Facultaire opening Leiden Law Op 1: vernieuwend het nieuwe collegejaar in

Op dinsdag 6 september is het facultaire jaar 2022-2023 begonnen met Leiden Law Op 1, onze jaarlijkse live talkshow vanuit het Kamerlingh Onnes Gebouw. Met het bestuur, wetenschappers en studenten keken we vooruit naar het nieuwe collegejaar.

De presentatie van de show was, net als vorig jaar, in handen van Lotte Kremers en Bastiaan Rijpkema. Het programma werd geopend door decaan Joanne van der Leun, die blij was dat het tegenwoordig weer wat drukker is in het KOG: ‘Het bruist hier weer!’ Verder blikte zij vooruit op een nieuw Europees samenwerkingsprogramma, waar de Faculteit der Rechtsgeleerdheid actief aan bij gaat dragen.

Aandacht voor de actualiteit was er ook. Zo vertelde hoogleraar Europees strafrecht Jannemieke Ouwerkerk over haar deelname aan een kerngroep die binnen de universiteit gaat nadenken over academische vrijheid en sprak universitair docent Rogier Kegge vanuit bestuursrechtelijk perspectief over de stikstofproblematiek.

Bekijk de opening van het facultaire jaar hier terug (met Engelse ondertiteling)

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Het woord was vervolgens aan onderzoekers. Eduard Fosch Villaronga legde uit hoe sociale media omgaan met gender. Lost kunstmatige intelligentie op dit vlak problemen op of genereert het juist problemen? Linda Geven vertelde over haar onderzoek naar valse bekentenissen, waar ze veel meer over zal vertellen op de publieksdag Brein & Recht op 16 september. Tot slot kwam Vanessa Mak aan het woord over consumentenrecht: je hebt als klant het recht om binnen 14 dagen zonder opgave van reden iets terug te sturen. Dat is goed voor consumenten, maar hoe zit het met de duurzaamheid?

Aan de onderwijstafel bespraken Dirk Visser, Michael Klos en Martijn Nouwen over hun vernieuwingen op het gebied van lesgeven. Ten slotte vertelde oud-student Irem Çakir over het project de Leiden Law Cast, dat afgelopen jaar het levenslicht zag, en besprak Rick Rodenburg met welke vernieuwingen de OLC zich door de coronatijd heen heeft geslagen.

In de prijzen

Daarna volgde de uitreiking van enkele prijzen. Assessor Julie Külsen reikte de JVSO Innovatieprijs uit aan Mojdeh Kobari en Egbert Koops vanwege de vernieuwingen die zij het afgelopen jaar in hun onderwijs hebben toegepast. Uit handen van Ton Liefaard ontving studente Lotte Dekker het Legatum Böckelmanianum: zij behaalde het afgelopen jaar van alle studenten het hoogste gemiddelde cijfer en rondde haar propedeuse summa cum laude af.

Het slotakkoord was voor Joanne van der Leun: zij plantte in het kader van vergroening en duurzaamheid -  zij het met wat hulp – een olijfboom voor het Kamerlingh Onnes Gebouw.