Nu ook betaalbare menstruatieproducten in de SchoolSupply vending machines

14 november 2023

Het maandelijks kunnen kopen van menstruatieproducten is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Ook binnen onze universitaire gemeenschap zijn er mensen die soms te weinig geld hebben voor maandverband of tampons. Dit heet menstruatiearmoede en kan ertoe leiden dat iemand naar school of college moet zonder menstruatieproducten, wat voor veel ongemak kan zorgen, of uit schaamte zelfs thuisblijft.

De Universiteit Leiden vindt het belangrijk om alle studenten een veilige, toegankelijke en inclusieve leeromgeving te bieden. Daarom zijn met ingang van 1 november menstruatieproducten beschikbaar gesteld in de SchoolSupply vending machines voor 50 cent. Zo wil de universiteit bijdragen aan een leeromgeving waar menstruatie geen drempel is voor deelname aan onderwijs.

Het aantal vending machines is uitgebreid zodat deze in alle grote onderwijsgebouwen, Studentencentrum Plexus en de Universitaire Bibliotheek beschikbaar zijn. Wil je weten waar de dichtstbijzijnde vending machine is? Kijk dan op de universitaire website voor faciliteiten. Neem bij vragen gerust contact op met het Expertisebureau Diversiteit & Inclusie via diversiteit@leidenuniv.nl.

Meer weten?

Wil je meer weten over dit project? Lees dan hier het interview met masterstudent Ella Picavet van de Universiteitsraad: ‘Eigenlijk is dit net zo vanzelfsprekend als het aanbieden van toiletpapier.