Universiteit Leiden

nl en

Groot enthousiasme bij openingssessie LDE Bachelor Honours Programme Sustainability

Dinsdag was de openingssessie van het LDE Bachelor Honours Programme Sustainability. Docenten stelden zich voor, studenten leerden elkaar kennen en er werd duidelijk hoe zij zich de komende maanden gaan inzetten om bij te dragen aan een duurzamere wereld. “Ik heb meteen zin om aan de slag te gaan’’, zegt student Quinten de Gruijter.

Een gezellige orkaan van geluid raast door het kleine lokaal wanneer de 36 studenten met elkaar in gesprek zijn. In speeddate-rondes van drie minuten krijgen ze de kans om elkaar uit te horen over hun academische achtergrond, interesses, en waarom ze besloten om mee te doen aan het duurzaamheidsprogramma. Door het geluidsniveau en het feit dat ze zelfs in de pauze fanatiek doorpraten, blijkt wel dat het gaat om een groep gepassioneerde en enthousiaste studenten. Dat is maar goed ook, want de komende maanden gaan zij bij het LDE Bachelor Honours Programme Sustainability hard aan de slag tijdens colleges over allerlei aspecten van duurzaamheid, zoals klimaatwetenschap, economie en sociologie. 

Sustainability Challenge

Naast theoretische kennis, krijgen de studenten ook praktische vaardigheden aangeleerd. Dit is belangrijk, want in januari moeten ze aan de slag met een eigen sustainability challenge.  De studenten krijgen een duurzaamheidsprobleem van een overheid of een bedrijf gepresenteerd en moeten zelf een passende oplossing ontwerpen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het reduceren van plastic binnen een bedrijf of het uitstoten van minder CO2 bij het overplaatsen van werknemers naar een locatie in het buitenland.

Interdisciplinair aspect

Het programma is een initiatief is van de Honours Academies van de Universiteit Leiden, TU Delft en de Erasmus Universiteit. Studenten en docenten komen van alle drie de universiteiten en het onderwijs wordt ook op alle drie de campussen gegeven. Zo kan iedereen van elkaars gevarieerde kennis profiteren. Sommige studenten doen bijvoorbeeld een technische of biologische opleiding, terwijl anderen juist een sociale opleiding doen, zoals psychologiestudent Vivien Termeer (21). “Ik ben altijd al wel geïnteresseerd geweest in duurzaamheid, maar ik wil meer leren over wat ik zelf kan doen. Daarom leek dit project me heel tof.’’

De studenten moesten voor het openingscollege ook zelf iets meenemen: een voorwerp dat te maken heeft met een duurzaamheidsprobleem in hun omgeving. Quinten de Gruijter (18) had een flesje water bij zich. “Het is water uit een plas in Zoetermeer. Dat water is eigenlijk bedoeld om in te zwemmen, maar doordat er afvalwater van de stad in terechtkomt, zitten er te veel algen in en is het onveilig. De lokale politiek is er wel mee bezig, maar het gaat tien of vijftien jaar duren om het op te lossen.’’

‘Gigantische uitdaging’

Quinten wilde graag zelf aan de slag om dit soort problemen te kunnen oplossen. Het interdisciplinaire aspect van dit programma trok hem meteen aan. “Het samenwerken met studenten van verschillende universiteiten en opleidingen lijkt me heel waardevol. Duurzaamheid is zo’n beetje de grootste opgave die wel als mensheid ooit hebben gehad en we moeten het in 20 á 30 jaar gaan oplossen. Dat is een gigantische uitdaging. Dus we moeten echt met oplossingen gaan komen die goed werken.’’

Voor Vivien en Quinten is dit ook precies wat ze hopen te leren van het programma. “Ik merk in mijn omgeving dat mensen zich wel bewust zijn van de problemen rondom duurzaamheid, maar vaak weten ze niet wat ze zelf kunnen doen. Ik hoop bij onze sustainability challenge de methoden en tools te leren om een duurzaamheidsprobleem aan te kunnen pakken.’’ Quinten beaamt dit: “Daarom kijk ik het meeste uit naar het tackelen van onze eigen challenge. Ook al zou het een kleiner project zijn, je kunt er later toch op wijzen en laten zien dat je een echte bijdrage hebt geleverd.’’

Tekst: Iris Kole
Foto's: Buro JP

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.