Opening Facultair Jaar
Jessie Lansbergen

Facultair jaar geopend in de Hortus

Het is inmiddels traditie: de opening van het facultair jaar in de Hortus Botanicus. Ook dit jaar verzamelden medewerkers en studenten van de Faculteit Geesteswetenschappen zich op de eerste woensdag van september in de botanische tuin om het glas te heffen op het nieuwe collegejaar.

Voorafgaand op de toost blikte decaan Mark Rutgers vooruit op een jaar waarin we ‘veel te doen’ hebben. ‘In de faculteit werken veel mensen met passie en met gedrevenheid aan onderzoek en onderwijs. We willen echter ook een faculteit waarin iedereen een goede werkbalans en werkplezier heeft’, zei hij. Tot 2025 zal daarom veel aandacht worden besteed aan het programma Werkbalans in Actie, waarbij wordt gefocust op drie punten: de invoering van de starters- en stimuleringsbeurzen, een slimmere sturing op de inhoud en organisatie van het onderwijs en het loopbaanperspectief voor wetenschappelijk personeel.

Ook staat de onderlinge omgang op de werkvloer hoog op de agenda. In dat kader haalde Rutgers de toneelvoorstelling Mindlab aan, die eind september wordt opgevoerd voor alle medewerkers van de faculteit. ‘De voorstelling biedt een manier om met elkaar in gesprek te gaan over die onderwerpen (sociale onveiligheid, red.) en over ons gedrag. Het laat ons hierop reflecteren en nadenken hoe we samen de sociale veilige omgeving kunnen creëren, in stand kunnen houden en daarover open met elkaar in gesprek kunnen gaan.'

Onderwijsprijs

Na de verwelkoming van Nova Verkerk als nieuwe assessor, Saskia Goedhard als directeur bedrijfsvoering en Annemarie Bibo als nieuwe bestuurssecretaris, werd de Facultaire Onderwijsprijs uitgereikt. Dit jaar ging deze onderscheiding naar Olja Karmanova, die door haar studenten werd geroemd vanwege haar ‘dynamische en opwindende’ lesstijl.