Eureka! Live - Afsluiting van de Maand van de Geschiedenis

Op dinsdagavond 31 oktober organiseren de Canon van Nederland, Rijksmuseum Boerhaave en Universitaire Bibliotheken Leiden Eureka! Live: een avond over persoonlijke verhalen achter wetenschap, wetenschappers en wetenschapsgeschiedenis in Rijksmuseum Boerhaave. Met een podiumgesprek met Louise Fresco, gesproken columns, een tekenworkshop, een sleutelstukkentour en meer brengen we een ode aan de kennis en sluiten we de Maand van de Geschiedenis feestelijk af.

Boerhaave-directeur Amito Haarhuis opent de avond, waarna presentator Garrelt Verhoeven (Universitaire Bibliotheken Leiden) in gesprek gaat met schrijver en wetenschapper Louise O. Fresco. Zij schreef dit jaar het essay voor de Maand van de Geschiedenis, die het thema Eureka’ draagt. Fresco reflecteert op een van haar hoofdpersonen, Georg Rumphius -die talloze ontberingen moest doorstaan om zijn baanbrekende werk voor de botanie te realiseren- en op haar eigen loopbaan als wetenschapper.

Het gesprek wordt omlijst door gesproken columns van sterrenkundige Ewine van Dishoeck, conservator Klassieke Wereld van het Rijksmuseum van Oudheden Ruurd Halbertsma en wetenschapshistoricus Geertje Dekkers. Demissionair minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en wis- en natuurkundige Robbert Dijkgraaf sluit het plenaire programma af.

Hierna ga je zelf op ontdekking door het museum. Geertje Dekkers leert je tekenen naar de instructies van Antoni van Leeuwenhoek en Ewine van Dishoeck geeft een toelichting bij het James Webb-schaalmodel. Mart van Duin, conservator Handschriften en archieven (Universitaire Bibliotheken Leiden), vertelt je alles over de Rumphius-handschriften en je volgt een tour langs sleutelstukken van de Canon van Nederland.

​​​​​​​Praktische informatie

- Wanneer: dinsdag 31 oktober 2023 van 19.30 tot 22.30 uur, inloop vanaf 19.00 uur
- Waar: In de congreszaal en foyer van Rijksmuseum Boerhaave
- Kosten: € 12,50 p.p., dat is inclusief 2 consumpties en museumentree

Eureka! Live is een initiatief van de Canon van Nederland, Rijksmuseum Boerhaave, Universitaire Bibliotheken Leiden en de Maand van de Geschiedenis.