Nieuw programma brengt onderwijs ‘midden in de samenleving’

In november begint een nieuw extracurriculair programma: de Impact Challenges. Studenten lossen in kleine groepjes problemen op, aangedragen door partnerorganisaties. Zo trainen ze hun praktische vaardigheden én dragen ze een steentje bij aan de maatschappij.

De Impact Challenges zijn bedoeld voor master- en derdejaars bachelorstudenten, die “over de grenzen van hun eigen discipline” heen willen kijken, aldus Bram Hoonhout. Als coördinator van het Honours College is hij betrokken geweest bij de organisatie van het nieuwe programma. Naast samenwerken met anderen, leren deelnemers ook om projectmatig te werken. “Zo worden ze goed voorbereid op de arbeidsmarkt.”

Een belangrijk aspect van de Impact Challenges is het contact met partnerorganisaties. “We willen studenten de mogelijkheid geven om hun vaardigheden ook buiten de collegezaal in te zetten”, legt Hoonhout uit. “Door met echte problemen te werken van praktijkpartners, kunnen ze direct impact maken met hun ideeën.” Dit jaar gaan de deelnemers bij twee organisaties aan de slag: KPN en de gemeente Leiden.

De duurzaamste kilometer

In de Citizen Science Challenge doen studenten onderzoek in het kader van ‘de duurzaamste kilometer van Nederland’, een project van de gemeente Leiden om het stationsgebied te verduurzamen. Een complexe onderneming, vertelt universitair docent Anne Land-Zandstra, die deze challenge coördineert. “Er liggen allerlei vragen die samen met inwoners, reizigers, en gebruikers van het gebied uitgezocht kunnen worden.”

Want dat is waar citizen science om draait: samenwerken met burgers, zodat wetenschap en maatschappij vooruitgang kunnen boeken. “Wat je doet levert daadwerkelijk iets op voor de stad waar je studeert, dat lijkt me interessant voor studenten.”

The Internet of Things

Bij KPN gooien ze het over een andere boeg. Ook daar gaan studenten onderzoek doen, maar naar twee hele andere onderwerpen, waaronder The Internet of Things (IoT). Dat is het geheel van apparaten die via het internet gegevens met elkaar uitwisselen. Titia Houweling, IoT Business Consultant bij KPN, legt uit dat de markt voor IoT zich razendsnel ontwikkelt. “We zien door digitalisering nieuwe markten en marktpartijen ontstaan.”

KPN zoekt een consultancypartner die kan helpen inspelen op deze onstuimige markt. Welke, daar moeten de studenten antwoord op helpen geven. Houweling: “We willen graag weten welke criteria belangrijk zijn voor commerciële partnerships. Hiervoor doen de studenten kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Ze toetsen deze aannames vervolgens in de praktijk.”

Certificaat

Die praktische kant past goed bij de filosofie van de Impact Challenges, zegt Hoonhout. “Als universiteit willen we middenin de samenleving staan, deze vorm van onderwijs helpt daarbij.”

De Impact Challenges starten in november en duren tot en met de zomer van 2022. Na afloop krijgen de deelnemers een certificaat en vermelding op hun diplomasupplement.

Het aanbod van de Impact Challenges 2021-2022 bestaat uit:

Bekijk de studentenwebsite voor meer informatie.