Doe mee met onderzoek: Lezen, wat vind jij (niet) leuk?

Om een goede lezer te worden, is het belangrijk dat een kind veel leest. Onderzoek toont echter aan dat kinderen steeds minder interesse hebben in lezen. Hoe komt dit eigenlijk? Help ons mee dit te achterhalen!

Om goed te kunnen lezen, is het noodzakelijk dat kinderen veel leeskilometers maken. Het is daarom niet alleen belangrijk om kinderen voor te lezen. Het is ook belangrijk dat kinderen in hun vrije tijd lezen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen steeds minder interesse hebben in lezen. Ze lezen minder vaak en daardoor gaat hun leesvaardigheid achteruit.

Om beter te begrijpen waarom kinderen minder interesse hebben in lezen, willen we kinderen die in groep 6, 7 of 8 van de basisschool zitten een aantal vragen stellen over (hun interesse in) lezen.

Lees de volledige informatiebrief voordat u deelneemt aan het onderzoek

Heeft of kent u kinderen in groep 6, 7 of 8? Vraag hen de vragenlijst in te vullen of stuur de vragen door en geef ons nieuwe inzichten over de leesmotivatie van kinderen!

Doe mee met onderzoek: Lezen, wat vind jij (niet) leuk?

Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten en uiteraard moeten de ouders even toestemming geven.

Vragen over dit onderzoek kunt u mailen naar leesmotivatie-thuis@fsw.leidenuniv.nl