Christel: Een nieuwe lente, een nieuw geluid

Na amper een maand te hebben rondgelopen in het Amsterdamse grachtenpand van Meulenhoff kan ik me bijna niet meer voorstellen hoe diep het dal een paar maanden geleden nog was.

De boekenvak-puzzelstukjes op hun plek

Ineens hoor ik bij een team van enthousiaste collega’s, die graag met mij willen praten over hun nieuwe aanwinsten, sprankelende personages, marketingideeën, ontwerpen voor covers, en manuscripten van de London Book Fair. Ineens heb ik een functie waar ik zinvolle dingen kan bijdragen aan het grotere geheel. Ineens blijkt dat wat ik kan bijdragen ook is wat ik het liefste doe: praten en schrijven over boeken om daar anderen enthousiast over te maken.

Doordat ik al ervaring heb opgedaan bij mijn vorige stage, merk ik dat ik het hier veel sneller kan oppakken, en dat ik ook vanaf het begin veel beter begrijp hoe zo’n bedrijf nou eigenlijk in elkaar zit. Vorige zomer duurde het lang voordat alle boekenvak-puzzelstukjes op hun plek vielen, maar nu voelt het alsof ik het nooit anders heb meegemaakt.

Huur betalen of idealen volgen?

Het contrast met het afgelopen halfjaar is enorm. Omdat ik niet goed wist wat ik wilde en daardoor ook geen stap verder durfde te zetten verzandde ik steeds verder in een neerwaartse spiraal. Toen ik vorige maand de knoop doorhakte en mijn zinnen zette op het opdoen van zinvolle ervaring, kon ik niet vermoeden dat het zo’n opluchting met zich mee zou brengen.

Toch is het volgens mij heel belangrijk om door zo’n fase te gaan waarin rock bottom de enige bestemming lijkt. Als maandenlang je belangrijkste dagbesteding bestaat uit de telefoon netjes opnemen (“Niet afsluiten met ‘Doeg!’”), en het bestickeren van wetboeken, sterven je hersencellen langzaam af.

Als je dan op het diepste punt bent gekomen word je gedwongen om een keuze te maken: de huur betalen of je idealen volgen?

Vastbesloten

Mijn idealen en ambities zijn inmiddels in volle glorie hersteld, en voor de huur heb ik gelukkig wat spaargeld achter de hand. Ondanks de sombere vooruitzichten die dit vakgebied met zich meebrengt ben ik ontzettend blij dat ik deze keuze gemaakt heb, en ik ben vastbesloten om een supergoede redacteur te worden en mijn weg te vinden in het boekenvak.

Tip van de Loopbaan Service

Fijn om te lezen dat Christel weer nieuwe energie krijgt van deze werkervaringsplaats. Door in de gewenste omgeving te werken, doet ze weer concrete werkervaring en netwerkcontacten op en krijgt ze weer zelfvertrouwen. En dat zelfvertrouwen kan ze weer meenemen naar gesprekken met eventuele toekomstige werkgevers. Wij wensen Christel veel plezier en succes. Wij gunnen haar dat deze investering zijn vruchten zal afwerpen!

Loes Nordlohne, Loopbaancoördinator Faculteit der Geesteswetenschappen