Una Europa's One Health Summer School: 'interactief en erg boeiend'

Sam Hundersmark volgt een master Population Health Management aan de Universiteit Leiden. Omdat de Universiteit Leiden deel uitmaakt van de Una Europa alliantie, kon Sam dit jaar deelnemen aan de Una Europa One Health Summer School 2023. Het ontmoeten van nieuwe mensen uit verschillende vakgebieden was een hoogtepunt en hij kwam meer te weten over het concept One Health.

Waarom heb je je ingeschreven voor de One Health Summer School?

Ik ben geïnteresseerd in planetaire gezondheid en One Health. Ik wil me in mijn studie op deze onderwerpen richten, dus toen ik de One Health Summer School zag, sloeg ik meteen aan. Ik besloot me in te schrijven omdat het interessant klonk. Het was dichtbij, aan de KU Leuven, en ik kon 3 studiepunten verdienen voor mijn deelname.

Hoe zag een typische dag eruit?

We begonnen meestal met lezingen. Experts bespraken problemen of onderwerpen in hun vakgebied en we konden hen vragen stellen. Het tweede deel van de dag stond in het teken van workshops. We behandelden casestudy’s of actuele problemen en presenteerden onze oplossingen. Het was interactief en erg boeiend.

Alle partneruniversiteiten van de Una Europa waren erbij betrokken. Er waren mensen van over de hele wereld, die allemaal in Europa studeerden. Ik heb mensen ontmoet uit Kenia, China, Nigeria en Zuid-Amerika. Het was cool om deze perspectieven samen te brengen en nuttig voor de casestudies, omdat het ons een breder inzicht gaf.

Wat vond je het leukste aan deze ervaring?

Er waren veel verschillende disciplines bij betrokken: mensen met een achtergrond in geneeskunde of gezondheidsmanagement, zoals ik, en mensen die volksgezondheid, psychologie, biologie en ecologie studeerden. De Summer School brengt al deze mensen samen om gezondheidsproblemen of -onderwerpen aan te pakken. Je verdiept je kennis in en doet inzicht op over problemen in verschillende regio's en hoe ze relevant zijn vanuit het perspectief van One Health.

Ik heb ook erg genoten van het sociale aspect. We aten de meeste avonden samen en we hebben een WhatsApp-groep opgericht. Zo leer je elkaar ook buiten de officiële sessies kennen.

Zou je de One Health Summer School aanraden aan andere studenten?

Ja! Wat mij betreft is de belangrijkste reden om te gaan dat je mensen met verschillende disciplines en uit verschillende delen in de wereld gaat ontmoeten. One Health richt zich op grensoverschrijdende problemen die ons allemaal aangaan, zoals klimaatverandering en zoönosen. Het vereist internationale samenwerking en dat is wat we hebben gedaan bij het aanpakken van casestudies.

Je leert ook meer over One Health zelf. Ik vond het leuk om naar problemen te kijken met vanuit een helikopterstandpunt en door systeemdenken te gebruiken. Zo zie je wat er nodig is om deze problemen in hun geheel aan te pakken.

Doe mee met Una Europa!

Studenten: Una Europa heeft veel mogelijkheden voor jou! Volg een cursus, word lid van de Una Europa Student Board of sluit je aan bij de Local Student Task Force. Lees meer over de mogelijkheden op onze Una Europa Leiden pagina.