Van bureaustoel naar collegebank: start nieuw collegejaar

Het is augustus 2021, het nieuwe collegejaar is in zicht! Hopelijk zijn de meesten van jullie op dit moment al aan het genieten van een welverdiende vakantie. Misschien wel de meest welverdiende vakantie ooit.

Dit is het eerste deel in de zomerserie Van Bureaustoel naar Collegebank:

Deel 2: Wat misten jullie? En wat niet?
Deel 3: Tips voor een goede start (met speciale hotspotroute!)
Deel 4: Hoogtepunten en vooruitblik

Het afgelopen anderhalf jaar werd namelijk ontzettend veel flexibiliteit en doorzettingsvermogen van jullie gevraagd. Dat jullie dag in dag uit de motivatie hebben gevonden om te studeren – op soms slechts 12m2 – is prijzenswaardig. Gelukkig zal dit, zoals het er nu naar uitziet, aankomend collegejaar gaan veranderen.

Dit artikel is het eerste artikel van de reeks 'Van bureaustoel naar collegebank'. De komende weken blikken we graag samen met jullie terug op het afgelopen collegejaar, delen we jullie ervaringen met het thuis studeren én delen we tips en verhalen om met nieuwe inspiratie het aankomende collegejaar te starten!

Vanaf september zal jouw wekker dus hoogstwaarschijnlijk weer een uurtje eerder afgaan en jouw joggingbroek zal weer door een spijkerbroek vervangen moeten worden. Waarschijnlijk zijn dat de dingen waar je nog niet echt naar uitkijkt... Dat de ‘lawa’ vervangen wordt door de route van je huis naar het KOG en het Nespresso-koffieapparaat door de heerlijke koffie van het Juridisch Café, klinkt misschien al aantrekkelijker. Maar waar de meesten van ons natuurlijk echt naar uitkijken, is het fysieke onderwijs. Colleges volgen in de Lorentzzaal, discussiëren in werkgroepen, maar vooral: samen zijn met medestudenten.

De faculteit kijkt ernaar uit jullie weer vaker te mogen verwelkomen op locatie. We kunnen ons voorstellen dat jullie nog veel vragen hebben over hoe het collegejaar er precies uit gaat zien na de vakantie. De universiteit is op dit moment druk bezig met een duidelijk en overzichtelijk plan hiervoor. Houd altijd de website en vanaf donderdag 19 augustus de nieuwsbrief goed in de gaten voor alle updates!

Geef je mening in de poll

Maar voordat het zover is, is het nu nog tijd voor vakantie. Tijd om te relaxen en bij te komen. De vakantie is echter ook altijd een mooi moment om terug te blikken op afgelopen jaar en het moment om nieuwe doelen te stellen voor aankomend studiejaar. We zijn om die reden dan ook heel benieuwd wat jullie fijn vonden aan het thuis studeren, en waar jullie naar uitkijken als de colleges weer fysiek van start gaan.

Laat dit ons weten via de poll op onze Instagram (@leidenlaw) op dinsdag 3 augustus! Het artikel van volgende week staat dan ook volledig in het teken van jullie bevindingen!

Tekst: Sanne van Hees