Op Weg naar een Nieuwe Visie op Publiek Leiderschap

Het bureau van de Algemene Bestuursdient (Bureau ABD) vernieuwt de visie op publiek leiderschap. Het Leiden Leadership Centre (LLC) werkt mee als wetenschappelijk partner aan de onderbouwing van deze visie.

In 2019 startte Mark Frequin met zijn 'zoektocht' naar publiek leiderschap en presenteerde daarover een reisverslag dat veranderingen in de omgeving van, de wijze van organisatie, de processen en cultuur binnen het Rijk in kaart brengt.

Om de nieuwe visie nauw aan te laten sluiten bij behoeften en uitdagingen uit de praktijk, én wetenschappelijk te onderbouwen, werkt het LLC als wetenschappelijk partner mee aan de nieuwe visie op publiek leiderschap. Daarbij vervolgt het LLC de reismetafoor van Mark Frequin en stelt een kompas voor om koers te houden, ook naarmate de reis vordert en het landschap verandert. Het LLC voert hiervoor o.a. literatuuronderzoek en een empirisch onderzoek uit.

Expertteam

Tijdens het onderzoeksproject wordt samengewerkt met een expertteam van collega’s Tanachia Ashikali, Bert Fraussen, Zeger van der Wal, Arjen Boin en Johan Christensen. Daarnaast worden inzichten opgehaald bij een klankbordgroep van nationale en internationale wetenschappers: Malcolm Higgs, Jean Hartley, Jet Bussemaker, Erwin Muller, Janka Stoker, Rick Vogel, Arnold Bakker, Mads Leth Felsager Jakobsen en Caroline Howard Grøn

Lees hier meer over hoe Bureau ABD het onderzoek in samenwerking met Leiden Leadership Centre vormgeeft.

Het Leiden Leadership Centre (LLC) van de Universiteit Leiden in Den Haag is een platform voor onderzoek en onderwijs op het gebied van publiek leiderschap. Het LLC verkent nieuwe wegen om publiek leiderschap in complexe vraagstukken succesvol richting te geven, nu en met het oog op de toekomst. Interdisciplinair en internationaal. In partnerschap met wetenschappers en ervaringsdeskundigen op het gebied van publiek leiderschap en op het snijvlak tussen theorie en praktijk.

Wil je ook op de hoogte blijven van andere activiteiten van het Leiden Leadership Centre? Volg ons dan op  LinkedIn en Twitter, schrijf je in voor de nieuwsbrief en luister naar de Leiden Leadership Podcast.