Studenten en schrijvers ontvangen hun Peter van Straaten Psychologieprijs

De winnaar van de Studentprijs Hannah Boekestijn bedankt Manon Uphoff namens alle psychologiestudenten voor het boek dat de schrijver eigenlijk niet had willen schrijven: 'Vallen is als vliegen'. Het publiek is getuige van discussies tussen studenten, schrijvers, professionals en belangstellenden voor het mini-symposium bij de uitreiking van de Peter van Straaten Psychologieprijs.

Drie studenten presenteren hun essays voor de bachelorcursus klinische psychologie over een zelf gekozen boek. Ze zetten hun beste beentje voor, want de presentatie gaat dan wel over het boek, maar indirect ook over de schrijver. En die zit recht tegenover je in het Academiegebouw aan het Rapenburg tijdens het mini-symposium op 11 oktober. Durf die maar eens tegen de haren in te strijken.

Rolien van de Geer over 'Zwarte Schuur' van Oek de Jong

Maar Rolien van de Geer heeft toch echt gelezen dat de hoofdpersoon uit Zwarte Schuur in therapie is geweest. Oek de Jong zegt zich bij voorkeur verre te houden van psychologische duiding en bijpassende terminologie. 'Ik probeer zoveel mogelijk uit mezelf te halen, los van beschrijvingen van psychiatrische stoornissen.' Evengoed waardeert De Jong de heldere presentaties van de psychologiestudenten 'zonder moeilijke woorden.' De conclusie van student De Geer over de hoofdpersoon Maris luidt: PTSS in de context van een dader, aanhoudende schuldgevoelens en onderbehandeling. Daar voegt ze haar persoonlijke mening aan toe dat de grens tussen gezond en psychiatrische ziektes niet zo groot is.

Hannah Boekestijn over 'Vallen is als vliegen' van Manon Uphoff

Ook voor de schrijvers kan het best confronterend zijn, vindt Manon Uphoff. Dissociatie, dat hoort zij als diagnose van haar hoofdpersoon in ‘Vallen is als vliegen'. Uphoff: 'Maar dan wel als overlevingsstrategie. Want zij is een survivor. Alleen heb je in een bepaalde periode in je leven geen regie over je leven, buiten je eigen schuld om.' Dat is precies wat student Hannah Boekestijn in het boek aanspreekt. Ze heeft een aantal boeken gelezen, en het onderwerp incest past in de bachelorcursus klinische psychologie. 'Het is in de maatschappij toch moeilijk bespreekbaar. Manon Uphoff helpt incest uit de taboesfeer te halen.’ Met haar presentatie en in gesprek met de schrijver overtuigt Boekestijn het publiek.

Michael van Wageningen over 'Uit het leven van een hond' van Sander Kollaard

Voor Michael van Wageningen gaat het als psychologiestudent over objectieve factoren van een depressie zoals gecategoriseerd in de 'DSM'. 'Maar literatuur maakt persoonlijk, waar wetenschap de neiging heeft om te abstraheren en in modellen te denken. 'Uit het leven van een hond' spreekt me juist aan omdat Sander Kolaard het heeft over de existentiële ervaring. Daar ligt ook mijn interesse, in de existentiële psychologie, anders dan bijvoorbeeld de nu populaire biologische invalshoek.' We zijn allemaal sombere, angstige en psychotische wezens, besluit Van Wageningen zijn presentatie.

Tekeningen van Peter van Straaten en boeken

Het publiek stemt Boekestijn naar de Studentprijs, een boekenbon van 250 euro. De andere twee finalisten ontvangen 150 euro om te besteden aan boeken. Alle drie krijgen ze een professionele afdruk van een tekening van Peter van Straaten uit handen van jurylid Cato Boeschoten, de winnaar van de Studentprijs 2020. Aan initiator Willem van der Does de eer om de prijs aan de schrijvers te overhandigen. Naast 1.500 euro ontvangen die ieder een originele tekening van Peter van Straten. De tekenaar is de inspiratiebron van Van der Does voor zijn eigen boeken en ook in zijn colleges. 'Want je kan studenten de DSM voorleggen voor een beschrijving van een persoonlijkheidsstoornis, of je laat ze in een tekening van Peter van Straaten zien dat mensen met een persoonlijkheidsstoornis niet om kunnen gaan met veranderende omstandigheden.

Complimenten van Oek de Jong

Rest de vraag of Maris in Zwarte Schuur nou wel of niet in therapie is geweest. Dan blijkt een van de aantrekkelijke kanten van het symposium, namelijk de ontmoeting van alle gasten met de schrijvers na afloop. Oek de Jong komt tot de slotsom dat Maris eerder is veroordeeld en toen een jeugdpsychiater heeft gehad, als onderdeel van het pakket van zijn veroordeling en TBS. 'Het trauma is onderdeel van zijn systeem geworden. De therapie gaat over zijn jeugd, goed gelezen', complimenteert hij student De Geer.

Bannerafbeelding @willemvderdoes: v.l.n.r. Michael van Wageningen | Sander Kollaard | Hannah Boekstijn | Manon Uphoff | Rolien van de Geer | Oek de Jong