26 Onderzoeks- en onderwijssubsidies in 2020 voor het Institute of Security and Global Affairs

Hoewel 2020 een ongewoon en belastend jaar is geweest voor de collega's van het Institute of Security and Global Affairs (ISGA), kan het instituut niettemin terugkijken op een indrukwekkende reeks succesvolle subsidieaanvragen in het afgelopen jaar. Dit indrukwekkende resultaat werd bereikt bovenop de uitstekende resultaten in het onderwijs ondanks de COVID-19 online onderwijsovergangen.

Erwin Muller: 'De faculteit is trots op alle onderzoeksteams die met succes hun subsidievoorstellen en maatschappelijk relevante onderzoeksideeën hebben ingediend'.

Een opmerkelijke prestatie

In 2020 hebben ISGA-onderzoekers in totaal 26 onderzoekssubsidies binnengehaald, afkomstig van een breed scala aan tweede- en derdegeldstroom financieringsinstellingen. Dit omvat de eerste succesvolle verwerving van een Horizon 2020 consortiumsubsidie door het instituut en de faculteit als Lead Institution - Tahir Abbas zal als hoofdonderzoeker het project "DRIVE" leiden (Determining multi-level led causes and testing intervention designs to reduce radicalisation, extremism and political violence in north-western Europe through social inclusion). Andere tweede geldstroom financiering omvat een succesvolle NWO-SIA Grant over Integrated Learning voor Daan Weggemans, een ERC Starter Grant over Global Justice and Remittances voor Mathew Hoye, een KNAW-NIAS individual fellowship over de CIA voor Simon Willmetts en een succesvolle toekenning van een miljoenenprijs over deradicalisering van de Europese Commissie in samenwerking met de ICCT.

Verder waren de ISGA-onderzoekers wederom zeer succesvol in het aantrekken van een breed scala aan kleinere en substantiële derde geldstroom financiering van Nederlandse ministeries of internationale derde geldstroom financieringsinstanties, zoals de Canadese beurs voor onderzoek naar terrorisma van Bart Schuurman.

Daarnaast is het ook opmerkelijk dat ISGA-onderzoekers succesvol waren in het aantrekken van vijf grote door de EU gefinancierde onderwijsgerelateerde subsidies, één NWO-onderwijssubsidie en een verscheidenheid aan onderwijsgerelateerde subsidies uit derde geldstroom-financiering - wat ISGA's sterke track-record onderstreept in het verwerven van zowel beleidsrelevant, fundamenteel onderzoek als onderwijsgerelateerde subsidies.

Joachim Koops, wetenschappelijk directeur van ISGA, benadrukte dat 'dit een opmerkelijke prestatie is in tijden van enorme werkdruk als gevolg van de COVID-19-verstoring. Mijn oprechte dank en bewondering voor de succesvolle subsidieaanvraagteams. Erwin Muller, decaan van de Faculteit Governance and Global Affairs merkte op dat 'dit een buitengewone reeks is van zeer relevante en innovatieve onderzoeksprojecten. De faculteit is trots op alle onderzoeksteams die met succes hun subsidievoorstellen en maatschappelijk relevante onderzoeksideeën hebben ingediend'.

Het uitstekende jaar van subsidieverwerving was niet alleen te danken aan de uitstekende ideeën en het harde werk van de ISGA-onderzoekers, maar ook aan de uitstekende ondersteuning van de groeiende subsidieondersteuningseenheid van ISGA (met Astrid de Vries, Alisa Kerschbaum, Audrey Vrolijk en onder leiding van Marc Bosma) en het uitstekende werk van Marieke Liem, die als eerste de nieuw gecreëerde functie van Institute Grant Coordinator bekleedde.

Bekijk het overzicht van de 26 subsidies in het artikel op de Engelstalige pagina.