Gastdocent tijdens je master: hoe ervaren de BrainTrain studenten het?

TikTok, WhatsApp, Instagram, YouTube: jongeren besteden veel tijd aan social media. Naast de vele voordelen van dit soort platforms, wordt er ook verkeerde informatie en desinformatie verspreid. Het BrainTrain-team heeft een interactief lesprogramma ontworpen dat hierop inspeelt. Het team van vijf masterstudenten kruipt in de rol van gastdocent om middelbare scholieren in heel Nederland te laten ontdekken dat hun eigen werkelijkheid niet altijd de enige is. De studenten delen hun ervaring.

Welke kleur zijn de aardbeien?

Grijze aardbeien

Tijdens de les laten we de jongeren kennismaken met verschillende manieren waarop prikkels van buitenaf het brein voor de gek kunnen houden. Zo denken bijna alle leerlingen in de klas dat de aardbeien op de afbeelding links rood zijn, aardbeien zijn immers altijd rood. Maar geloof het of niet... De aardbeien op het plaatje zijn grijs. Kijk maar eens goed als je het fruit met de grijze balk ernaast bekijkt. Hoe kan dat? Wat gebeurt er in je brein als je een afbeelding van grijze aardbeien ziet? Wij leggen het de leerlingen uit tijdens onze interactieve gastles.

Tegen alle verwachtingen in, zie je dat de aardbeien op de afbeelding écht grijs zijn.

Leerlingen experimenteren met hun brein

Na een korte introductie over hersencellen en hoe het brein zich ontwikkelt, gaan de jongeren zelf experimenteren met hoe hun brein prikkels verwerkt. Hoe reageren de dapperste leerlingen uit de klas op het VR-spel waarin ze over een plank op honderd meter hoogte moeten wandelen? Voelen de leerlingen dat een rubberen hand bij hun eigen lichaam hoort? En zijn de leerlingen te foppen met een associatie-experiment? We eindigen de les met een groepsopdracht waarin de leerlingen nieuwsmedia kritisch leren te beoordelen. Door het aanreiken van praktische handvatten, hopen wij dat jongeren kritischer naar de informatiestromen en het nieuws op hun socials kunnen kijken. Uiteindelijk gaan de jongeren naar huis met de boodschap dat niet alles wat je ziet, hoort, voelt, denkt of leest waar is.

Studenten ON TOUR als gastdocent

Sinds korte tijd is de BrainTrain daadwerkelijk ON TOUR! Voor de pilot-fase van het project waren we op bezoek bij het St. Bonifatiuscollege in Utrecht om de les te testen bij klassen uit verschillende jaarlagen. Het is gaaf dat je na het ontwerpen van een interessante les zelf direct ervaart hoe het bevalt in de praktijk. De enthousiaste reacties van de scholen en leerlingen maken deze ervaring af. Zo vonden de Utrechtse leerlingen ons ‘gaande’ en omschreven ze de les als ‘leuker dan Geschiedenis!’. Daarnaast is het voor ons als masterstudenten óók ontzettend leerzaam: elke dag is weer een nieuwe ervaring. Binnenkort gaan we met het BrainTrain project verder touren door Nederland: onder andere Voorburg, Rotterdam en Utrecht staan op de planning voor het nieuwe jaar. Wij zien er naar uit om nieuwe groepen leerlingen te inspireren en hun kritische vaardigheden en mediawijsheid te trainen met onze les.

Meer weten over het aanvragen van een BrainTrain-les? Kijk op https://www.circlenl.com/outreach.html  of neem contact op met braintrain@fsw.leidenuniv.nl.

Het BrainTrain project is onderdeel van het stimuleringsgebied Sociale Veerkracht & Veiligheid. De pilot-fase van de les is mede mogelijk gemaakt door de Young Academy Leiden Outreach grant. Deze blog is geschreven door Eline Boom, Demi van 't Wout, Irene de Bruijn en Nikki Zegers (masterstudenten Forensische Gezinspedagogiek).

Foto: Rob Dorresteijn