Onderwijs, Onderzoek

Masterstudenten gezocht voor oplossen Cold Case!

25 september 2023

Voor het vak Verdieping Cold Cases worden enthousiaste masterstudenten gezocht. Dit vak betreft een samenwerking tussen de Universiteit Leiden en de Politie Den Haag, specifiek gericht op zogenaamde cold cases. In het project doen studenten als groep onderzoek naar een (echte!) niet opgeloste strafzaak om inzicht te krijgen in nieuwe aanknopingspunten. Dat inzicht kan behulpzaam zijn bij nieuw onderzoek door de politie.

Wat is een Cold Case?

Een cold case is een onopgelost levensdelict (moord of doodslag) of een zeer ernstig delict waarop een minimale gevangenisstraf van 12 jaar is gesteld, zonder dat dit heeft geleid tot het oplossen van de zaak. Vaak gaat het om zaken waarin mensen om het leven zijn gebracht. Mensen van wie bekend is wie ze zijn, maar ook mensen van wie de identiteit onbekend is. En er zijn ook cold cases van mensen die al lang vermist zijn. Bekende cold cases zijn de vermissing van Tanja Groen en de dood van Cassandra van Schaik.

Het is niet voor het eerst dat studenten aan de slag gaan met een Cold Case. In 2021 begon de Haagse politie al met de samenwerking met de universiteit. Die cursus leverde enthousiaste reacties op: 'Het leukste vak ooit!', zo verwoordde een van de deelnemers destijds het gevoel onder de studenten.

Wat houdt deelname aan het project in?

Door de politie wordt een zaak geselecteerd waar een groep van 16 studenten, onder supervisie van rechtspsycholoog Linda Geven van het Instituut voor Strafrecht en Criminologie, mee aan de slag gaan. Zij gaan een analyse van het dossier en overige gegevens van de zaak maken en schrijven uiteindelijk een plan van aanpak voor onderzoek. Het vak heeft als doel een cold case te doorgronden en mogelijk tot nieuwe inzichten te komen.

Het betreft een intensief en tijdrovend vak met verplichte bijeenkomsten. Het project neemt gemiddeld 16-20 uur per week in beslag in de maanden april tot en met juli. Bij deelname word je gescreend en aangesteld als stagiair bij de politie, en dien je een geheimhoudingsverklaring te tekenen. Het vak wordt afgesloten met een groepscijfer.

Wie kan deelnemen?

Studenten die uiterlijk vanaf februari 2024 een masteropleiding doen, van elke mogelijke studierichting en faculteit van de Universiteit Leiden, kunnen zich aanmelden. Een diverse groep studenten is zeer gewenst om tot nieuwe inzichten te komen in de zaak. In de afgelopen jaren hebben studenten criminologie, rechtsgeleerdheid en psychologie, maar ook sterrenkunde, scheikunde, archeologie en politicologie deelgenomen.

Wanneer studenten bij aanmelding het vak ‘Inleiding Cold Cases’ nog niet hebben gevolgd, worden zij verzocht zich aan te sluiten bij de hoorcolleges in februari en maart 2024 om het ingangsniveau te behalen.

Aanmeldprocedure

Nu gaat de cursus, voor het vierde jaar op rij, in het voorjaar van start. Je kunt solliciteren tot 16 oktober 2023 om 16:00. Daarbij moeten de volgende gegevens, in PDF-formaat, worden meegestuurd:

1. een curriculum vitae met recente foto;
  2. een motivatiebrief van maximaal één A4: hierin dient duidelijk naar voren te komen welke unieke bijdrage je met jouw achtergrond/discipline kan leveren aan het vak/het oplossen van een cold case;
  3. een cijferlijst.

Maximaal 25 studenten worden op basis van CV, motivatiebrief en cijferlijst uitgenodigd voor een 10-minutengesprek. Dit gesprek zal plaatsvinden op donderdag 9 november of vrijdag 10 november 2023 (dit wijkt af van de studiegids).

Indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek, dan word je verzocht bij aanvang van het gesprek een korte pitch van maximaal 1-2 minuten te geven. De inhoud van deze pitch mag je richten op waarom het van belang is dat we jou (met jouw achtergrond) toelaten tot het vak (welke bijdrage en meerwaarde ga jij leveren?). Op basis van deze gesprekken worden 16 masterstudenten geselecteerd voor deelname aan het vak. Over de uitslag van deze selectie kan niet worden gecorrespondeerd.

Bekijk voor meer informatie de Studiegids.

Deelnemen

Lijkt het je leuk om mee te helpen een Cold Case op te lossen? Stuur je sollicitatie in PDF-formaat via onderstaande knop naar de vakcoördinator dr. Linda Geven.

Ik wil meedoen!