Jan-Willem Hendrik van der Mijde wint Siegenbeek Scriptieprijs 2013

Jan-Willem Hendrik van der Mijde, alumnus MA Journalistiek en Nieuwe Media, heeft de Siegenbeek Scriptieprijs 2013 gewonnen. De Scriptieprijs wordt uitgereikt aan de beste Leidse masterscriptie op het gebied van Nederlandse taal- en letterkunde of cultuur.

Nuances van nieuwskannibalen

Van der Mijde won de scriptieprijs met zijn etnografisch onderzoek naar nieuws(re)productie op de webredactie van NOS op 3. Tijdens het schrijven van zijn etnografie vormde de altijd hectische nieuwsvloer van de NOS zijn jungle: "waar zich in de uiterste hoek de virtuele nieuwskannibalen van de eenentwintigste eeuw bevinden, die anders dan de Papoea's in Nieuw-Guinea alleen de koppen van de kranten snellen: de webredacteuren van NOS op 3."

Benieuwd naar de scriptie? Lees 'm online: De nuances van de nieuwskannibalen

Siegenbeek Scriptieprijs

De Alumnivereniging Siegenbeek looft jaarlijks de Siegenbeek Scriptieprijs uit voor de beste masterscriptie op het gebied van de Nederlandse taal- en letterkunde of cultuur. Deze prijs bestaat uit €500,- en een oorkonde. Een deskundige jury heeft de inzendingen beoordeeld. Deze jury bestaat uit Jan Bos (boekhistoricus en penningmeester van Siegenbeek), Jos Paardekopper (docent en stadsdichter van Deventer), Kees Thomassen (conservator en marge-drukker) en Christine Swanckhuizen (Tabula Rasa).