Sociaal, Organisatie

Vacature: Juridisch administratief medewerker (student) bij de rechtbank Den Haag

29 augustus 2023

Wil je belangrijk en interessant juridisch werk doen en een bijdrage leveren aan eerlijke, onafhankelijke en onpartijdige rechtspraak? Kies dan voor een juridische bijbaan bij rechtbank Den Haag!

Je gaat als medewerker verwerken en behandelen (voorheen juridisch administratief medewerker) bij het team Belastingrecht van de rechtbank aan de slag omdat jij het belangrijk vindt recht te doen aan bezwaren van burgers en bedrijven tegen besluiten van de overheid. Jij weet dat achter elk dossier een persoon of bedrijf zit die met de uitspraak van de rechter duidelijkheid wil.

Je ondersteunt de rechter bij uiteenlopende zaken op het gebied van het bestuursrecht. Je maakt onderdeel uit van het zogenoemde '8:54 bureau'. Dit bureau behandelt de kennelijke (buiten zitting-)zaken en de verzetzaken (al dan niet met zitting). Het betreft eenvoudige, standaardmatige zaken. Het gaat dan om de juridisch inhoudelijke beoordeling van ontvankelijkheidsvraagstukken en andere formeelrechtelijke rechtsvragen. Je schrijft eenvoudige uitspraken o.a. door middel van gestandaardiseerde teksten. Soms is er een zitting en treedt je op als griffier. Bij je start word je door ervaren collega’s ingewerkt.

Als collega/student bij de rechtbank doe je veel kennis op die je gedurende je studie en je verdere loopbaan kunt gebruiken. Ook kom je erachter wat een baan binnen de rechtspraak inhoudt. Het komt regelmatig voor dat studenten na afloop van hun studie bij de rechtbank komen werken.

Enthousiast geworden? Meer informatie en de volledige vacaturebeschrijving.