencentrum Plexus Leiden: woe en do 12-16 uur, vrij 11-13 uur.
Meeting Point/POPcorner, Beehive Studentencentrum Den Haag: ma, di en do 10-17 uur.
POPcorner FGW, Lipsius 0.16: di en do 10-14 uur.

Studentenpsycholoog
Heb je behoefte om met een studentenpsycholoog te praten? Op 14 februari is een studentenpsycholoog aanwezig bij het Meeting Point Den Haag van 15.00 – 16.00. Op 16 februari is de psycholoog aanwezig bij het Meeting Point Leiden van 15.00-16.00. Je kan binnenlopen zonder afspraak.

Andere ondersteuning
Maak je je zorgen over financiële zaken naar aanleiding van de aardbeving? Of heb je een vraag over je collegegeld of inschrijving,  bijv. omdat je naar je familie wilt reizen in het getroffen gebied? Neem dan contact op met de studentendecanen.

Ondersteuning voor medewerkers
Heb je als medewerker behoefte aan extra ondersteuning? Hiervoor kun je terecht bij bedrijfsmaatschappelijk werk via het expertisecentrum Veiligheid, Gezondheid en Milieu (VGM). Het secretariaat van VGM is te bereiken via het nummer 071 527 8015. Meer informatie vind je hier.