Shadow Game met filmmaker Els van Driel

Op 10 maart hadden studenten van de master Jeugdrecht en van de Advanced Master International Children’s Rights een unieke bijeenkomst. Zij keken samen met filmmaker Els van Driel haar documentaire Shadow Game.

Shadow Game is een verhaal over tieners op de vlucht die in Europa bescherming zoeken. De documentaire, die dit jaar al meerdere internationale prijzen en een Gouden Kalf heeft ontvangen, is uitzonderlijk in zijn soort. Drie jaar lang volgden de filmmakers de jongens uit Shadow Game op hun tocht door Europa: van Griekenland tot Servië en van Bosnië en Herzegovina tot Italië en Nederland.  ‘The game’ is de uiterst ironische term voor het oversteken van grenzen, die gemeengoed is geworden onder deze jonge vluchtelingen.

De jongens komen aan het woord vanuit verschillende werelddelen en laten zien wat ze meemaken op hun reis naar veiligheid in Europa. In de documentaire wordt gebruik gemaakt van de ervaringen die de jongeren zelf filmen met hun mobieltjes tijdens hun reis. Inmiddels is de documentaire uitgegroeid tot een breed transmediaproject over jonge alleenreizende vluchtelingen met als doel om meer aandacht te genereren voor de bescherming van jongeren die door Europa reizen op zoek naar een beter leven en die bij het oversteken van grenzen veel geweld ervaren. Zie verder schadowgame.eu.