‘Het spel & de macht’: een nieuwe podcast over de Tweede Kamerverkiezingen

Het Centrum voor Nederlandse Politiek en Bestuur lanceert een podcast over de achtergronden van de komende Tweede Kamerverkiezingen. In vier afleveringen zullen Leidse studenten en docenten vanuit verschillende disciplines hun licht laten schijnen op de Nederlandse politiek. Aflevering één, die vandaag on air gaat, behandelt de vraag waarom wij eigenlijk verkiezingen houden.

Simpele vragen met complexe antwoorden

De podcast ‘Het spel & de macht’ is een initiatief van het onlangs opgerichte Centrum voor Nederlandse Politiek en Bestuur (CNPB), een samenwerkingsverband van Leidse wetenschappers die actief zijn in onderwijs en onderzoek naar het openbaar bestuur en politiek in Nederland. Samen met studenten van de master-opleiding Journalistiek en Nieuwe Media worden tijdens de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen vier afleveringen gemaakt. Die gaan over: (1) waarom we verkiezingen houden, (2) hoe politiek in crisistijd verschilt van normale politiek, (3) hoe verkiezingen georganiseerd worden, en (4) campagnes via sociale en traditionele media.

De presentatie is in handen van Paul Maas, student Journalistiek en Nieuwe Media, en Simon Otjes, universitair docent Nederlandse Politiek. Zij behandelen met hun gasten niet zozeer de actualiteit, maar kijken naar de achterliggende vragen bij verkiezingen. In hun woorden: ‘Simpele vragen met complexe antwoorden.’

Podcast CNPB ‘Het spel & de macht’