Vijftien jaar oud artikel krijgt internationale prijs

Hoe kan een vijftien jaar oud artikel alsnog een prijs winnen? Het overkwam LIACS-hoogleraar Todor Stefanov en zijn collega's. Hun paper werd bekroond met de Test of Time Award, een internationale prijs voor wetenschappelijke artikelen die in de loop der jaren de meeste impact hebben gehad. Dit artikel gaat over Daedalus, een raamwerk dat wordt gebruikt bij het ontwerpen van embedded systemen.

Om embedded systemen te ontwerpen, gebruikt men vaak de methode system-level design. Een flinke uitdaging, aangezien het moeilijk kan zijn om het systeem goed te laten werken en de gecreëerde modellen vaak niet correct geïmplementeerd zijn. Om het ontwerpen met system-level design makkelijker te maken, hebben Stefanov en zijn collega's, waaronder Ed Deprettere (gepensioneerd) en Hristo Nikolov (voormalig PhD), het Daedalus raamwerk ontwikkeld.

Een tijdloos raamwerk dat nog steeds impact heeft

De Test of Time award wordt uitgereikt aan auteurs die artikelen met een grote impact hebben gepubliceerd. Stevanovs artikel uit 2007 is er daar één van. Ondanks het feit dat Daedalus al meer dan vijftien jaar geleden is ontwikkeld, gebruikt men het raamwerk nog steeds in onderzoek en universitaire lessen. Daarnaast gebruiken ingenieurs nu verschillende onderzoeksideeën en methoden die oorspronkelijk in Daedalus zijn voorgesteld. Bovendien heeft de onderzoeksgroep een nieuwe versie van Daedalus gemaakt die meerdere toepassingen tegelijk ondersteunt. Daedalus heeft de ‘Test of Time’ zeker doorstaan en deze impact nog vele jaren zal doorwerken.

De Test of Time Award wordt uitgereikt tijdens de Embedded Systems Week (ESWEEK) 2022. De International Embedded Systems Community reikt de prijs uit aan artikelen die na publicatie op eerdere conferenties de grootste impact in de tijd hebben gehad.