Schilderij Rein Dool verhuist naar meer publieke ruimte Academiegebouw

Het schilderij van Rein Dool waarop bestuurders van de Universiteit Leiden zijn afgebeeld, verhuist binnenkort naar de Receptiekamer van het Academiegebouw waar meer mensen het kunnen zien. Naast het werk komt een toelichting. Het schilderij zal ook onderdeel worden van tijdelijke tentoonstellingen met ander werk. De Universiteit Leiden stelt daarnaast een nieuwe Commissie Kunst en Debat Academiegebouw in.

Dit besluit heeft het College van Bestuur (CvB) op 13 juni genomen naar aanleiding van de commotie over het schilderij van Rein Dool in de Grachtenkamer afgelopen najaar. Het werk werd door medewerkers in november tijdelijk van de muur gehaald en op de grond gezet, omdat het met alleen afgebeelde mannen van wie een aantal roken, niet inclusief zou zijn en de vergaderruimte te zeer zou domineren. Hierover ontstond binnen en buiten de universiteit veel ophef.

Hierop heeft het CvB een schilderijcommissie ingesteld onder leiding van kunsthistoricus Kitty Zijlmans die het college vandaag heeft geadviseerd het werk op een andere plek beter tot zijn recht te laten komen, en van een goede, inhoudelijke toelichting te voorzien. Ook is er met inbreng van de schilderijcommissie op 26 mei een openbaar symposium gehouden voor medewerkers en studenten (en externe gasten) over dit vraagstuk. De uitkomsten hiervan heeft het CvB ook meegewogen in haar besluit.

Debatten over kunst

Een belangrijk deel van het advies van de commissie onder leiding van Zijlmans is de instelling van een Commissie Kunst en Debat Academiegebouw. Deze nieuwe commissie wordt het aanspreekpunt voor vragen over kunstobjecten en tentoonstellingen van de universiteit, met name in het Academiegebouw, en zal contact onderhouden met facultaire kunstcommissies. Zij krijgt ook als taak voorstellen te doen voor de (periodieke) herinrichting van het Academiegebouw en, zo mogelijk, debatten te organiseren over (de werking van) kunst. De samenstelling van deze commissie wordt dit najaar bekend. Tot slot wordt op advies van de schilderijcommissie de Gewelfkamer van het Academiegebouw ingericht als tentoonstellings- en debatruimte.

Verhuizing dit najaar

Wanneer het schilderij zal verhuizen naar de receptiekamer (tegenover het Groot Auditorium) in het Academiegebouw is nog niet precies bekend. Dit zal vermoedelijk in het najaar gebeuren, omdat hiervoor nog diverse voorbereidingen moeten worden getroffen.

Foto: Rob Dorresteijn