Dit zijn de genomineerden voor de Leidse Onderwijsprijs 2023

Paul Gobée (LUMC), Kirsty Rolfe (Geesteswetenschappen) en Frank Takes (Wiskunde en Natuurwetenschappen) zijn genomineerd voor de Leidse Onderwijsprijs 2023.

Elk jaar presenteert de studentendenktank Leids Universitair Studentenplatform (LUS) de Leidse Onderwijsprijs voor de beste docent van het jaar. Deze prijs wordt uitgereikt aan de docent die het meest inspirerend les geeft. Studenten kunnen docenten nomineren, waarna het LUS een shortlist maakt met drie finalisten. De prijs wordt uitgereikt tijdens de opening van het academisch jaar op 4 september.

Paul Gobée

Gobée geeft les op het LUMC en is door zijn studenten genomineerd vanwege zijn gedrevenheid en passie voor zijn vakgebied. Hij gebruikt verschillende invalshoeken, 'van knutselopdrachten in snijzalen tot extra filmpjes en animaties', waardoor de stof breed en duidelijk wordt aangeboden, zo zeggen zijn studenten. ‘Gobée gebruikt alle methoden die mogelijk zijn, en dan nog een paar. Dat is wat zijn onderwijs zo doeltreffend maakt. Hij laat de stof op zoveel mogelijk manieren zien.’ Zijn studenten omschrijven zijn manier van lesgeven als 'het beste onderwijs dat een student zich wensen kan'.

Kirsty Rolfe

Rolfe zorgt voor een open en veilige sfeer in haar lessen en zorgt ervoor dat iedereen zich altijd welkom voelt. Haar studenten omschrijven haar als enthousiast en inspirerend. Door de sfeer die zij creëert in haar lessen, voelt iedereen zich betrokken en wordt de ruimte geboden om echt diep op de lesstof in te gaan. Ze houdt van haar vak en laat dit ook blijken. Daarnaast gebruikt ze toneel als een methode van lesgeven. ‘Ze wordt bijna een acteur en demonstreert waar mogelijk waar ze het over heeft’, zeggen haar studenten. ‘Ze maakt Leiden een veel aangenamere plek om te studeren.’

Frank Takes

Takes’ colleges zijn nooit saai; volgens zijn studenten krijgt hij het altijd voor elkaar om op een inspirerende wijze uitleg te geven, onder andere door de theorie toe te passen op het 'echte' leven. Ook omschrijven zijn studenten hem als humoristisch en zeggen ze verder: ‘Hij presenteert en spreekt enorm inspirerend en professioneel. De studenten verliezen niet zo snel hun concentratie tijdens zijn colleges. Hij zet zich enorm hard in voor de studenten en dat is als student te merken. Wij waarderen hem enorm.’