Rutte IV: een vijfde bewindslieden studeerde in Leiden

Het nieuwe kabinet is eindelijk van start gegaan. Zes bewindslieden studeerden in Leiden en daarmee is onze universiteit opnieuw de hofleverancier van het kabinet. Wie zijn die alumni?

Mark Rutte in gesprek met Leidse rechtenstudenten. Foto Monique Shaw.

Net als bij Rutte III hebben zes bewindslieden (ministers en staatssecretarissen) in Leiden gestudeerd. Ook het staatshoofd, koning Willem-Alexander, is alumnus: hij studeerde hier Geschiedenis. Op de traditionele bordesfoto staan naast koning Willem-Alexander alleen de ministers van het nieuwe kabinet. Wij wensen onze alumni veel succes en wijsheid.

Mark Rutte

Voor de vierde keer wordt Mark Rutte (VVD) premier en minister van Algemene Zaken. Hij studeerde Geschiedenis in Leiden. De afgelopen jaren bezocht hij meerdere keren zijn alma mater.

Wopke Hoekstra

Ook alumnus Wopke Hoekstra (CDA) keert weer terug in het kabinet. Hij verruilt Financiën en is de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken. Hij studeerde hier Geschiedenis en Nederlands Recht.

Liesje Schreinemacher

Liesje Schreinemacher (VVD) is de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Hiervoor was zij Europarlementariër. Zij volgde haar bachelor Communicatiewetenschappen en Rechten aan de UvA en haar master in Rechten haalde ze in Leiden.

Marnix van Rij. Foto Mark Beekman

Marnix van Rij

Marnix van Rij (CDA), staatssecretaris Fiscaliteit, studeerde hier Nederlands recht en Belasting recht. Voor zijn aantreden was hij onder andere regeringscommissaris van Sint-Eustatius en interim-voorzitter van het CDA-bestuur.

Franc Weerwind. Foto Gemeente Almere

Franc Weerwind

Franc Weerwind, (D66) is de minister voor Rechtsbescherming. Voor zijn aantreden was hij burgemeester van Almere. Weerwind studeerde tussen 1986 en 1993 Bestuurskunde in Leiden en haalde wel zijn propedeuse, maar rondde zijn studie niet af met een bul.

Alexandra van Huffelen. Foto Rijksoverheid

Alexandra van Huffelen

Alexandra van Huffelen (D66) studeerde Bestuurskunde in Leiden en in Rotterdam. Zij is de staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering. In het vorige kabinet was zij was staatssecretaris van Financiën voor toeslagen en douane.

Robbert Dijkgraaf

Eredoctor

We kunnen hem niet mee rekenen als alumnus maar een Leids tintje heeft hij wel: Robbert Dijkgraaf, de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, studeerde Natuurkunde en Wiskunde aan de Universiteit Utrecht. De voormalige directeur van het Institute for Advanced Study in Princeton werd in 2019 Leids eredoctor vanwege zijn grote wetenschappelijke verdiensten voor met name de kwantumveldentheorieën.

Foto boven artikel: basisfoto ANP