Van vlag tot geschenk: upcycling project in Den Haag Zuidwest

Geïnspireerd door een goodie gekregen op een buitenlandse conferentie, ging Laura Kamsma, coördinator van FGGA International Office, op zoek naar een nieuw relatiegeschenk voor de vertegenwoordigers van internationale uitwisselingsprogramma’s van de Universiteit Leiden – Campus Den Haag. Het moest aan drie voorwaarden voldoen: lokaal geproduceerd, licht van gewicht en vooral duurzaam zijn.

Het eindresultaat: de etuis

Via het Haagse netwerk van Mandy Koenraads, coördinator van de scriptiewerkplaats Den Haag Zuidwest, kwam Laura in contact met LDE alumnus en creatief meesterbrein Ruşen Koç. Hij is zelfstandig onderzoeker, ondernemer, co-founder van de Creative Muslim Club en heeft een eigen kledinglijn. Daarnaast fungeert hij als een verbindende factor in de wijk, heeft een goede band met zowel jong als oud en de deur van zijn zaak staat altijd open voor iedereen die daar behoefte aan heeft. Zo maken jongeren huiswerk in zijn zaak werkt hij samen met wat ouderen in een tuintje.

Ruşen: ‘Als onderzoeker houd ik mij bezig met vraagstukken rondom vertrouwen in de overheid en rondom migratie. Als ondernemer werk ik met een groep talentvolle creatievelingen om het narratief rondom de islam in het westen te verbeteren. Dit doen we door samen te werken met musea en andere media outlets. Dan houden we bijvoorbeeld exposities of events, verkopen we kaartjes, merchandise en meer.’

Van gebruikte stoffen worden etuis gemaakt in de werkplaats

Op zoek naar gebruikte stoffen

Een brainstormsessie met de drie leidde tot het idee om op zoek te gaan naar gebruikte stoffen. Als er iets is waar de Universiteit Leiden veel van heeft, zijn het banners en vlaggen. Een flinke stapel materiaal werd verzameld met behulp van het USC, het grafisch centrum Leiden en vooral dankzij de zoektocht van servicemanager Henk Ellert in de kelders van de verschillende Campus Den Haag gebouwen. Dit was de start van het upcycling project ‘van vlag tot geschenk’. Deze gebruikte of verouderde vlaggen en banners een tweede leven geven leek een goed idee, maar hoe?

Etuis: twee vliegen in een klap

De keuze viel op etuis. Etuis zijn lichtgewicht, handig tijdens conferenties om bijvoorbeeld visitekaartjes, pennen, usb sticks en andere kleine spullen in te verzamelen, maar ook voor langdurig gebruik misstaan ze niet in je werktas. Origineel én duurzaam, twee vliegen in één klap. Ruşen heeft het ontwerp zelf geschetst, daarna met drie kleermakers uit de wijk een paar prototypes gemaakt en aan de opdracht gewerkt. Via deze samenwerking, geeft Ruşen bewoners uit de wijk met een afstand tot de arbeidsmarkt een opdracht om aan de slag te gaan. Hij biedt ze een plek en begeleiding via het Naaiatelier.

Ruşen: ‘Ik vind het belangrijk om te benoemen dat dit soort kleine werkzaamheden grote verschillen kunnen maken in de aanwezigheid in de leefwereld van stadsgenoten. Vooral van stadsgenoten die niet zo vaak in aanraking komen met de universiteit. Ik hoop dan ook dat we vaker dit soort dingen kunnen doen samen.’

Laura: ‘Initiatieven als de scriptiewerkplaats Den Haag Zuidwest dragen bij aan de verbinding tussen de Universiteit Leiden en de stad Den Haag. Een aantal mensen uit de wijk heeft door deze samenwerking kunnen meewerken aan deze klus, en ik heb een lokaal geproduceerd, uniek geschenk in handen. Daarnaast gaan we met dit upcycling project verspilling tegen door de vlaggen en banners een tweede leven te geven.  We hebben nog voldoende materiaal over en denken met Ruşen na over een nieuw ontwerp, zoals duurzame boterhamzakjes of draagzakken. Er zijn zoveel momenten waarop we als universiteit geschenken uitdelen, denk bijvoorbeeld aan diplomauitreikingen, open dagen of andere promotieactiviteiten.’

De etuis zijn met enthousiasme ontvangen door de andere faculteiten en zijn tijdens de Universiteit Leiden EAIE partnerdag op 25 september uitgereikt aan internationale vertegenwoordigers van partneruniversiteiten.

Laura Kamsma (midden) met Ruşen en een werknemer in het atelier

Wil je meer weten over de scriptiewerkplaats Den-Haag Zuidwest? Kijk dan op onze website of neem contact op via m.schalk@fgga.leidenuniv.nl. Heb je zelf een duurzaam idee of zou je zelf een dergelijk project willen opzetten met behulp van een lokale Haagse ondernemer? Neem dan contact op met Laura Kamsma l.c.a.kamsma@fgga.leidenuniv.nl voor een doorverwijzing.